Mennica Polska podsumowała kwartał. Popyt na złoto nakręca wyniki
W I kwartale Mennica Polska odnotowała 23,6 mln zł zysku netto wobec prawie 16 mln zł straty w analogicznym kwartale rok wcześniej. Wzrost popytu na złoto kompensuje straty spowodowane pandemią w innych segmentach.
Mennica Polska jest producentem monet dla Narodowego Banku Polskiego oraz jedynym w Polsce producentem sztabek złota inwestycyjnego. Ponadto, poprzez swoje spółki zależne, działa również na rynku deweloperskim, metali szlachetnych oraz zajmuje się płatnościami elektronicznymi, w tym obsługą systemów karty miejskiej.
Przychody ze sprzedaży wyniosły w I kwartale ponad 279 mln zł wobec 192 mln zł rok wcześniej. Segmentem, na który pandemia Covid-19 ma pozytywny wpływ jest w dalszym ciągu działalność mennicza, a dokładniej sprzedaż złota inwestycyjnego.
"Niepewna sytuacja gospodarcza na świecie spowodowała znaczący wzrost popytu na ten kruszec. Wspomniany wzrost sprzedaży i osiągnięty na niej dodatkowy wynik pozwala kompensować straty w segmencie płatności elektronicznych” – czytamy w raporcie kwartalnym.
Praca za granicą? Już nie tak łatwo. Ukraińcy wypchnęli Polaków
Ograniczenia wprowadzone w poruszaniu się i korzystaniu z transportu publicznego w dalszym ciągu wpływały na znaczącą utratę przychodów związanych z płatnościami i obsługą karty miejskiej, co przy wysokich kosztach stałych przekładało się na negatywne wyniki tej części działalności.
W 2020 roku Mennica Polska odnotowała ponad 57 mln zł zysku netto, wobec niecałego miliona złotych rok wcześniej. Natomiast przychody wyniosły prawie miliard złotych. W ubiegłym roku Mennica Polska sprzedała 1 mld 340 mln sztuk monet i numizmatów, o 70 mln więcej niż wok wcześniej.