Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Frączyk
Jacek Frączyk
|

Spółka dnia: Cyfrowy Polsat traci klientów komórkowych. Zyski jednak idą w górę

0
Podziel się:

Dynamika zysków jest wynikiem włączenia do grupy aktywów telefonii komórkowej Polkomtel.

Zygmunt Solorz-Żak <br>główny akcjonariusz Cyfrowego Polsatu
Zygmunt Solorz-Żak <br>główny akcjonariusz Cyfrowego Polsatu (Wojciech Strozyk/REPORTER)

Grupa Cyfrowy Polsat, w której 57 proc. mają spółki należące do Zygmunta Solorza-Żaka, osiąga coraz lepsze wyniki. W drugim kwartale przychody wzrosły aż o 37 proc., a zysk netto o 131 proc. Dynamika jest jednak wynikiem włączenia do grupy aktywów telefonii komórkowej Polkomtel. Dlatego giełda nie reaguje przesadnym entuzjazmem, tym bardziej że Cyfrowy Polsat traci klientów.

aktualizacja 14:30

W pierwszym półroczu grupa Cyfrowy Polsat osiągnęła 3,3 mld zł przychodów i 475 mln zł zysku netto, odpowiednio o 96,7 proc. więcej i 106,4 proc. więcej niż rok wcześniej.

Wybrane dane finansowe skonsolidowane Cyfrowego Polsatu
mln zł I półrocze 2015 I półrocze 2014 Zmiana %
źródło: money.pl za raportem spółki
Przychody ze sprzedaży 3289 1672 96,7
EBIT 1012 617 64,0
EBITDA 1874 991 89,1
Zysk netto 475 230 106,4
Przepływy operacyjne 1304 650 100,8
Przepływy inwestycyjne -348 1394 -124,9
Przepływy finansowe -1310 -478 -173,9
Marża EBITDA 56,96 59,25 -2,29
Marża netto 14,45 13,77 0,68

Mimo dobrych wyników spółka traci jednak klientów usług telefonii komórkowej i telewizji cyfrowej. A w strukturze wyników to właśnie ten segment przynosi najwięcej korzyści grupie.

W pierwszej połowie roku aż 87 proc. zysku operacyjnego EBITDA (1,6 mld zł) dały Cyfrowemu Polsatowi usługi dostarczania sygnału telewizji cyfrowej i z działalności telefonicznej. Zaledwie 12 proc. (234 mln zł) to zyski osiągane przez telewizję Polsat.

Rok wcześniej, jeszcze przed przejęciem Polkomtela, telewizja cyfrowa dawała 78 proc. zysków EBITDA (774 mln zł), a działalność telewizyjna 22 proc. (217 mln zł).

Spółka ma 4,4 mln klientów telewizji cyfrowej, 10,3 mln użytkowników telefonii cyfrowej i 1,7 mln korzystających z oferowanego przez Cyfrowy Polsat dostępu do szerokopasmowego internetu. O ile liczba klientów płatnej telewizji wzrosła w pierwszym półroczu o 2,8 proc. (w tym usługi Multiroom o 15 proc.), a dostępu do internetu o 32 proc., to telefonia komórkowa notuje straty zarówno klientów kontraktowych (post-paid) o 1,9 proc. (z 6,64 miliona do 6,52 miliona), jak i użytkowników telefonów „na kartę” o 4,8 proc. (z 3,92 miliona do 3,74 miliona).

To dane operacyjne powodują, że akcje Cyfrowego Polsatu o 14:00 na giełdzie traciły 1 proc.

Notowania dzienne akcji Cyfrowego Polsatu

Przy spadku liczby klientów rośnie jednak średni miesięczny przychód (ARPU), jaki spółka na nich osiąga. W pierwszym półroczu jednak rósł on zarówno w usługach kontraktowych - do 86,4 zł do 85 zł miesięcznie rok wcześniej - jak i w usługach przedpłaconych do 17,8 zł z 17,2 zł miesięcznie.

W drugim półroczu firma ma skupić się na odwróceniu tendencji do odchodzenia klientów.

- Na jesieni pojawi się nowa odsłona SmartDOM. Wrócimy do haseł z pierwszej wersji tego programu, które okazały się nośne i atrakcyjne dla klientów. W ramach nowej odsłony m.in. zwiększymy liczbę produktów rabatowych do sześciu - powiedział prezes Tomasz Gillner-Gorywoda podczas konferencji prasowej.

Grupa miała 791 tys. klientów usługi SmartDOM na koniec czerwca.

Według słów prezesa baza klientów kontraktowych zmniejszyła się, bo doszło do kumulacji liczby klientów z kończącymi się kontraktami, przy jednoczesnym zmniejszeniu długości okresu wypowiedzenia.

- Naszym celem na drugie półrocze jest ustabilizowanie bazy. Jesteśmy po apogeum kumulacji i krzywa powinna być już wypłaszczona do końca roku - wskazał Gillner-Gorywoda cytowany przez Agencję ISB.

Telewizja Polsat radzi sobie dobrze

W segmencie telewizyjnym jest natomiast wyraźna poprawa. Kanały telewizyjne przyniosły w półroczu 234 mln zł zysku EBITDA w porównaniu z 217 mln zł rok wcześniej.

Jeśli wziąć pod uwagę całe pierwsze półrocze, najistotniejszymi punktami ramówki były: poniedziałkowy Mega Hit (1,13 miliona widzów i 18,6 proc. udziałów) oraz jego wtorkowy odpowiednik – 0,94 miliona widzów z 15,3 proc. udział u w widowni.

Stałe pozycje programowe Polsatu - wyniki oglądalności w pierwszym półroczu
źródło: money.pl za raportem spółki
Pozycja liczba widzów (mln) udział w widowni
Poniedziałkowy Mega Hit 1,13 18,6 proc.
Wtorkowy Mega Hit 0,94 15,3 proc.
Serial Pierwsza Miłość 1,00 23,0 proc.
Hell-s Kitchen- Piekielna Kuchnia 1,03 16,2 proc.
Show Twoja twarz brzmi znajomo 1,04 19,8 proc.
Must be the Music. Tylko muzyka 0,97 14,5 proc.
Reality show Top Chef 0,93 14,5 proc.
Dancing With The Stars - Taniec z Gwiazdami 0,88 15,0 proc.
Celebrity Splash! 0,86 14,3 proc.

Znaczącą widownię zgromadził też transmitowany 29 marca mecz eliminacyjny Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, Polska - Irlandia, który przyciągnął 2,84 miliona widzów przy udziale prawie 36,9 proc.

Udział w rynku reklamy telewizyjnej w pierwszej połowie roku wzrósł do 25,3 proc. z 24,7 proc. w analogicznym okresie 2014 roku. Analizując drugi kwartał 2015 roku, wydatki na reklamę i sponsoring wyniosły 1.110,2 mln zł, co stanowi wzrost rok do roku o 3,0 proc. Udział Polsatu w rynku reklamy w drugim kwartale 2015 roku wzrósł rok do roku do 25,4 proc. z 24,8 proc.

Zadłużenie maleje

Bardzo istotnym wskaźnikiem jest dla spółki poziom zadłużenia. Na przejęcie aktywów telefonii komórkowej Polkomtel wydano gigantyczne pieniądze i na koniec czerwca całkowite zadłużenie grupy wynosiło 17,6 mld zł.

W pierwszej połowie roku Cyfrowy Polsat spłacił prawie 680 mln zł z 18-miliardowego zadłużenia. W tym roku do spłacenia będzie jeszcze 228 mln zł, ale w przyszłym będzie to 1,2 mld zł. Najwięcej do spłacenia przypadnie na lata 2018 (3,7 mld zł) i 2020 (4,2 mld zł).

Zadłużenie nominowane jest w 2/3 w złotówkach, czyli spółka wrażliwa jest na redukcje stóp procentowych przez RPP. 15 procent długu jest w dolarach, a 18 proc. w euro - Cyfrowy Polsat nie jest więc niewrażliwy na zmiany kursu walut.

- Trwa proces refinansowania, rozmawiamy o nowym zadłużeniu tylko w polskiej walucie. Wcześniej sygnalizowaliśmy, że docelowe oszczędności w kosztach finansowych mogłyby sięgnąć 300 mln zł rocznie i nadal uważamy ten poziom za osiągalny. Czuję się z nim komfortowo - powiedział cytowany przez ISBNews członek zarządu ds. finansowych Tomasz Szeląg podczas konferencji prasowej.

Zależna spółka Midas coraz mniej traci

Midas, który prowadzi inwestycje grupy w rozwój sieci dostarczania internetu LTE, odnotował 58,26 mln zł skonsolidowanej straty netto w drugim kwartale wobec 77,49 mln zł straty rok wcześniej.

Strata operacyjna wyniosła 44,82 mln zł wobec 71,12 mln zł straty rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 133,86 mln zł w drugim kwartale wobec 72,45 mln zł rok wcześniej.

W pierwszej połowie roku spółka miała 92,16 mln zł skonsolidowanej straty netto w porównaniu z 160,05 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 256,82 mln zł w porównaniu z 139,35 mln zł rok wcześniej.

Porównaj na wykresach spółki i indeksy

spółka dnia
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)