Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

UOKiK wydał decyzje wobec 18 firm pożyczkowych dot. spłat kredytu przed terminem

0
Podziel się:

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Tomasz Chróstny wydał decyzje wobec 18 firm pożyczkowych, które - w przypadku spłaty kredytu konsumenckiego przed terminem - będą musiały zwrócić pożyczkobiorcom proporcjonalną część pobranych opłat i prowizji, z zastosowaniem metody liniowej, poinformował Urząd.

UOKiK wydał decyzje wobec 18 firm pożyczkowych dot. spłat kredytu przed terminem

"W sytuacji wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego lub pożyczki banki i firmy pożyczkowe muszą się uczciwie rozliczyć z wszystkich pobranych opłat i prowizji. Odbyłem wiele spotkań z branżą finansową, podczas których wskazywałem, że przy obliczaniu kwoty zwrotu z kosztów pozaodsetkowych właściwa do zastosowania jest metoda liniowa. Jest ona weryfikowalna dla konsumentów, przejrzysta i sprawiedliwa" - powiedział Chróstny, cytowany w komunikacie.

Podkreślił, że zachęca osoby, które wcześniej spłaciły kredyt lub pożyczkę do składania reklamacji i żądania proporcjonalnego zwrotu opłat i prowizji zgodnie z metodą liniową.

W lipcu br. UOKiK informował, że na proporcjonalny zwrot kosztów pozaodsetkowych za wcześniej spłacony kredyt konsumencki lub pożyczkę, zgodnie z metodą liniową, mogą liczyć klienci 14 największych banków. W toku są kolejne 4 postępowania z zarzutem naruszania art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim oraz 5 postępowań wyjaśniających.

Po wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z września 2019 r. prezes UOKiK wydał decyzje wobec następujących firm pożyczkowych (w kolejności alfabetycznej): Aasa Polska, Eurocent, Euroexpert, Euro Providus, Everest Finanse, Honesta Finanse, iCredit, Kredyty Partnerskie, Mikrokasa, Optima, Profi Credit Polska, Takto Finanse, Unilink Cash, Vivus Finance, Zaplo oraz Złotówka Duo, Złotówka Bis, Złotówka Three.

UOKiK podkreśla, że część z tych instytucji już wcześniej zaniechała nieprawidłowych rozliczeń, część została do tego zobligowana wskutek decyzji prezesa Urzędu. Klienci wszystkich firm pożyczkowych mogą składać reklamacje i żądać proporcjonalnego zwrotu opłat i prowizji za wcześniej spłacony kredyt konsumencki lub pożyczkę z zastosowaniem metody liniowej, podał Urząd.

Zgodnie z szacunkami UOKiK, konsumenci mogą odzyskać z banków i firm pożyczkowych około 1,5 mld zł z tytułu wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego lub pożyczki.

Metoda liniowa polega na tym, że instytucja finansowa dzieli wszystkie koszty pozaodsetkowe przez liczbę dni kalendarzowych, w których miała obowiązywać umowa. Wynik mnoży przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania i tę kwotę powinna oddać konsumentowi, wyjaśnił Urząd.

Można ubiegać się o zwrot części opłat za spłacony wcześniej kredyt konsumencki lub pożyczkę, jeżeli umowa została zawarta po wejściu w życie ustawy o kredycie konsumenckim, tj. po 18 grudnia 2011 roku. Terminy przedawnienia roszczeń wynoszą 10 lat dla spłat dokonanych przed 9 lipca 2018 r., 6 lat - dla spłat dokonanych po tej dacie.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)