Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

BGŻ BNP Paribas: Polacy jedzą mniej ziemniaków i mąki, piją więcej wody i soków

0
Podziel się:
BGŻ BNP Paribas: Polacy jedzą mniej ziemniaków i mąki, piją więcej wody i soków

Ostatnich 15 lat przyniosło znaczące zmiany w zakupach spożywczych Polaków - o połowę spadło spożycie ziemniaków, o prawie 40% mąki, mleko zastępowane jest przez jogurty, a cukier i domowe wypieki - przez gotowe słodycze. Polacy chętniej wybierają drób, choć nadal najpopularniejsza jest wieprzowina. Aż trzykrotnie wzrósł popyt na wodę butelkowaną, popularnością cieszą się także soki, wynika z raportu przygotowanego przez BGŻ BNP Paribas. Najistotniejszym elementem wyboru produktów żywnościowych pozostaje cena.

"Prognozy dla poszczególnych produktów spożywczych zakładają dalszy spadek popytu na ziemniaki, pieczywo i owoce. W przypadku mięsa i wędlin utrzyma się trend wzrostowy, podobnie jak w przypadku przetworów mlecznych. Z kolei owoce i warzywa będą odnotowywać w dalszym ciągu malejące spożycie. W kolejnych latach prawdopodobnie będziemy kupowali coraz mniej cukru, lecz więcej słodyczy, których konsumpcja na tle innych krajów europejskich jest nadal stosunkowo niska" - powiedział dyrektor dep. analiz ekonomicznych, sektorowych i rynków rolnych w BGŻ BNP Paribas Dariusz Winek.

Na przestrzeni 15 lat Polacy zmniejszyli zakupy ziemniaków i pieczywa blisko o połowę. Co ciekawe, zaledwie 8% ankietowanych przyznaje, że między 2012 a 2015 r. ograniczyło konsumpcję tych produktów. Na tle produktów zbożowych wyróżnia się makaron, który zanotował wzrost, wypierając z diety ryż i ziemniaki.

"Prawie 40-proc. spadek zanotowały mąka i cukier. Zmniejszyło się również spożycie olejów i tłuszczów, warzyw oraz jaj - o ponad 20% spada spożycie niskoprzetworzonych produktów żywnościowych. Zmiany te wynikają z bogacenia się społeczeństwa i rosnącej popularności żywienia się poza domem" - podkreślił Winek.

Polacy zaczęli chętniej korzystać z barów, restauracji i kawiarni. Przyczyną tego zjawiska są również zmiany związane ze zdrowym trybem życia, np. eliminacja pewnych rodzajów tłuszczów czy wzrost konsumpcji białka zwierzęcego kosztem źródeł roślinnych, dodał.

Polacy piją zdecydowanie mniej mleka. Od 1999 r. do 2014 r. jego zakupy zmniejszyły się o 43%. Według Winka, jest to związane ze wzrostem zamożności społeczeństwa, które częściej wybiera przetworzone produkty mleczarskie, np. jogurty i napoje mleczne. Tendencja spadkowa w gospodarstwach domowych dotyczy też spożycia śmietany i masła. Odpowiednio są to obniżki o 24% i 36%. Większą popularnością cieszą się sery. W latach 2000-2012 ich miesięczny poziom konsumpcji wzrósł o 11% (do 0,95 kg/osobę). Konsumenci kupują najczęściej sery żółte - średnio 10 razy w miesiącu.

Konsumpcja mięsa na przestrzeni 15 lat wzrosła o 9% i wyniosła 73,9 kg na osobę. Największą dynamikę spożycia zanotowało mięso drobiowe, które cieszy się sporym zainteresowaniem dzięki stosunkowo niskiej cenie, walorom dietetycznym oraz łatwości przygotowania. Jednak mięsem, którego spożywamy najwięcej, wciąż jest wieprzowina. Wołowina, jako jeden z droższych rodzajów mięsa, nie jest w Polsce zbyt popularna - jej średnie spożycie w latach 2012-2014 utrzymywało się na zbliżonym poziomie, poniżej 2 kg na osobę.

Polacy najczęściej wybierają gotowe wędliny, w tym spożycie wędlin wysokogatunkowych wzrosło o 56 %. W 2014 r. średnia miesięczna częstotliwość spożycia wędlin osiągnęła historyczny rekord i wynosi niemal 18 razy w miesiącu. Ryby i owoce morza jedzone są rzadko i ich spożycie na przestrzeni ostatnich 15 lat spadło.

Z raportu wynika także, że spożycie świeżych warzyw od lat utrzymuje się na stabilnym poziomie, jednakże zmieniły się preferencje klientów dotyczące rodzaju opakowania. Coraz częściej kupują warzywa zapakowane na tackach. Na popularności zyskują także warzywa krajowe kosztem importowanych.

Ze względy na wzrost popularności importowanych owoców południowych, w ostatnich 10 latach konsumpcja jabłek spadła o 33%. W 2014 r. po wprowadzeniu embarga przez Rosję zanotowano jedna.

Spożycie wody w butelkach wzrosło aż trzykrotnie. Polacy chętniej sięgają również po soki owocowe (o 19%), jedzą też więcej czekolady (o 150%). Od końca lat 90. nastąpił znaczny (o 39%) spadek spożycia cukru w gospodarstwach domowych do 14,3 kg na osobę rocznie.

"Nie znaczy to jednak, że jego konsumpcja spadła. Wzrosła bowiem sprzedaż słodyczy oraz napojów z dodatkiem cukru. Spożycie czekolady i wyrobów cukierniczych zwiększyło się o 36% w latach 2005-2014. Polacy podczas zakupów coraz częściej zwracają uwagę na kwestie zdrowotne, czego przykładem może być rosnący popyt na czekoladę z wysoką zawartością kakao czy batony zbożowe" - czytamy także.

Raport "Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności" został opracowany przez analityków Banku BGŻ BNP Paribas na podstawie badania przeprowadzonego na zlecenie banku przez firmę GfK.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)