Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

CBRE: Podaż nowej powierzchni handlowej wzrośnie o 27% r/r do 460 tys. m2 w 2018

0
Podziel się:

CBRE szacuje, że w Polsce zostanie oddane do użytku ok. 460 tys. m2 nowej powierzchni handlowej w 2018 r., czyli o 27% więcej niż w ubiegłym roku, podała firma doradcza i inwestycyjna.

CBRE: Podaż nowej powierzchni handlowej wzrośnie o 27% r/r do 460 tys. m2 w 2018

"W 2018 roku spodziewamy się dużego wzrostu na rynku powierzchni handlowych. Szacujemy, że do użytku zostanie oddanych 460 tys. m2 nowej powierzchni handlowej, czyli aż o 27% więcej niż w 2017 roku. Dodatkowo, modernizacji ulegną dotychczasowe obiekty, bo w sektorze handlowym do głosu dochodzą nowe trendy" - czytamy w komunikacie.

Wśród tych trendów eksperci CBRE wyróżnili pięć, ich zdaniem, najważniejszych:

- kierunek #1 - centra społecznościowe: centra handlowe przestają być wyłącznie destynacją zakupową, a stają się centrami społecznościowymi. Zyskują rozbudowane funkcje rozrywkowo-rekreacyjne, kulturalne, są wzbogacane o przestrzeń publiczną. Dzięki temu klienci traktują je jako miejsce spotkań i różnorodnych form spędzania wolnego czasu. Przykładem może być nowo otwarte Forum Gdańsk.

- kierunek #2 - wygodne zakupy na małej przestrzeni: lokalne centra handlowe typu "convenience" są coraz popularniejsze. To mniejsze obiekty umożliwiające szybkie i sprawne zakupy pierwszej potrzeby. Centra tego typu muszą być dobrze zlokalizowane i oferować łatwy dostęp do parkingu. Najczęściej są budowane w mniejszych miastach, do 20 tys. mieszkańców.

- kierunek #3 - remonty i modernizacje: budowa tradycyjnego obiektu handlowego, ze względu na dużą konkurencję czy brak dostępności odpowiednich działek, będzie możliwa coraz rzadziej. Z tego powodu właściciele istniejących centrów handlowych skupią się na możliwościach rozbudowy i modernizacji istniejących obiektów oraz dopasowaniu ich oferty do potrzeb klientów. Przykładem jest warszawskie Blue City, które zainwestowało w rozwój funkcji gastronomicznej i rozrywkowej, a ostatnio zawarło umowę z siecią IKEA, która otworzy tam swój butikowy koncept.

- kierunek #4 - wielofunkcyjne projekty: powierzchnie handlowe są coraz częściej elementem projektów wielofunkcyjnych, tzw. "mixed-use", które często powstają w rewitalizowanych, pofabrycznych budynkach, nadając im nowy postindustrialny charakter. Najlepszym przykładem jest powstająca Bohema na warszawskiej Pradze, gdzie będzie m.in. część biurowa, rozrywkowa - aparthotel czy sklepowa. Takie obiekty są odpowiedzią na główne trendy na rynku nieruchomości, takie jak rewitalizacja, demografia czy rozwój nowych technologii.

- kierunek #5 - oglądamy w sklepie, kupujemy w Internecie i odwrotnie: centra handlowe stawiają na łączenie sprzedaży internetowej z tradycyjnymi kanałami. Zjawisko "showromingu" przenika się z "webroomingiem". Klienci często odwiedzają sklepy stacjonarne, aby obejrzeć i przymierzyć produkt, a następnie dokonują zakupu w Internecie (showrooming). Z drugiej strony, sprzedawcy, poprzez spersonalizowaną obsługę klienta, starają się zachęcić go, aby po obejrzeniu produktu online dokonał zakupu w ich sklepie tradycyjnym (webrooming).

budownictwo
nieruchomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)