Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

DM PKO BP: Rynek FMCG wzrośnie o 4,3% r/r w tym roku, powyżej 6-letniej średniej

0
Podziel się:
DM PKO BP: Rynek FMCG wzrośnie o 4,3% r/r w tym roku, powyżej 6-letniej średniej

Rynek produktów szybkozbywalnych (FMCG) w Polsce wzrośnie w tym roku o 4,3% r/r do 255 mld zł, co istotnie przewyższa 6-letnią średnią CAGR wynoszącą 2,6%, prognozują analitycy Domu Maklerskiego PKO BP.

"Rynek FMCG w Polsce w 2015 r. wart był blisko 244,5 mld zł, a jego szacowana wartość w tym roku wyniesie 255 mld zł, co implikuje wzrost na poziomie 4,3% r/r, istotnie powyżej 6-letniej średniej (CAGR 2,6%)" - czytamy w raporcie.

Wzrost wartości rynku FMCG w latach 2014-2015 - pomimo deflacji cen żywności i napojów alkoholowych - miał miejsce dzięki rosnącym wolumenom, wskazali analitycy, zwracając jednocześnie uwagę, że sprzedaż detaliczna towarów konsumpcyjnych zachowuje się stabilniej niż towarów niekonsumpcyjnych.

Na koniec grudnia 2015 r. w Polsce zarejestrowanych było blisko 361 tys. sklepów (wzrost o 1,7% r/r), z czego 115 tys. (32%) to sklepy ogólnospożywcze, owocowo-warzywne, mięsne, rybne, piekarnie i monopolowe. "Spodziewamy się, że w ciągu następnych 10 lat, liczba sklepów FMCG w strukturze polskiego rynku detalicznego spadnie do poziomu 30%" - napisali analitycy.

DM PKO BP podkreśla, że polski rynek FMCG znajduje się obecnie w fazie konsolidacji. Spodziewają się dalszego umacniania pozycji dyskontów na polskim rynku, wzrostu w segmencie marketów i rozwoju sieci convenience kosztem sklepów tradycyjnych.

"Oczekujemy, że w najbliższych 3 latach koncentracja będzie najszybciej wzrastać w segmencie convenience, supermarketów proximity i dużych supermarketów, ze względu na większą liczbę sieci w tych segmentach oraz lepsze dopasowanie się do zmieniających się trendów rynkowych. Największym beneficjentem mogą być takie sieci jak Żabka, Dino oraz Carrefour Express" - czytamy w raporcie.

Struktura polskiego rynku FMCG jest wciąż bardziej zbliżona do struktury krajów rozwijających się (z dużym udziałem sklepów tradycyjnych na poziomie 41%), z ponadprzeciętnie dużym udziałem dyskontów w strukturze sprzedaży (26%), podkreślili analitycy.

Blisko 64% społeczeństwa mieszka na terenach wiejskich i w miastach do 50 tys. mieszkańców, średnia powierzchnia mieszkania jest mniejsza niż w Europie, w konsekwencji polski konsument odwiedza sklepy spożywcze częściej (46x w miesiącu) niż konsumenci w Europie (w Wielkiej Brytanii 30x), podali także.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)