Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

JLL: Centra handlowe w Polsce mogą powiększyć się o 361 tys. m2 w 2018 r.

0
Podziel się:

Powierzchnia centrów handlowych może powiększyć się w tym roku o 361 tys. m2 wobec 331 tys. m2 nowej powierzchni centrów w ubiegłym roku, wynika z analizy firmy doradczej JLL.

JLL: Centra handlowe w Polsce mogą powiększyć się o 361 tys. m2 w 2018 r.

"Na przestrzeni całego roku na rynku handlowym w Polsce przybyło 466 000 m2 nowoczesnej powierzchni handlowej we wszystkich formatach. Najwięcej, bo 331 000 m2 powstało w ramach centrów handlowych, co jest wynikiem porównywalnym z 2016 rokiem. Nowa podaż oddana do użytku w 2017 r. w ramach galerii skoncentrowała się w największych aglomeracjach. Ten trend będzie utrzymany w najbliższym czasie, jako że ponad 70% powstającej obecnie powierzchni w centrach handlowych pojawi się właśnie w głównych aglomeracjach" - powiedziała dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych JLL Anna Wysocka, cytowana w komunikacie.

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosi obecnie 13,8 mln m2, z czego najwięcej stanowią centra handlowe - 408 o ok. 9,8 mln m2. Pozostałe formaty to parki handlowe i wolnostojące obiekty handlowe (3,8 mln m2) oraz centra wyprzedażowe (0,24 mln m2).

W wyniku ostatnich otwarć poziom nasycenia powierzchnią handlową w Polsce wzrósł do 255 m2/ 1 000 mieszkańców i utrzymuje się poniżej średniej dla Europy Zachodniej (266 mkw./ 1 000 mieszkańców), podano również.

"W 2018 roku na rynek trafić może 361 000 m2 w ramach centrów handlowych, z czego blisko 327 000 m2 jest już w budowie. Inwestorzy nadal wykazują zainteresowanie projektami wielofunkcyjnymi i chociaż takie obiekty pozostają na razie domeną rynku warszawskiego, to widzimy wzrost aktywności w tym segmencie również w innych głównych aglomeracjach" - powiedziała analityk rynku Joanna Tomczyk, cytowana w komunikacie.

Jak podało również JLL, w 2017 r. działalność w Polsce rozpoczęło 20 zagranicznych marek z 12 krajów.

Rynek inwestycyjny w segmencie handlowym zakończył 2017 r. wynikiem 1,93 mld euro.

"W ubiegłym roku całkowita wartość transakcji inwestycyjnych na rynku nieruchomości handlowych wyniosła ponad 1,93 mld euro. Finalizacja kilku dużych umów kupna/sprzedaży przesunęła się na na początek 2018, zapowiadając w ten sposób silny I kwartał tego roku. Jedna z takich transakcji - sprzedaż portfela 28 nieruchomości handlowych za około 1 mld euro - już się wydarzyła na początku stycznia" - powiedziała dyrektor działu rynków kapitałowych nieruchomości Agata Sekuła, cytowana w komunikacie.

Stopy kapitalizacji za najlepsze centra handlowe pozostają na poziomie 4,9%, zaś za parki handlowe na poziomie ok. 7%.

budownictwo
nieruchomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)