Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

JLL: W Polsce przybyło 168 tys. m2 powierzchni handlowej w I poł. 2018 r.

0
Podziel się:

Podaż nowoczesnej powierzchni handlowej wzrosła w Polsce o 168 tys. m2 w I poł. 2018 r., z czego 130 tys. m2 przypadło na centra handlowe. Do końca roku ten format może wzbogacić się o kolejne 198 tys. m2, poinformowała analityk rynku firmy doradczej JLL Joanna Tomczyk.

JLL: W Polsce przybyło 168 tys. m2 powierzchni handlowej w I poł. 2018 r.

"W pierwszej połowie roku łączna podaż w ramach wszystkich formatów handlowych w Polsce wzrosła o 168 tys. m2, z czego 130 tys. m2 przypadło na centra handlowe. Do końca roku ten format może wzbogacić się o kolejne 198 tys. m2. Warto zauważyć, że polski rynek nadal charakteryzuje się nierównomiernym nasyceniem. Z jednej strony mamy lokalizacje mocno rozwinięte, takie jak Wrocław czy Poznań, z drugiej strony, takie jak Szczecin, gdzie potencjał rozwoju nowoczesnych centrów handlowych nadal jest wysoki" - powiedziała Tomczyk, cytowana w komunikacie.

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej wynosi obecnie w Polsce blisko 14 mln m2, z czego 71% przypada na centra handlowe (9,9 mln m2), 27% - parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe (3,8 mln m2) oraz 2% - centra wyprzedażowe (0,25 mln m2), podano także.

W pierwszej połowie roku do użytku oddano m.in. Forum Gdańsk w Trójmieście (62 tys. m2), Gemini Park w Tychach (36,6 tys. m2) czy Rondo Wiatraczna w Warszawie (11 tys. m2). Łącznie w kraju funkcjonuje 413 centrów handlowych.

"Polska jest już rynkiem dojrzałym, aczkolwiek cały czas mniej nasyconym pod względem powierzchni centrów handlowych niż rynki zachodnioeuropejskie. Oferuje wiele projektów, które pod względem architektonicznym czy wystroju wnętrz, są jednymi z najnowocześniejszych w Europie. Coraz więcej z nich powstaje poza głównymi aglomeracjami. W 2018 r. już co drugie centrum znajdowało się w mniejszym mieście. Liczba białych plam na handlowej mapie Polski zanika, a my gonimy Europę jakością" - skomentowała dyrektor w dziale wynajmu powierzchni handlowych Edyta Potera.

Według JLL główne trendy na rynku obejmują dostosowywanie się do oczekiwań klientów i nowe koncepty.

"Rynek nadal przygląda się możliwym efektom ustawy o zakazie handlu w niedzielę. Najemcy po dostosowaniu się do nowej legislacji analizują przepływ klientów oraz parametry sprzedażowe. Równocześnie, można zaobserwować wyraźną zmianę oczekiwań klientów. Kluczowymi czynnikami dla wzrostu odwiedzalności i sprzedaży jest odpowiedni dobór jakościowy najemców, a także atrakcyjna oferta gastronomiczna i rozrywkowa" - wskazała Potera.

W rezultacie, w Polsce powstają parki tematyczne (np. Suntago Wodny Świat w Mszczonowie), ale i formaty outletowe (np. planowany outlet sieci Biedronka w Poznaniu). Wśród zauważalnych trendów należy wymienić także przejęcia. Vue International, właściciel sieci Multikino, ogłosił zamiar przejęcia kin Cinema 3D w Polsce, podsumowano w materiale.

budownictwo
nieruchomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)