Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

KPMG: Rynek napojów bezalkoholowych powinien wzrosnąć do 24,6 mld zł do 2020 r.

0
Podziel się:
KPMG: Rynek napojów bezalkoholowych powinien wzrosnąć do 24,6 mld zł do 2020 r.

Przychody ze sprzedaży napojów bezalkoholowych w Polsce powinny wzrosnąć do 24,6 mld zł do 2020 r., wobec 21,7 mld zł w 2015 r. W ubiegłym roku napoje gazowane miały 38% udziału w tym rynku, soki, nektary i napoje owocowe - 27%, woda butelkowana 23%, napoje energetyzujące 6%, herbata RTD 5% i napoje izotoniczne 1%, wynika z raportu KPMG "Rynek napojów bezalkoholowych w Polsce".

W ciągu roku statystyczny Polak kupuje 184 litry napojów bezalkoholowych, wydając na nie równowartość 135 euro. Na wodę butelkowaną wydajemy 31 euro (kupujemy 82 litry), na napoje gazowane 52 euro (57 litrów), soki, nektary i napoje owocowe 37 euro (35 litrów), napoje energetyzujące 8 euro (3,1 litra) oraz na napoje izotoniczne 1,3 euro (0,9 litra).

Dla porównania, najwięcej na wodę butelkowana wydają mieszkańcy Włoch - 99 euro za 180 litrów, na napoje gazowane Niemcy - 139 euro (96 litrów), na soki, nektary i napoje owocowe również Niemcy - 65 euro (36 litrów), napoje energetyzujące Brytyjczycy - 31 euro (8,3 litra), a na napoje izotoniczne Hiszpanie - 10 euro (5,5 litra).

Jak wynika z badań KPMG, na decyzje zakupowe napojów bezalkoholowych wpływa przywiązanie do marki, producenta - 58% (szczególnie dotyczy to wody butelkowanej), aspekt zdrowotny - 52% (zwłaszcza przy wyborze soków, nektarów i napojów owocowych), relacja ceny do jakości - 43% (napoje energetyzujące), zakupy na zapas - 38% (wody butelkowane), patriotyzm gospodarczy - 37% (wody butelkowane), innowacje - 25% (napoje energetyzujące i herbaty RTD), premiumizacja - 24% (soki, nektary i napoje owocowe) oraz hipsteryzacja - 15% (napoje energetyzujące).

Podstawą dystrybucji napojów bezalkoholowych w Polsce jest kanał off-trade, czyli sklepy różnego formatu i stacje benzynowe. Jego udział w rynku wynosi 92% w ujęciu wolumenowym. W porównaniu z innymi krajami europejskimi rola kanału on-trade, tj. głównie restauracji, pubów, barów, kawiarni i hoteli niezmiennie pozostaje niewielka. W 2015 roku kanał ten odpowiadał jedynie za 8% całkowitego wolumenu sprzedaży napojów bezalkoholowych w Polsce, podczas gdy średnia dla krajów Unii Europejskiej wynosiła 18%, wynika z badań KPMG.

W obrębie kanału off-trade największa część napojów sprzedawana jest w dyskontach, supermarketach i hipermarketach. W Polsce dyskonty odpowiadają za ponad jedną piątą ogółu sprzedaży w tym kanale. Jak wynika z przeprowadzonego przez KPMG badania konsumenckiego, 68% konsumentów deklaruje, że kupuje napoje bezalkoholowe w takich sklepach.

W badaniu KPMG 50% ankietowanych firm z branży pozytywnie oceniło swoją obecną sytuację finansową. Ok. 88% ankietowanych ocenia bieżącą sytuację zdecydowanie dobrze lub raczej dobrze, a wszystkie firmy spodziewają się wzrostów wolumenu sprzedaży w najbliższej przyszłości.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)