Notowania

rynek spożywczy
05-06-2018 (09:12)

KRD: Długi branży gastronomicznej sięgają 273,8 mln zł

Restauratorzy oraz producenci piwa, napojów i lodów mają 273,8 mln zł długów, wynika z danych Krajowego Rejestru Długów (KRD). W ciągu ostatnich czterech lat zadłużenie firm z segmentu gastronomicznego wzrosło prawie 3-krotnie. Rosnące koszty zatrudnienia, silna konkurencja i uzależnienie od pogody potrafią osłabić nawet najmocniejszych graczy na rynku usług i produktów sezonowych.

Podziel się
Dodaj komentarz

"Lokale gastronomiczne wyrastają jak grzyby po deszczu. Konsumpcji w restauracjach i barach sprzyja szybkie tempo życia i brak czasu na gotowanie. Napędza ją także rosnąca gospodarka, coraz większe wynagrodzenia, jak również dodatkowe źródło dochodów w postaci 500+. Duża konkurencyjność w branży jest korzystna dla klientów, ale niekoniecznie dla właścicieli restauracji. Tłok w branży zmusza ich często do balansowania na granicy opłacalności. A stąd już tylko krok do zadłużenia" - powiedział prezes firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso Jakub Kostecki, cytowany w komunikacie. 

Właściciele lokali gastronomicznych, notowani w bazie KRD, mają 238,2 mln zł zobowiązań. Jeszcze w 2015 r. wynosiły one 86,3 mln zł. Obecnie średnie zadłużenie restauratora to 22,1 tys. zł, podczas gdy cztery lata temu było to znacznie mniej, bo 13,6 tys. zł. Zwiększyła się także liczba dłużników z 6,3 tys. do prawie 11 tys., podano również.

Doliczając do zobowiązań restauratorów zaległości producentów lodów, piwa i napojów, którzy figurują w bazie KRD, zadłużenie całego tego segmentu wynosi aż 273,8 mln zł. W 2014 r. było to 99,7 mln zł.

"Wiele restauracji, kawiarni, food trucków czy lodziarni to rodzinne firmy otwierane pod wpływem impulsu. Często decydują się na to osoby, które straciły pracę, wyrwały się ze sztywnych ram korporacji lub chcą naśladować kogoś ze znajomych. Tyle że do prowadzenia lokalu nie wystarczą zapał i umiejętności kulinarne żony. To twardy biznes, w którym trzeba panować nad dostawami, rozliczeniami, księgowością, personelem i jeszcze mierzyć się z ostrą konkurencją. Stanowią ją nie tylko sąsiednie lokale, ale i rosnąca liczba sklepów i stacji paliw z wyodrębnioną strefą bistro oraz piekarni oferujących przekąski na ciepło w konkurencyjnych cenach. Do tego dochodzą raty kredytu i rosnące koszty zatrudnienia. I tu dla wielu właścicieli lokali zaczynają się schody. Utrzymanie płynności finansowej w takich warunkach to dla właściciela nawet małej restauracji takie samo wyzwanie jak dla prezesa wielkiej firmy" - dodał Kostecki.

Wierzycielami restauratorów są firmy windykacyjne, do których trafiły długi pierwotnych wierzycieli (101,6 mln zł), banki i ubezpieczyciele (67,6 mln zł), firmy z branży spożywczej (9,4 mln zł), dostawcy prądu, wody i gazu oraz właściciele dzierżawionych lokali (9,4 mln zł), operatorzy komórkowi (6 mln zł) i firmy budowlane (3,2 mln zł), podano także.

"W czołówce najbardziej zadłużonych firm z branży gastronomicznej przoduje Mazowsze z kwotą 54,7 mln zł. Tam też jest najwięcej dłużników - 2 097 podmiotów. Kolejne na podium jest województwo śląskie z 36 mln zł zobowiązań, które rozkłada się na 1 474 firmy. Peleton zamyka Dolny Śląsk z sumą 24,5 mln zł, którą są winne wierzycielom 982 firmy" - czytamy dalej.

W przypadku producentów napojów, piwa i lodów ogromny wpływ na przychody ma sezonowość. Jak podaje GUS, w 2017 r. zjedliśmy średnio 236 mililitrów lodów na osobę w ciągu miesiąca. To prawie 8 proc. mniej niż rok wcześniej. Mniejsza konsumpcja lodów w gospodarstwach domowych była związana z gorszą pogodą i tym, że coraz częściej wybieramy lodziarnie zamiast kupować w sklepie, podano również.

"Z kolei polski rynek napojów bezalkoholowych (wody, soki, napoje) w 2016 r. był warty według KPMG 24,7 mld zł. Najwięcej przychodów pochodzi ze sprzedaży napojów gazowanych, tj. 8,4 mld zł, a najwięcej sprzedaje się wody butelkowanej - prawie 3,5 mln litrów. Najszybciej rosnącym segmentem są napoje energetyzujące i izotoniczne. Statystyczny Polak kupuje 200 litrów napojów bezalkoholowych rocznie. Rynek piwa w Polsce od kilku lat jest stabilny, ale bardzo nasycony. W 2017 r. browary sprzedały 30 mln hektolitrów tego napoju i na razie nie ma raczej szans na zwiększenie tej ilości. Według specjalistów w tym roku rynek piwa wzrośnie natomiast pod względem wartości o ok. 1%, ponieważ po raz pierwszy od kilku lat zaczęły nieznacznie rosnąć jego ceny" - czytamy dalej.

"Długa zimna wiosna i deszczowe lato potrafią zastopować sprzedaż lodów, napojów i piwa skuteczniej niż częste kontrole urzędników w punktach gastronomicznych. Ma to odzwierciedlenie także w bazie danych KRD. W 2014 roku długi tej grupy producentów wynosiły 13,3 mln zł. W ciągu czterech lat urosły do 35,5 mln zł" - podsumował Jakub Kostecki.

Tagi: rynek spożywczy, handel detaliczny, giełda, wiadomości, giełda na żywo
Źródło:
ISBnews
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
05-06-2018

kacpernie chcesz mieć zadłużenie i problemów z kontrahentami to ich sprawdzaj. to jedyna droga. pewnie, że w każdej branży długi się zdarzają, ale już nie … Czytaj całość

07-06-2018

IggaW każdej branży mogą się zdarzyć dłużnicy. Niestety już mi się zdarzyło, że miałam problem z kontrahentem, więc od pewnego czasu już nie wierzę na … Czytaj całość

Rozwiń komentarze (2)

Wybrane dla Ciebie