Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Mastercard: Prawie 1/3 sklepów zauważa wpływ usługi cashback na liczbę klientów

0
Podziel się:
Mastercard: Prawie 1/3 sklepów zauważa wpływ usługi cashback na liczbę klientów

Niemal co trzeci (31%) spośród ankietowanych właścicieli i kierowników sklepów zauważył realny wpływ wprowadzenia usługi cashback na zwiększenie liczby klientów, wynika z badania na temat oceny funkcjonowania usługi "Płać kartą i wypłacaj" (cashback) w placówkach handlowych, podał Mastercard.

"Zdaniem ankietowanych detalistów, coraz częściej wypłata gotówki ze sklepowej kasy jest głównym motywem wizyty w sklepie konsumenta, który tylko przy okazji robi małe zakupy. Twierdzi tak już 48% ankietowanych (28% dwa lata wcześniej). Z badania wynika również, że dla sprzedawców główną motywacją do wdrożenia cashback jest chęć pozyskania nowych klientów (59%). W 2015 r. wskazywało na nią zaledwie 12% badanych, co oznacza znaczny wzrost świadomości korzyści biznesowych z oferowania tej usługi w ciągu ostatnich dwóch lat. Dziś niemal co trzeci badany (31%) zdążył już zauważyć realny wpływ wprowadzenia usługi na zwiększenie liczby klientów w swojej placówce" - czytamy w komunikacie.

Drugim najczęstszym powodem wdrożenia usługi deklarowanym przez ankietowanych w badaniu Mastercard detalistów jest chęć zwiększenia zadowolenia dotychczasowych klientów (48%). Wśród korzyści z usługi "Płać kartą i wypłacaj", właściciele i kierownicy sklepów doceniają także możliwość uatrakcyjnienia oferty, budowania lojalności konsumentów, zwiększenia sprzedaży oraz zyskania przewagi konkurencyjnej. Wspomniane zalety przekładają się na ogólną satysfakcję detalistów z wdrożenia usługi cashback - 70% z nich poleciłoby ją innym sprzedawcom, podano także.

"Z każdym rokiem usługa 'Płać kartą i wypłacaj' zyskuje na popularności, a potencjał jej rozwoju pozostaje bardzo wysoki. Konsumenci przekonują się do niej, ponieważ pozwala podjąć gotówkę nawet wtedy, gdy w pobliżu nie ma bankomatu czy oddziału banku. Jest też wygodna i można z niej skorzystać przy okazji codziennych zakupów. Po cashback sięgają już nie tylko osoby młode, naturalnie bardziej otwarte na nowe rozwiązania, ale również bardziej konserwatywni konsumenci" - powiedziała dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe Kamila Kaliszyk.

Ankietowani właściciele i kierownicy sklepów podkreślają, że zauważają coraz większą świadomość i zainteresowanie wypłatami gotówki wśród konsumentów. Coraz częściej, gdy chcą oni skorzystać z usługi cashback, sami pytają o taką możliwość (62%), co dowodzi, że już o niej słyszeli, wiedzą, jak działa, i zdążyli przekonać się o jej zaletach, podano również.

"Konsumenci doceniają w usłudze 'Płać kartą i wypłacaj' możliwość wypłaty konkretnej, potrzebnej im sumy. Zdaniem detalistów, właśnie to jest najpopularniejszym motywem korzystania z usługi przez ich klientów (37%). Warto pamiętać, że ze sklepowej kasy można wypłacić nawet niewielką, jak również 'nierówną kwotę', co daje konsumentowi dużą swobodę w korzystaniu ze swoich finansów. Dodatkowo, w ubiegłym roku Mastercard podwyższył limit pojedynczej wypłaty w ramach usługi 'Płać kartą i wypłacaj' z 300 do 500 zł" - czytamy dalej.

Najnowsze dane Narodowego Banku Polskiego (NBP) potwierdzają wzrost popularności usługi cashback. Na koniec 2016 r. można było z niej skorzystać w 109 tys. punktów handlowo-usługowych, podczas gdy rok wcześniej było to 93 tys. (wzrost o 17% r/r).

"Rosnące zainteresowanie usługą jest widoczne w coraz większej częstotliwości wypłat. 37% detalistów ankietowanych w badaniu Mastercard deklaruje, że wzrosła ona w ciągu ostatnich 12 miesięcy, podczas gdy tylko 3% uważa, że spadła. W efekcie, już w niemal połowie placówek (49%) z 'Płać kartą i wypłacaj' korzysta więcej niż 10 osób tygodniowo. Potwierdzają to dane NBP za rok 2016. Liczba wszystkich wypłat wyniosła wtedy 11,3 mln, czyli o 44% więcej niż w 2015 r. Z kolei wartość wszystkich wypłat wyniosła 1,2 mld zł, czyli o 54% więcej niż rok wcześniej" - czytamy dalej w komunikacie.

Według danych NBP, średnia wartość pojedynczej wypłaty utrzymuje się na podobnym, relatywnie niskim poziomie, który na koniec 2016 r. wyniósł 112 zł. Potwierdza to wniosek z badania Mastercard, że konsumenci coraz częściej decydują się podejmować niewielkie sumy. Według ankietowanych liczba klientów wypłacających kwoty poniżej 25 zł wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat (15% odpowiedzi, wobec 11% w 2015 r.), podsumowano.

Cashback pojawił się na polskim rynku w 2006 r., umożliwiając wypłatę gotówki ze sklepowej kasy przy płaceniu za zakupy kartą. Od tamtego czasu popularność usługi systematycznie rośnie. Wpływają na to m.in. kolejne kampanie promocyjno-edukacyjne prowadzone przez Mastercard, promujące usługę "Płać kartą i wypłacaj". Jest ona dostępna m.in. w takich sieciach detalicznych jak Carrefour, Dino, E.Leclerc, Freshmarket, Krakowski Kredens, Media Expert, Mediamarkt, Ruch, Saturn czy Żabka, oraz w wielu niezależnych placówkach handlowych, a także hotelach czy restauracjach.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)