Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

mDM: Popyt szybko dostosuje się do zakazu handlu w niedzielę

12
Podziel się:

Zakaz handlu w niedzielę może negatywnie wpłynąć na sprzedaż spółek notowanych na GPW, uważają analitycy Domu Maklerskiego mBanku (mDM). Oczekują oni jednak szybkiego dostosowania popytu do zaistniałej sytuacji.

mDM: Popyt szybko dostosuje się do zakazu handlu w niedzielę

"Naszym zdaniem, w krótkim terminie zakaz może negatywnie wpłynąć na sprzedaż spółek, jednak oczekujemy szybkiego dostosowania popytu. Brak zakazu powinien wspierać wzrost sprzedaży w kanale e-commerce. Z drugiej strony, dostosowanie harmonogramów pracy powinno wpłynąć na obniżenie kosztów wynagrodzeń, które są ponoszone przez spółki z sektora" - czytamy w raporcie.

Według mDM, należy oczekiwać raczej słabych wyników za IV kw. 2017 r. m.in. w CCC (+3% r/r do 243 mln zł EBITDA; efekt niższej dynamiki sprzedaży w październiku 2017), LPP (spowolnienie dynamiki oczyszczonej EBITDA do +25% r/r; efekt wysokiej dynamiki kosztów SG&A), TXM (płaska dynamika sprzedaży r/r oraz wzrost kosztów SG&A), Gino Rossi (spadek sprzedaży r/r, obniżenie rentowności sprzedaży r/r przy rosnących kosztach).

"Dobre wyniki w IV kw. powinny zaraportować: VST [Vistula] (EBITDA +26% r/r; kontynuacja lfl oraz wzrost marży brutto na sprzedaży), BTM [Bytom] (EBITDA +56% r/r; odbicie w lfl oraz powrót do poprawy rentowności sprzedaży r/r) oraz MON [Monnari Trade] (EBITDA +32% r/r; wysoki wzrost rentowności sprzedaży przewyższa negatywny wpływ spadku lfl)" - napisali analitycy.

Analitycy oczekują kontynuacji pozytywnego trendu w sprzedaży porównywalnej oraz rentowności sprzedaży m.in. w LPP, Vistuli oraz Bytomiu.

"Efekt wysokiej bazy może tłumić dynamikę poprawy lfl w CCC. Stopniowego odbicia dynamiki sprzedaży oczekujemy w TXM (efekt niskiej bazy). Niska dynamika sprzedaży powinna się być utrzymana w GRI [Gino Rossi] oraz MON (oczekujemy wsparcia wyników z tytułu poprawy rentowności sprzedaży związanej z deprecjacją USDPLN r/r)" - szacuje mDM.

Ich zdaniem, wyniki sprzedażowe spółek osiągane w okresie styczeń-luty mają niską istotność w tworzeniu całorocznego wyniku spółek handlowych (okres wyprzedaży).

"Pozytywnie oceniamy wyniki opublikowane przez VST oraz w BTM (w obu przypadkach poprawa sprzedaży porównywalnej (lfl) oraz rentowności sprzedaży r/r). Negatywnie oceniamy wyniki CCC (spadek lfl pomimo efektu bazy, prawdopodobnie spółka pozostanie z wysokim poziomem zapasów po sezonie sprzedażowym), MON (spadek lfl pomimo niskiej bazy), GRI (spadek sprzedaży w obu segmentach) oraz TXM (niska dynamika sprzedaży r/r pomimo efektu bazy). Jednocześnie od stycznia nie są publikowane dane miesięczne z LPP (sprzedaż, rentowność sprzedaży oraz powierzchnia) i z GRI (zaprzestanie publikowania danych o marży detalicznej i hurtowej)" - czytamy także.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(12)
ilonka
6 lat temu
Wraz z zamkniętymi sklepami w niedzielę idzie na pewno również obniżka kosztów, ludzie i tak pewnie kupią to co sobie założyli. Nie powinno to mieć jakiegoś większego znaczenia.
Luigi
6 lat temu
Jeśli chodzi o sprzedaż, LPP powinno skoczyć ładnie do góry, otwierają kolejne salony.
gin
6 lat temu
Moim zdaniem również nie wpłynie to na obroty większych firm, które dotychczas radziły sobie bardzo dobrze.
kondziu
6 lat temu
Do wszystkiego można się przyzwyczaić. Prędzej ludzie sobie przeorganizują tydzień niż zrezygnują z planowanych zakupów. Z resztą część z tych marek ma ubrania kierowane przede wszystkim dla ludzi młodych, którzy w większości mają czas i wolą chodzić na zakupy w tygodniu, kiedy jest mniejszy tłok.
linder
6 lat temu
Póki co, zakaz nie będzie obejmował wszystkich niedziel, więc salony Reserved pewnie w te pracujące będą nieźle oblegane.