Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Damian Słomski
|

Modernizacja sieci Netii przeciąga się. Klienci odchodzą. Widać to w wynikach

25
Podziel się:

Spóła notuje spory spadek przychodów ze sprzedaży usług.

Modernizacja sieci Netii przeciąga się. Klienci odchodzą. Widać to w wynikach
(Netia/materiały prasowe)

Statystyczny klient Netii płaci średnio 56 zł miesięcznie - wynika z najnowszych danych firmy. Spółka łącznie świadczy ponad 2 mln usług, głównie w zakresie dostępu do internetu. Władze firmy narzekają na problemy w modernizacji sieci, która pochłonie ponad 400 mln zł. Na starych łączach odnotowała ostatnio odpływ 11 tys. użytkowników.

Netia podsumowała tegoroczne wyniki. Z opublikowanego w czwartek raportu wynika, że drugi kwartał nie był dla spółki najbardziej udany. Zyski spadły z 23,7 do 15,16 mln zł.

Lepiej wypada za to całe pierwsze półrocze, gdzie wypracowała 27,12 mln zł w porównaniu z 13,46 mln zł zysku rok wcześniej. Warto jednak przypomnieć, że pierwsze trzy miesiące ubiegłego roku przyniosły niespodziewane straty. Stąd korzystne porównanie.

Nieważne, jaki okres weźmiemy pod uwagę, Netia musi mierzyć się ze spadkiem przychodów ze sprzedaży swoich usług, przekraczającym po półroczu 50 mln zł. Łącznie po pierwszych sześciu miesiącach tego roku przychody wyniosły 725 mln zł.

Jak tłumaczy spółka, było to przede wszystkim związane z niższą o 6 proc. w skali roku liczbą świadczonych usług, w tym o 11 proc. dla klientów indywidualnych i o 3 proc. dla firm. Na koniec czerwca Netia świadczyła łącznie 2 mln 48 tys. usług.

Zobacz także: Netia redukuje koszty, by utrzymać pozycję

Problemem są rynkowe tendencje, zgodnie z którymi spada korzystanie z tradycyjnych usług głosowych, a presja na obniżkę cen usług transmisji danych ze strony konkurencji jest bardzo duża - czytamy w raporcie.

Na koniec czerwca Netia świadczyła klientom indywidualnym 620 tys. usług szerokopasmowego dostępu do internetu oraz 626 tys. usług telefonicznych. Topniała przede wszystkim baza na sieci obcej (BSA, WLR). Wzrosła o 8 tys. liczba usług dostępowych na własnej zmodernizowanej sieci Netii (NGA).

Projekt "Sieci XXI w." z opóźnieniami

Za sprawą odejścia 11 tys. użytkowników na łączach niezmodernizowanych, spółka odnotowała jednak ujemny bilans usług szerokopasmowych na sieci własnej. Właśnie kwestia modernizacji sieci jest teraz poważnym wyzwaniem dla zarządzających firmą, którzy otwarcie przyznają, że idzie ona wolniej od oczekiwań.

- W pierwszej połowie bieżącego roku na inwestycje wydaliśmy łącznie 125 mln zł, w tym 35 mln zł w ramach programu modernizacji sieci do standardu światłowodowego. Tempo, w jakim realizujemy ten program, jest poniżej naszych oczekiwań - podkreśla Katarzyna Iwuć, pełniąca obowiązki prezesa Netii.

- Główną tego przyczyną jest o wiele dłuższy, niż pierwotnie przyjęliśmy, czas pozyskiwania zgód od spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych. Podjęliśmy już szereg działań naprawczych, w tym zdecydowanie zwiększyliśmy zakres występowania o zgody, czego efektów można się spodziewać za kilka miesięcy - dodaje Iwuć.

Netia realizuje program rozbudowy sieci światłowodowej pod nazwą "Sieć XXI w." W ubiegłym roku rada nadzorcza zatwierdziła inwestycję w infrastrukturę sieci dostępowej spółki w latach 2016-2020, w celu jej całościowej modernizacji do standardu NGA (next-generation access) umożliwiającego przepływ danych na poziomie wyższym niż 100 Mbps. Kwota inwestycji wynosi łącznie około 417 mln zł.

Netia szuka klientów w innych obszarach

Z coraz większym powodzeniem lukę wynikającą z odpływu klientów na sieci o gorszych parametrach wypełniają pakietyzowane usługi telewizyjne, które Netia konsekwentnie uatrakcyjnia. Pomagają też usługi mobilne.

W drugim kwartale Netii przybyło 2 tys. usług TV i na koniec czerwca ich suma sięgnęła 182 tys. W tym samym okresie liczba usług mobilnych wzrosła o 10 tys. do 125 tys. W ciągu 12 miesięcy liczba usług Netia Mobile wzrosła o 30 proc.

W efekcie średnia liczba usług przypadających na klienta na koniec czerwca osiągnęła poziom około 1,6, co oznacza, że przeciętnie na 2 klientów Netia udostępnia około 3 usługi.

Z kolei średni przychód na pojedynczego klienta (tzw. ARPU) wynosi blisko 56 zł. Tyle płaci miesięcznie przeciętny abonent w Netii.

Netia to jeden z czołowych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce. Jest dostawcą usług telewizyjnych, internetu stacjonarnego oraz mobilnego, telefonii stacjonarnej, a także telefonii komórkowej. Spółka od 2000 roku jest również notowana na warszawskiej giełdzie. Jej rynkowa wycena wynosi około 1,4 mld zł.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(25)
Igor
6 lat temu
Ja mam złą opinie o NETI, mam od nich internet przez łącze telekomunikacji na 10Mbit/s i od 3 lat proszę ich by mnie podłączyli do swojej głowicy i nic jak grochem o ścianę. Neti głowica jest 3 metry od mojego domu, ale nie podłączą, czas na zmianę operatora jak tylko się upłynie umowa.
Zofia
6 lat temu
Polecam Wam wszystkim, jeśli jak ja mieszkacie na terenach z utrudnionym dostępem do internetu szerokopasmowego internet przez satelitę. Wielu dostawców proponuje tego typu rozwiązania w Polsce, m.in. skyDSL.
seb235
6 lat temu
Korzystałem usług netii przez 5 lat i nie mam zastrzeżeń do jej działania (Będzin Woj. Śląskie), internet działał praktycznie 24/7 z sporadyczną awarią rzędu godziny raz na rok także bardzo pozytywnie. YT, VOD itd .. bez problemów czy zacięć. Niestety łącze rzędu 16Mbit/s za kwotę 59,90zł/mc (na sieci netii) i niemożliwość zwiększenia prędkości spowodował że miesiąc Listopad 2017 jest ostatnim i żegnam się z tą firmą. Dzisiaj korzysta się z gier na steam, ilość urządzeń podłączonych urządzeń rośnie w zatrważającym tępie więc nawet obniżka ceny sytuacji nie zmieni. Niestety dzisiaj 50Mbit/s to absolutne minimum.
Rafał
7 lat temu
Wieczne awarie intenetu które są naprawdę irytujące. Nie polecam tego usługodawcy
Marek
7 lat temu
Netia to naciagacze. Konsultant Netii nawet nie wie jakie są możliwości techniczne łącza w danej okolicy,tylko wciska klientom usługi,gdzie ze 100 Mbps robi w umowie się 50Mbps,a w praktyce jest max 25Mbps. Cena i tak jak za 100. Tak więc o tv mozna zapomnieć,chyba że nie korzysta się z internetu.
...
Następna strona