Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Damian Słomski
Damian Słomski
|

Vistal traci dwa kontrakty drogowe. Z GDDKiK i Budimeksem

5
Podziel się:

Najnowszy dotyczy budowy obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej.

Ostatni raport finansowy pokazał ogromne straty Vistalu Gdynia.
Ostatni raport finansowy pokazał ogromne straty Vistalu Gdynia. (mat. prasowe Vistal Gdynia)

Po serii wypowiadanych umów kredytowych i składanych wnioskach o upadłość przyszła kolej na pierwsze zrywane umowy na budowę dróg. Najnowsza dotyczy budowa obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej, której stroną była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

GDDKiA odstąpiła od umowy z Vistalem Gdynia na wykonanie zadania pod nazwą "Budowa obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu drogi krajowej nr 73" - poinformowały władze spółki.

Odstąpienie nastąpiło ze skutkiem natychmiastowym. To oznacza utratę ważnego kontraktu, który opiewał na prawie 80 mln zł brutto. Umowa została podpisana w listopadzie ubiegłego roku z Vistalem, jako liderem konsorcjum budowlanego, którego partnerem było Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych.

To już druga w tym tygodniu utrata kontraktu drogowego Vstalu. We wtorek zarząd spółki otrzymał pismo od Budimeksu - największej polskiej firmy budowlanej, w którym było odstąpienie od umowy na wykonanie mostu w ramach budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Miłomłyn - Olsztynek.

Zobacz także: Nowe drogi w Polsce. 397 km bez autostrad

W tym przypadku straty wynikają nie tylko z utraty potencjalnych dochodów, ale dodatkowo Budimex wezwał Vistal do zapłaty kar umownych. Wyliczył je na 11 mln 539 tys. 133,41 zł. Co więcej, zażądał zapłaty w ciągu 7 dni.

Zarząd na razie nie komentuje roszczeń Budimeksu. Wskazał tylko, że analizuje zasadność odstąpienia od umowy oraz naliczenia kar.

Vistal Gdyna to budowlana firma z ponad 20-letnim stażem. Jest znana z realizacji specjalistycznych konstrukcji budowlanych. To Vistal przebudowywał jeden z poznańskich mostów nad Wartą, którego waga to 782 tony. Blisko 1600 ton ma konstrukcja dachu hali widowiskowo-sportowej w Szczecinie, za którą także stoi gdańska firma.

Wykonywane przez nią projekty wychodzą także poza granice kraju. Budowała m.in. zaporę wodną w Szwecji czy wieżę komunikacyjną na platformie wiertniczej na Morzu Północnym. Wśród dziesiątek podobnych projektów zamawiającymi byli kontrahenci z Finlandii, Norwegii, Holandii czy USA.

Teraz Vistal przeżywa ogromne problemy finansowe. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku nie wypracował ani złotówki zysku. Co więcej, jest na minusie ponad 100 mln zł. Jak przyznaje sama spółka, spowodowane było to przede wszystkim aktualizacją budżetów długoterminowych kontraktów.

Więcej na temat problemów Vistalu Gdynia pisaliśmy w tekście: "Vistal Gdynia z ogromną stratą. 20-letnia historia polskiej spółki właśnie się kończy?".

giełda
wiadomości
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(5)
Grzegorz
5 lata temu
A ja myślę że my jako najbardziej pokrzywdxeni czyli pracownicy na działalności którzy pracowali tam od X czasu mamy pierwszeństwo odzyskania swoich wynagrodzeń za dwa miesiące za które my ZUS i PODATKI musimy zapłacić a pomysłem aby otwierać swoje działalności był sam prezes to teraz niech płaci za kolejne rozprawy sadowe które i tak ma przegrane a jak już wszystko sprzeda to na wszystkie długi mu starczy . ps chciałbym go jeszcze zobaczyć w autobusie
KKtoś
5 lata temu
budimex to nie jest polska firma. Sprawdźcie udziałowców.
Zero szacunku
5 lata temu
Widzę ze prawda boli. Usuwać prawde :)
andy2024
5 lata temu
Swego czasu popłynął tak instal - kontrakty podpisane, ceny materiałów znacznie wzrosły i praktycznie nic się nie da zrobić...
Makler
5 lata temu
Komus bardzo Vistal nadepnął na odcisk, bo to co sie wyprawia z nimi normalne nie jest.