Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Zysk Orange Polska niższy o ponad 50 procent. Oto powód spadku

0
Podziel się:

Spółka zainwestowała ponad 3 mld złotych.

Zysk Orange Polska niższy o ponad 50 procent. Oto powód spadku
(BARTOSZ KRUPA/EAST NEWS)

Spadają wyniki Orange Polska. Spółka zarobiła o 53 procent mniej rok do roku mimo podobnego poziomu przychodów. Powodem zmniejszenia zysku spółki były inwestycje poniesione na zakup częstotliwości wylicytowanych na aukcji organizowanej przez UKE.

Orange Polska zarobił w 2015 roku łącznie 254 mln złotych złotych. W 2014 roku zysk był ponad dwukrotnie wyższy i miał wartość 535 mln złotych. W sumie jeden z czołowych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce zebrał od swoich klientów w ubiegłym roku 11,840 mld złotych, co oznacza spadek o 3 proc.

Wyniki finansowe Orange Polska w latach 2014-2015 (w mln złotych)
2015 2014 Zmiana
Przychody 11840 12212 -3,0%
Zysk operacyjny 572 986 -42,0%
Zysk netto 254 535 -52,5%
Źródło: Orange Polska/money.pl

Spółkę w dużym stopniu obciążyły koszty częstotliwości wylicytowanych na aukcji UKE. Za częstotliwości od 800 MHz do 2600 MHz zapłaciła 3,168 mld złotych. Na tej podstawie Orange Polska otrzymała rezerwacje dwóch bloków 2x5 MHz każdy w paśmie 800 MHz oraz rezerwacje trzech bloków 2x5 MHz każdy w paśmie 2600 MHz. Zostały one dokonane na 15 lat.

- Orange Polska jako jedyny zdobył dwa bloki pasma 800 MHz. Biorąc pod uwagę cenę jednostkową, wypadamy dobrze. Zapłacimy 1,5 mld zł za każdy blok, a nasi konkurenci od 1,5 do ponad 2 mld złotych. Ponadto zadeklarowaliśmy inwestycje w wysokości 220 mln zł w sieć LTE. W tej aukcji najważniejszy był cel by - przy dynamicznie rosnącej konsumpcji danych - mieć częstotliwości pozwalające najlepiej obsłużyć klientów -mówił w rozmowie z money.pl, Maciej Nowohoński, członek zarządu ds. finansów Orange Polska.

W czwartym kwartale spośród pozyskanych w 2015 roku klientów usługi światłowodowej, 59 procent stanowili nowi klienci Orange Polska.

Więcej klientów

W liście do akcjonariuszy, prezes Orange Polska Bruno Duthoit zwrócił uwagę na rosnącą liczbę klientów korzystających z usług telefonii komórkowej. "W czwartym kwartale osiągnęliśmy najlepszy wynik w zakresie przyłączeń netto od ponad dziesięciu lat
(274 tys. nowych klientów). Ogółem, baza komórkowych klientów abonamentowych zwiększyła się w skali roku o blisko 9 procent" - napisał w liście do akcjonariuszy prezes Duthoit.

"Na rynku klientów indywidualnych z bardzo dobrym przyjęciem spotkały się nasze nowe oferty "Rodzinne" (z kilkoma kartami SIM) oraz nowa innowacyjna oferta mobilnego dostępu do Internetu. Na rynku biznesowym, do najważniejszych czynników wzrostu należało uproszczenie ofert, inicjatywy przeciwdziałające utracie klientów oraz dobre wyniki w grupie klientów kluczowych" - dodał prezes.

W nowej strategii spółki na lata 2016-2018, priorytetem Orange Polska jest zwiększenie udziału w rynku. Plan zakłada, że w zasięgu sieci na koniec 2018 roku znajdzie się 3,5 mln gospodarstw domowych.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)