Agentic Commerce, czyli nowa era handlu cyfrowego
Wojciech Werochowski, Dyrektor inicjatyw strategicznych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Visa
Jak będzie wyglądał świat płatności, gdy zakupy w naszym imieniu zaczną robić inteligentni agenci? Wojciech Werochowski z Visa przekonuje, że to już nie futurystyczna wizja, lecz realny kierunek rozwoju. Agentic Commerce to koncepcja, w której sztuczna inteligencja wspiera proces zakupowy: od wyboru produktu, przez złożenie zamówienia, aż po płatność i organizację dostawy. W tym modelu zadaniem Visa jest zapewnienie, by proces autoryzacji płatności i finalizacja transakcji przebiegały bezpiecznie, sprawnie i zgodnie z oczekiwaniami użytkownika.
Werochowski zwraca uwagę na fundamentalne zmiany, jakie niesie ze sobą automatyzacja zakupów. W świecie, w którym to algorytmy przeszukują kolejne strony sieci handlowych, czy platform zakupowych i na bazie preferencji użytkownika rekomendują produkty, lojalność wobec marek może ulec redefinicji. Najważniejsze jednak jest tutaj zaufanie, zarówno do samego agenta AI, jak i do instytucji finansowej, która w tle odpowiada za przeprowadzaną transakcję. Visa pracuje nad rozwiązaniami umożliwiającymi weryfikację agentów – tak, by tylko zaufane systemy mogły dokonywać operacji finansowych w imieniu użytkownika. Jednym z nich jest niedawno zaprezentowany Visa Trusted Agent Protocol, który zapewnia niezbędne ramy do rozpoznawania zaufanych agentów AI i odróżniania ich od złośliwego oprogramowania oraz nieuczciwych botów.
Istotnym wątkiem rozmowy jest również bezpieczeństwo i prywatność danych. Werochowski podkreśla, że te aspekty powinny być "niewidzialne dla użytkownika, ale absolutnie pewne". Oznacza to, że konsument nie musi aktywnie zarządzać zabezpieczeniami. To system ma działać w tle, gwarantując pełną ochronę.
Visa już dziś działa na tym polu poprzez inicjatywę Visa Intelligent Commerce. To projekt, który daje twórcom agentów AI narzędzia do bezpiecznego realizowania płatności, korzystania z tokenizacji i zaawansowanych metod uwierzytelniania. Łączy więc nie tylko technologię, wygodę, ale przede wszystkim dba o bezpieczeństwo, a celem tych działań jest też zaadresowanie potrzeb nowoczesnego konsumenta.
Rozmowa z Wojciechem Werochowskim to spojrzenie w przyszłość, w której płatności stają się bardziej cyfrowe, zautomatyzowane i spersonalizowane. To także przypomnienie, że podstawą tej transformacji musi pozostać zaufanie – zarówno do technologii, jak i do instytucji, które ją wdrażają.