Notowania

Będzie obowiązkowy rejestr dronów. Właściciela będzie można zidentyfikować telefonem

Każdy, nawet amatorski i zabawkowy dron trafi do rejestru prowadzonego przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Urząd Lotnictwa Cywilnego chce mieć nad nimi kontrolę jak nad samolotami. Drony będą wyposażone w nadajniki identyfikujące ich właściciela i operatora.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Pixabay.com)
Nowe przepisy nałożą na każdego producenta drona obowiązek zaszcia w nim mikroprocesora z nadajnikiem

- Musimy zagwarantować, że mamy technologię, która da gwarancję, że potrafimy rozpoznawać drony i identyfikować ich właścicieli - mówi radiu RMF FM Piotr Samson, prezes ULC.

- Nowe przepisy będą na każdego producenta nakładać obowiązek, aby zaszyć w nim mikroprocesor, który będzie wysyłać sygnał z informacją, co to za dron i do kogo należy - wyjaśnia.

Szef ULC zaznacza, że konieczna jest lepsza współpraca z producentami dronów, które w większości wytwarzane są w Chinach. Bruksela chce nakłonić producenci dronów do wprowadzenia technologii pozwalających namierzać drony.

Nad odpowiednim systemem informatycznym do stworzenia polskiej bazy dronów, pracuje już Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Baza najwcześniej zacznie działać w przyszłym roku.

Rejestracja dronów wydaje się nieunikniona

- Technologia istnieje, potrzeba tylko czasu na jej wdrożenie, poniesie to też pewne koszty korzystania z dronów, jednak to operatorzy dronów decydują sami o swojej przyszłości - mówi money.pl Michał Szczodrowski ze Stowarzyszenia Operatorów Statków Bezzałogowych w Polsce - UAVO.pl.

Tłumaczy, że modelarstwo lotnicze, z którego wywodzi się lotnictwo bezzałogowe, istnieje prawie tak samo długo jak lotnictwo, ponad 100 lat, jednak dopiero ostatnie incydenty spowodowały, że problem zaczyna być zauważalny dla osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w powietrzu. - Wymagana rejestracja dronów wydaje się być zatem nieunikniona - ocenia.

- Wydaje się, że na szczęście nie wszyscy zdają sobie sprawę z możliwości oferowanych przez drony, jest ich w powietrzu coraz więcej, zarówno dronów jak i samolotów załogowych, pasażerskich oraz klasy general aviation, lotni, paralotni - podkreśla Szczodrowski.

Ekspert mówi, że drony oraz samoloty załogowe mogą, a nawet chcą korzystać z przestrzeni powietrznej na równych prawach. - Zatem wydaje się rozsądne, aby także na równych prawach posiadać obowiązki korzystania z tej przestrzeni - ocenia.

- Może trudno, nam, pasażerom wyobrazić sobie ten problem, siedząc w fotelu i będąc obsługiwanym przez serwis pokładowy, jednak oczekujemy, że bezpiecznie dotrzemy do celu, to piloci, kontrola przestrzeni muszą się z tym zmagać i nie jest to wcale takie proste, pozwalając na korzystanie z niej bez żadnej kontroli - dodaje.

Prosta operacja

Juliusz Sabak, redaktor specjalistycznego portalu Defence24.pl zwraca uwagę, że planowana rejestracja bezzałogowców i ich użytkowników jest zgodna ze zmianami prawnymi realizowanymi obecnie przez europejską agencję bezpieczeństwa lotniczego EASA, której projekt mówi zarówno o rejestracji maszyn jak też uregulowaniu odpowiednich egzaminów i licencji dla "pilotów" takich maszyn.

- Oznaczenie dronów chipem w celu ich łatwiejszej identyfikacji to działanie proste i nie wymagające szczególnie zaawansowanej technologii - tłumaczy money.pl. - Ułatwi to zarówno kontrolę, jak też ściganie przestępców czy wandali posługujących się dronami niezgodnie z prawem - wskazuje.

- Obecnie w Polsce istnieje rodzaj dobrowolnego systemu rejestracji operatorów i miejsc w jakich latają oni swoimi maszynami dzięki specjalnej, polskiej aplikacji droneradar.eu, która sygnalizuje również w jakich miejscach latanie jest czasowo lub stale zakazane - wyjaśnia Sabak..

Loty dronami poza zasięgiem wzroku

Warto przypomnieć że rząd właśnie wprowadził ułatwienia w korzystaniu z dronów. Nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury dotyczące "bezzałogowych statków powietrznych" wprowadziło między innymi możliwość wykonywania lotów dronami poza zasięgiem wzroku operatora w niewydzielonych strefach.

- Znoszenie barier prawnych, przy jednoczesnym zachowaniu zasad bezpieczeństwa i porządku na niebie, to kolejny krok w kierunku integracji lotnictwa bezzałogowego z załogowym - powiedział Janusz Janiszewski, p.o. prezes PAŻP.

Teraz świadectwo operatora bezzałogowego statku powietrznego (UAVO) będą mogli zdobyć nawet nieletni po uzyskaniu pisemnej zgody rodziców lub opiekunów prawnych. Świadectw UAVO wydano w Polsce już ponad 10 tysięcy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Tagi: prawo lotnicze, gospodarka, wiadomości
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
08-02-2019

RobertJAK ZWYKLE KOMUŚ SIĘ NUDZI I SZUKA DODATKOWEGO ŹRÓDŁA BY OKRADAĆ JAWNIE LUDZI. ZA KILKA LAT BĘDĄ CHCIELI MONITOROWAĆ ZABAWKI DLA DZIECI W PIASKOWNICY … Czytaj całość

08-02-2019

FetorProponuję też aby do wszystkich pieców C.O. producent "wszywał" czipa z miernikiem zanieczyszczeń, producenci gaci czipa do pomiarów wydzielanych … Czytaj całość

08-02-2019

Martapóźniej tych w okularach, tych co noszą dżinsy i zdecydowanie wszystkich wyższych od psycho-kaczki

Rozwiń komentarze (85)