Biznes z prędkością rollercoastera. Jak narzędzia i systemy IT wspierają firmę?
Blisko dwa miliony osób odwiedziło w ubiegłym roku rozrywkowy raj dla dzieci i dorosłych – Energylandię. Sprawna obsługa gości, zapewniająca bezpieczną i niczym niezmąconą zabawę, nie byłyby możliwa bez automatyzacji wielu procesów, obejmujących m.in. serwis urządzeń, sprzedaż oraz zarządzanie kadrami. Efekt wdrożenie nowych technologii? Te liczby robią wrażenie.
Przykład Energylandii dobitnie pokazuje, że bez cyfryzacji nie ma dziś rozwoju biznesu. Nie ma też mowy o budowaniu jakiejkolwiek przewagi konkurencyjnej. Ci, którzy inwestują w narzędzia i systemy IT mocno przyspieszają, daleko zostawiając w tyle organizacje, które nie są gotowe na zmiany.
Spóźnialskich na rodzimym rynku niestety nie brakuje. Jak wynika z danych zebranych w raporcie Made in Poland 2024, 38 proc. średnich i dużych firm w Polsce nadal przesyła dokumenty w formie papierowej, a co druga nie używa rozwiązań chmurowych. Co więcej, 75 proc. przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę, że AI to przyszłość, ale blisko połowa nie potrafi wskazać, w jaki sposób sztuczna inteligencja mogłaby wesprzeć ich działalność.
Tymczasem zaawansowane technologie powinny być podstawą działania przedsiębiorstw. Nowoczesne systemy ERP, które zarządzają logistyką, sprzedażą i produkcją, przyspieszają procesy w firmach, a co za tym idzie – rozwój biznesu. Z kolei brak takich rozwiązań prowadzi do wyższych kosztów operacyjnych, zwiększonego ryzyka błędów, trudności w dostosowaniu się do obowiązujących przepisów, a także do spadku satysfakcji klientów i narastającej frustracji pracowników.
Z myślą o komforcie i bezpieczeństwie
Analizując dane z raportu Made in Poland 2024, można dojść do optymistycznego wniosku, że firmy zdają sobie sprawę z korzyści płynących z cyfryzacji, co może skutkować wdrożeniem konkretnych działań. Aż 68 proc. pytanych deklaruje potrzebę usprawnienia zarządzania dokumentami, a 67 proc. dostrzega konieczność automatyzacji procesów biznesowych.
Dobrym przykładem firmy, która nie czeka, ale odważnie bierze udział w cyfrowej rewolucji, jest Energylandia. Położony w Zatorze na obszarze 74 hektarów największy park rozrywki w Polsce i jeden z największych w Europie oferuje aż 133 atrakcje o najróżniejszym stopniu trudności i dla wszystkich grup wiekowych. To tu znajduje się słynny Hyperion – największy (77 m) i najszybszy (142 km/h) Mega Coaster w Europie. Najwyższy poziom obsługi klienta to podstawa i cel, jaki każdego dnia stawiają sobie właściciele obiektu. Jego osiągnięcie nie byłoby możliwe bez wykorzystania najnowszych technologii. To one wspierają efektywne zarządzanie licznymi procesami, w tym obsługą klienta, sprzedażą, magazynem, gastronomią czy kadrami.
Dbałość o komfort i bezpieczeństwo odwiedzających wspiera aplikacja Comarch Mobile Serwis, która przyspiesza i usprawnia obsługę serwisową maszyn. Z kolei efektywne zarządzanie pracą zatrudnionych – w sezonie to nawet 1700 osób wykonujących 50 profesji – Comarch TNA.
– Dzięki aplikacji możemy kierować personel do pracy przy poszczególnych atrakcjach oraz w punktach usługowych. Comarch TNA pozwala śledzić, jakie jest aktualnie obłożenie parku i czy wymaga np. zwiększenia obsady – tłumaczy Ewa Lisko, Młodszy Specjalista ds. Kadr w Energylandii.
W parku działa ok. 100 urządzeń Comarch TNA Gateway Mobile rejestrujących czas pracy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Innowacyjna przejażdżka z Comarch ERP XL. Wdrożenie w Energylandii
Sprawniejszy wjazd i zamawianie jedzenia
Sprzedaż biletów, zarówno online, jak i offline, wspiera Comarch POS i webPOS. W parku znajduje się blisko 60 punktów kasowych i 4 automaty biletowe. Co ciekawe, tego rodzaju rozwiązania wciąż nie są standardem. Jak czytamy w raporcie Made in Poland 2024 zaledwie 36 proc. średnich i dużych firm handlowych w Polsce korzysta z systemów POS.
- W sezonie przeprowadzamy mnóstwo transakcji, dlatego zależy nam, aby program był intuicyjny i bezpieczny, a także wykorzystywał najnowsze zdobycze technologiczne. Chcemy, aby nasi goście bawili się u nas jak najlepiej i wynosili stąd piękne wspomnienia. Nasz cel to spełnianie dziecięcych marzeń – mówi Julia Piotrowicz, Specjalista ds. Social Media, Energylandia.
Dlatego też nic nie powinno odwracać uwagi od tego, co najważniejsze. Temu właśnie służy korzystanie z możliwości, jakie stwarza Comarch ERP XL. Przykład? Podanie numeru rejestracyjnego przy zakupie biletu parkingowego sprawia, że przy wjeździe i wyjeździe z parkingu szlaban automatycznie się podnosi. Goście Energylandii mogą też robić zakupy na miejscu i w e-sklepie, co także wspiera technologicznie Comarch.
Spędzając cały dzień w Energylandii, nie można zapominać o posiłkach. Goście mają do wyboru aż 116 punktów gastronomicznych, obsługiwanych przez 204 kasy działające w systemie Comarch POS. Dodatkowo zamówienia można składać w 26 samoobsługowych kioskach webPOS.
– Odwiedzający może złożyć zamówienie w kiosku, opłacić je zbliżeniowo lub voucherami, a następie zeskanować kod QR widoczny na paragonie, by móc śledzić status swojego zamówienia w smartfonie. Pracownicy Energylandii widzą zamówienie na tabletach, co znacznie przyspiesza proces jego realizacji – zapewnia Kamil Czajecki, Specjalista ds. Marketingu i IT w Energylandii.
Rozwój vs. stagnacja
Udana transformacja cyfrowa Energylandii to doskonały przykład dla innych firm w Polsce. Tylko w ciągu dwóch lat, m.in. dzięki wdrożeniu systemu Comarch ERP XL i optymalizacji procesów, Energylandia obniżyła koszty działalności o 40 proc.
Jak to możliwe? Nowoczesne systemy ERP usprawniają zarządzanie sprzedażą, magazynem, produkcją, księgowością i raportowaniem. Automatyzują procesy, minimalizują błędy i ułatwiają proces decyzyjny. Skalowalność tego rozwiązania i szeroka gama dostępnych modułów, pozwala przedsiębiorstwom dopasowywać to rozwiązanie do zmieniających się potrzeb operacyjnych i prawnych. A fakt, że Comarch jest lokalnym dostawcą, pozwala obniżyć koszty wdrożenia, a także gwarantuje szybsze wsparcie i pewność, że system zawsze będzie działał zgodnie z polskim prawem.
Co więcej, wdrożenie systemu ERP może być dobrym impulsem do szerszej transformacji. Tym bardziej, że cyfryzacja to dziś konieczność i czynnik wspierający rozwój firm. Bez nowych technologii trudno wyobrazić sobie nowoczesny, konkurencyjny i zdobywający kolejne rynki biznes. Ci, którzy już dziś przystępują do cyfrowej rewolucji, będą się rozwijać i mocno wybijać na tle firm wciąż zwlekających z wdrożeniem nowoczesnych rozwiązań. Decyzja o cyfryzacji jest więc decyzją o przyszłości firmy. Stanowi o jej być albo nie być. Jaką decyzję podejmą polskie przedsiębiorstwa?