Dwuwładza w telewizji publicznej. Kto może używać oznaczenia TVP?
W Telewizji Polskiej dwa nieuznające się wzajemnie ośrodki władzy korzystają z zarejestrowanego na spółkę oznaczenia. Kto może używać logo TVP?
Sprawie przyjrzał się "Dziennik Gazeta Prawna", który zwraca uwagę, że znak graficzny "TVP Telewizja Polska" z dopiskiem "Daniel Gorgosz Likwidator" pojawił się na papierze firmowym dokumentów z podpisem likwidatora dotyczących zarobków byłych pracowników spółki. Ten sam symbol został użyty przez prezesaTVP Michała Adamczyka, mianowanego przez Radę Mediów Narodowych, w nagłówku oświadczenia dotyczącego "łamania podstawowych praw pracowniczych".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Bojkot Ikei przybiera na sile. Szokująca okładka "Gazety Polskiej"
Prawa do znaku przysługują spółce Telewizja Polska. Centrum informacji spółki nie odpowiedziało na pytania "DGP," m.in. o to, który ośrodek władzy może obecnie wykorzystywać ten symbol. Zdania prawników są podzielone.
Doktor Wiktor Czeszejko-Sochacki, radca prawny z Kancelarii Adwokackiej Adwokat Krzysztof Czeszejko-Sochacki, z którym rozmawiał dziennik, jest zdania, że likwidator, ustanowiony przez ministra kultury, ma prawo do korzystania z wszelkich oznaczeń graficznych TVP.
Dr Wojciech Gierszewski, radca prawny i rzecznik patentowy z kancelarii BG Patent, uważa, że w obliczu likwidacji, którą mało kto kwestionuje, zarząd Telewizji Polskiej z prezesem Michałem Adamczykiem na czele nie jest uprawniony do reprezentowania spółki, w tym do korzystania z jej znaku towarowego.
Prof. UW Katarzyna Bilewska, adwokat i partner w kancelarii BLSK Legal, uważa, że po ustaniu dwuwładzy okaże się, kto w sposób nieuprawniony korzystał ze znaków. Spółka będzie mogła dochodzić odszkodowania tylko w sytuacji, gdy dojdzie do wyrządzenia jej szkody. Można sobie jednak wyobrazić szkodę reputacyjną, związaną z naruszeniem dóbr osobistych - mówi ekspertka na łamach dziennika.
Jak czytamy w "DGP", profile TVP Info na platformach X i YouTube są w rękach poprzedniego kierownictwa Telewizyjnej Agencji Informacyjnej i zostały założone na prywatne adresy e-mail. Kanał na YouTube jest już nieaktywny. Profil na X o nazwie "tvp.info" jest oznaczony logotypem tej stacji, podobnym do zarejestrowanego znaku towarowego TVP INFO.
Prof. Bilewska w rozmowie z dziennikim podkreśla, że konta Telewizji Polskiej w mediach społecznościowych powinny być we władaniu legalnego organu prowadzącego sprawy TVP, czyli obecnie likwidatora. Osoba, która faktycznie obecnie prowadzi takie konta, powinna zostać wezwana do zaprzestania tej działalności i udostępnienia spółce loginu i hasła.
Nieuprawnione posługiwanie się znakiem
Jeśli to nie poskutkuje, Telewizja Polska powinna zwrócić się do administratorów portali o przywrócenie jej dostępu do kont, ewentualnie o zamknięcie kont używanych przez nieuprawnione osoby pod jej szyldem - mówi ekspertka w rozmowie z "DGP".
Zdaniem ekspertów prowadzenie konta na platformie społecznościowej o nazwie tvp.info i oznaczeniu zarejestrowanym słowno-graficznym znakiem towarowym można traktować jako formę nieuprawnionego posługiwania się tym znakiem.
Nieoficjalnie mówi się, że za kontem na X stoi Samuel Pereira, od kwietnia 2023 r. wicedyrektor Telewizyjnej Agencji Informacyjnej. On sam w rozmowie "DGP" twierdził, że w spółce doszło do wrogiego przejęcia oraz że nikt nie zwrócił się do niego w sprawie dostępu do konta.