Jak AI zmienia zasady gry w e-commerce?
Sztuczna inteligencja już dziś przesuwa granice tego, jak działa handel – zarówno po stronie konsumenta, jak i sprzedawcy. Visa, korzystając z wieloletnich doświadczeń w zakresie bezpieczeństwa płatności, w ostatnich miesiącach ogłosiła szereg inicjatyw i technologii, które wspierają transformację handlu cyfrowego. Zaczynając od szybkich i bezpiecznych płatności, przez nowy ekosystem dla agentów AI, kończąc na protokołach mających budować zaufanie między sprzedawcami a inteligentnymi asystentami zakupowymi. Nadchodzi moment, w którym ekosystem płatniczy adaptuje się do nowego typu użytkownika – inteligentnego systemu działającego w imieniu człowieka.
Agenci AI jako nowi uczestnicy wymiany handlowej w internecie
Sztuczna inteligencja zaczyna pełnić nową rolę w handlu: nie wspiera jedynie użytkownika, ale podejmuje decyzje zakupowe w jego imieniu. Visa, we współpracy z partnerami, zrealizowała już setki bezpiecznych transakcji zainicjowanych przez agentów AI. Ten sukces może oznaczać, że 2025 będzie ostatnim rokiem, w którym konsumenci kupują i płacą samodzielnie. Płatności realizowane przez agentów AI przechodzą bowiem z fazy eksperymentalnej do powszechnej adopcji.
Ten sezon świąteczny oznacza koniec pewnej ery. W 2026 r. agenci AI będą nie tylko pomagać w zakupach, lecz także je realizować. Będzie to możliwe dzięki globalnej skali Visa, wyznaczaniu przez firmę standardów w zakresie handlu z użyciem agentów AI oraz jej zaangażowaniu w zapewnienie bezpieczeństwa w tym obszarze. Wraz z gwałtownym wzrostem ruchu generowanego przez AI na stronach sklepów internetowych, Visa prognozuje, że do sezonu świątecznego w 2026 r. miliony konsumentów będą korzystać z usług agentów AI podczas zakupów.
Inteligentne płatności w praktyce
Aby umożliwić agentom AI bezpieczne funkcjonowanie w handlu, Visa uruchomiła projekt Visa Intelligent Commerce. Otwiera on globalną sieć płatniczą firmy na współpracę z agentami, pozwalając im realizować transakcje zgodnie z preferencjami użytkowników i w oparciu o ustalone przez nich zasady. Obecnie Visa współpracuje już z ponad 100 partnerami z sektora handlu na całym świecie. Przeszło 30 z nich już aktywnie wdraża rozwiązania w ramach Visa Intelligent Commerce, a ponad 20 agentów i rozwiązań umożliwiających działanie agentom AI jest zintegrowanych bezpośrednio z Visa Intelligent Commerce. Dzięki temu setki kontrolowanych transakcji inicjowanych przez agentów AI już mają miejsce w realnym świecie, co jest dowodem na to, że zakupy napędzane sztuczną inteligencją są możliwe.
W ramach tego projektu agenci mogą nie tylko dokonywać zakupów, lecz także korzystać z tokenizacji (zastępowanie wrażliwych danych karty unikalnymi, zaszyfrowanymi tokenami), zaawansowanych metod uwierzytelniania oraz narzędzi służących do weryfikacji transakcji. Wszystko odbywa się przy zachowaniu pełnej kontroli użytkownika, który określa limity, zakres działania agenta i sposób autoryzacji.
Aby przyspieszyć wdrożenie Visa Intelligent Commerce w kolejnych regionach, Visa rozszerzyła niedawno ramy projektu. W Azji i Europie programy pilotażowe ruszą na początku 2026 r., a w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach w ciągu najbliższego roku.
Nowe standardy bezpieczeństwa na nowe czasy
Wzrost aktywności agentów AI, a także wzmożony ruch generowany przez sztuczną inteligencję na stronach sprzedawców rodzi nowe wymagania dotyczące zaufania i bezpieczeństwa. Aby umożliwić sprzedawcom rozróżnianie wiarygodnych agentów od botów czy złośliwego oprogramowania, powstał Trusted Agent Protocol. Visa wraz z ponad 10 partnerami wprowadziła to rozwiązanie oparte na istniejącej infrastrukturze internetowej, które umożliwia bezpieczną finalizację płatności przez agentów AI.
Akamai jest najnowszą firmą, która wdrożyła Trusted Agent Protocol, integrując go ze swoją analizą zachowań behawioralnych, systemem rozpoznawania użytkowników oraz ochroną przed botami i nadużyciami. Wspólnie firmy dostarczą mechanizmy identyfikacji, uwierzytelniania oraz kontroli oszustw, które są potrzebne, aby sprzedawcy mogli bez obaw przyjmować agentów AI realizujących zakupy w ich sklepach internetowych.
Kierunek zmian wyznacza konsument, biznes musi za nim nadążyć
Dzisiejsi konsumenci oczekują również coraz bardziej płynnych, intuicyjnych doświadczeń zakupowych, w których płatności działają "w tle", a technologia eliminuje zbędne kroki. AI i automatyzacja są w tym procesie naturalnym elementem ewolucji – szczególnie gdy zapewniają większe bezpieczeństwo i wygodę.
Jednocześnie, z perspektywy biznesu, rośnie zapotrzebowanie na infrastrukturę, która umożliwia agentom AI bezpieczne dokonywanie transakcji i komunikację ze sprzedawcami. Dla firm sprzedających w internecie oznacza to konieczność dostosowania swoich platform, opisów produktowych, standardów danych i mechanizmów bezpieczeństwa do świata, w którym technologia będzie częściej podejmować decyzje zakupowe w imieniu użytkownika.
AI zmienia handel tu i teraz
Ta transformacja handlu i płatności nie jest wizją przyszłości – ona dzieje się dziś, na naszych oczach. Inteligentni agenci AI wyszukują i kupują produkty, tokenizacja zabezpiecza transakcje, a rozwiązania takie jak Trusted Agent Protocol tworzą ramy zaufania pomiędzy narzędziami sztucznej inteligencji a sprzedawcami.
Ekosystem płatniczy przechodzi największą od lat zmianę, w której człowiek nadal pozostaje decydentem, ale to technologia wykonuje za niego coraz większą część działań – szybciej, bezpieczniej i bardziej efektywnie.
-------
Opisy przypadków, porównania, statystyki, analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i promocyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa Inc. nie gwarantuje kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmuje także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.