Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Jest potencjał w e-podpisie

2
Podziel się:

Rynek podpisu elektronicznego i innych narzędzi usług zaufania rozwija się dynamicznie zarówno w Polsce, jak i w Europie. Jednym z powodów są zmiany w prawie – od 2016 r. w UE funkcjonuje rozporządzenie eIDAS, które ujednoliciło europejski rynek cyfrowy. Jakie trendy w elektronicznej identyfikacji będą widoczne w najbliższym czasie i które firmy już dziś wyróżniają się innowacjami wykorzystującymi e-podpis do usprawnienia swoich procesów?

Od 50 do 74 proc. Polaków chce podpisywać elektronicznie różne rodzaje umów
Od 50 do 74 proc. Polaków chce podpisywać elektronicznie różne rodzaje umów (iStock.com)

Choć podpis elektroniczny funkcjonuje w Polsce już od ponad 20 lat, nadal nie jest powszechnie używanym narzędziem przez zwykłego Kowalskiego. Elektroniczna identyfikacja jest już co prawda powszechna w bankowości, a kontakt z administracją publiczną ułatwia Profil Zaufany, wciąż jednak zdecydowaną większość umów podpisujemy na papierze.

W Szczecinie dyskutowano o tym podczas XIX edycji Europejskiego Forum Podpisu Elektronicznego – największej europejskiej konferencji poświęconej zagadnieniom cyfrowej identyfikacji, której inicjatorem jest Asseco Data Systems, największy na polskim rynku dostawca podpisu elektronicznego Swoją premierę na konferencji miał przygotowany przez Obserwatorium.biz we współpracy z Asseco raport "BIZNES BEZ PAPIERU — Komercjalizacja eID i usług zaufania w Polsce i Europie". Wynika z niego, że aktualnie bezsprzecznym liderem w zakresie wykorzystania narzędzi eID jest sektor bankowy.

- W Polsce mamy już ponad 41 mln kart służących do płatności bezgotówkowych, a liczba użytkowników bankowości elektronicznej przekroczyła 15 mln. W tym samym czasie liczba profili zaufanych – elektronicznej metody identyfikacji obywatela, która pozwala na kontakt z administracją publiczną online, to zaledwie 3,5 mln. – podkreślił Miłosz Brakoniecki z Obserwatorium.biz.

Różnica ta pokazuje, że Polacy są otwarci na cyfryzację, trzeba im jednak przedstawić rozwiązania, które będą proste, dostępne i przede wszystkim potrzebne. Czy tak samo może się stać z podpisem elektronicznym, uniwersalnym i uznawanym w całej UE narzędziem, którym można podpisywać wszystkie umowy za pomocą jednego kliknięcia w smartfonie? (umożliwia to udostępniany przez Asseco Data Systems w 2017 SimplySign – pierwszy w Polsce mobilny kwalifikowany podpis elektroniczny).

- Nową perspektywę dla rozwoju usług elektronicznej identyfikacji w Polsce dało unijne rozporządzenie eIDAS, które weszło w życie w lipcu 2016 r. Przepisy ustanowiły standardowe reguły we wszystkich państwach członkowskich UE i otworzyły drogę polskim firmom do wdrożenia rozwiązań, które istniały wcześniej w Europie, a nie dopuszczało ich polskie prawo. Teraz trzeba iść do przodu, zrobić szybki postęp – stwierdził Artur Miękina z Asseco Data System - Jest prawo, jest technologia, są produkty ważne jest, by zmieniła się mentalność, abyśmy wyszli z tej strefy komfortu i znaleźli klientów, którzy rozumieją, jaki jest cel zmian – podkreślił.

Eksperci podkreślali konieczność wypracowania modelu federacyjnego, czyli takiego, w którym funkcjonować będzie wiele komplementarnych rozwiązań. Mniej istotna jest tu zastosowana technologia, ważne, aby nowe narzędzia były masowo wykorzystywane zarówno przez obywateli, jak i sektor komercyjny oraz administrację publiczną.

Niewątpliwie popyt na nie będą generować sami klienci - odbiorcy e-usług. Co jednak będzie atrakcyjne dla użytkowników? Jaki rodzaj usług ma szanse upowszechnić się na milionową skalę i od czego to zależy? Przedstawione w raporcie „Biznes bez papieru” dane pokazują, że od 50 do 74 proc. Polaków chce podpisywać elektronicznie różne rodzaje umów – od medycznych przez ubezpieczenia po usługi telekomunikacyjne. Potencjał umów online na dostawy prądu i gazu szacuje się na 55 tys. rocznie, umów o pracę na 400 tys. a elektronicznych doręczeń nawet na 12,5 mln.

Wśród firm, które już przekonały się o korzyściach z zastosowania e-podpisu w swoich systemach jest m.in. Medicover, w którym pacjenci wyrażają zgodę na szpitalne procedury w formie cyfrowego podpisu biometrycznego, czy Echo Investment, który wdrożył mobilny odbiór mieszkań, w którym stos papierowych formularzy i długopis został zastąpiony tabletem i rysikiem.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(2)
sputnick
5 lata temu
E podpis się rozwija bo MF stale rozszerza obowiązki składania deklaracji elektronicznych podmiotom niefizycznym opatrywane tym podpisem choć można by prościej.
HGW
5 lata temu
Cena, misiu cena.