Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych rok do roku (rdr) o 3,2 proc. oraz spadek o 2,8 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca (mdm).
Dane o sprzedaży detalicznej niepokoją
W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 5,0 proc. rdr.
"W lutym 2025 r. spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowano w grupach o wysokim udziale w sprzedaży detalicznej ogółem: pozostałe (o 8,7 proc.), paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 3,0 proc.), żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 2,2 proc.). Wzrost sprzedaży wykazały natomiast m.in. podmioty zaklasyfikowane do grup: farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 7,4 proc.), tekstylia, odzież, obuwie (o 6,0 proc.), meble, rtv, agd (o 5,8 proc.) oraz pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 5,1 proc.)" - przekazał GUS.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Z definicji sprzedaż detaliczna to sprzedaż towarów albo usług, realizowana w niewielkich ilościach. Najczęściej sprzedaż ta jest już ostatnim ogniwem łańcucha producent-nabywca. W sprzedaży detalicznej chodzi o to, by we właściwym czasie i miejscu towar trafił do odbiorcy.
Sprzedaż detaliczna to wszystkie takie działania, które prowadzą do tego, że towar lub usługa jest przekazywana klientowi końcowemu. Przy sprzedaży detalicznej pojawia się też zysk, czyli różnica między ceną zapłaty np. hurtownikowi a kosztami poniesionymi, by mogło dojść do takiej transakcji. Sprzedaż detaliczna nie musi dotyczyć wyłącznie pojedynczej osoby. Może to być też transakcja sprzedaży towaru lub usługi końcowemu nabywcy.