Logistyka odporna na świąteczny peak. ORLEN Paczka pokazuje, jak buduje przewagę w 2026 roku
Rosnące oczekiwania klientów i presja na szybkość realizacji zamówienia sprawiają, że metody dostawy stają się jednym z głównych elementów przewagi konkurencyjnej e-sklepu. Jak wynika z raportu Kupione 2025, konsumenci coraz częściej wybierają dostawę do automatu paczkowego jako najszybszą i najbardziej przewidywalną formę odbioru. W tym kontekście inwestycje poczynione przez ORLEN Paczkę oraz odporność na presję wolumenową w najgorętszych okresach roku stawiają usługę w gronie kluczowych partnerów logistycznych, na których branża będzie opierać się w 2026 roku.
W szczycie przedświątecznych zakupów przewidywalność staje się kluczową wartością zarówno dla sklepów internetowych, jak i ich kupujących. ORLEN Paczka będzie prowadzić operacje logistyczne do samego końca przedświątecznego szczytu. Ma to szczególne znaczenie dla podmiotów, które chcą utrzymać sprzedaż w ostatnich dniach handlowego peaku.
Bezpieczeństwo i terminowość dostawy ORLEN Paczki opiera się na inwestycjach, które znacząco zwiększyły skalę działania usługi (dynamika wzrostu 150% rok do roku). W listopadzie br. ORLEN Paczka wyposażyła Sortownię Centralną w dodatkowy sorter oraz uruchomiła Sortownię Południową w Sosnowcu. Pozwala to na szybsze i bardziej precyzyjne sortowanie, co przekłada się na krótszą drogę przesyłek oraz większą odporność operacji na sezonowe skoki wolumenów. Dodatkowo powstało siedem nowych centrów logistycznych ORLEN Paczki, które zwiększyły przepustowość operacji na kluczowych trasach w całym kraju. Do tego cztery oddziały w największych miastach zostały przeniesione do nowoczesnych, większych lokalizacji, przygotowanych pod intensywny ruch kurierski. To kluczowe czynniki umożliwiające dotrzymanie deklarowanej dostawy w jeden dzień.
Sortowania Centralna ORLEN Paczki
Sieć odbioru również rosła dynamicznie. ORLEN Paczka ma obecnie ponad 15 tys. punktów odbioru, w tym 7,5 tys. automatów paczkowych, rozmieszczonych zarówno w dużych miastach, jak i mniejszych miejscowościach. Znaczne zagęszczenie infrastruktury pozwala zwiększać dostępność usługi w miejscach codziennych aktywności blisko konsumentów.
Wzrost skali widać także w liczbach, co plasuje usługę w gronie najszybciej rozwijających się sieci dostaw poza domem (OOH) w Polsce.
– Chcemy, aby nasi partnerzy biznesowi mogli realnie polegać na deklaracjach logistycznych, szczególnie w momentach największego obciążenia. W 2025 roku inwestowaliśmy w automatyzację i rozbudowę sieci, aby zbudować usługę, która rośnie szybciej niż rynek, ale jednocześnie pozostaje stabilna i przewidywalna. Naszym fundamentem jest jakość usługi i spełnienie obietnicy dawanej klientom nawet w okresach największych peaków wolumenowych – mówi Piotr Dąbrowski, Dyrektor Logistyki ORLEN Paczki.
Rosnąca popularność automatów paczkowych jest bardzo wyraźnie widoczna w danych z raportu Kupione 2025. Brak preferowanego przez klientów operatora może obniżać konwersję, szczególnie w okresach wzmożonego ruchu, gdy wszyscy operatorzy są przeciążeni. Dlatego w 2026 roku sklepy powinny skupić się na dywersyfikacji metod dostawy, co będzie kluczowe w budowaniu przewagi konkurencyjnej na rynku e-commerce. Warto postawić na współpracę ze stabilnymi operacyjnie i konsekwentnymi operatorami, którzy spełniają oczekiwania konsumentów i realizują dostawy w najważniejszych momentach dla sprzedawców. Wg raportu Gemius "E-commerce w Polsce 2025" jest drugą metodą dostawy najbardziej motywującą do zakupów online.
Gwarancja terminowych dostaw na Święta to sygnał, że ORLEN Paczka konsekwentnie umacnia swoją pozycję w logistyce ostatniej mili. Segment dostaw coraz bardziej staje się jednym z najważniejszych czynników decydujących o jakości doświadczenia zakupowego.