Purcari Wineries to jeden z czołowych producentów wina i brandy w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Według raportu rocznego za 2024 rok, firma zarządza obszarem ponad 2000 hektarów winnic oraz prowadzi sześć winiarni zlokalizowanych w trzech krajach: Mołdawii, Rumunii i Bułgarii. W skład tych obiektów wchodzą Purcari, Crama Ceptura, Bostavan, Bardar, Domeniile Cuza oraz Angel's Estate. Od lutego 2018 roku spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Bukareszcie. Firma może pochwalić się bogatą historią sięgającą 1827 roku, a jej Château Purcari uznawane jest za najbardziej nagradzaną winnicę w Europie Środkowo-Wschodniej.
Ta transakcja wpisuje się w naszą szerzej zakrojoną strategię konsolidacji rynku alkoholi. Jej celem jest wzmocnienie naszej pozycji w tym segmencie poprzez integrację z lokalnymi podmiotami o ugruntowanej pozycji oraz wykorzystanie efektów skali. Równocześnie działanie to wspiera budowanie synergii operacyjnych i logistycznych w ramach naszych już istniejących struktur w regionie Europy Środkowej - mówi Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex.
Szef spożywczego giganta zwraca uwagę na wcześniejsze akwizycje. - Było ich 21, w tym 12 za granicą. Nasze spółki się rozwijają, inwestujemy w dołączone do naszej oferty brandy, które stają się liderami lub czołowymi graczami w swoich kategoriach - mówi szef spółki w komentarzu dla Money.pl.
Prezes spożywczego giganta wyjaśnił też, z jakich powodów firma skupia się akurat na tym kierunku ekspansji. - Rumunia to drugi – po Polsce – najważniejszy rynek dla Grupy Maspex, zarówno pod względem obrotów, wielkości zrealizowanych inwestycji, jak i siły nabywczej konsumentów, co ma szczególne znaczenie w branży spożywczej - ocenił.
Dodał, że obecność spółki w Rumunii ma już blisko 30-letnią historię. - Łączna wartość zrealizowanych inwestycji w cztery zakłady produkcyjne wynosi około 180 mln euro, co czyni nas największym w tym kraju polskim inwestorem. Zatrudnionych jest ok. 1800 pracowników - wskazał Krzysztof Pawiński.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Silna pozycja Maspexu na rynku europejskim
Maspex to największa polska prywatna grupa działająca w branży spożywczej oraz jedna z największych tego typu firm w Europie Środkowo-Wschodniej. W 2024 roku przychody ze sprzedaży wadowickiej spółki przekroczyły 16 miliardów złotych. W portfolio firmy znajduje się prawie 70 marek, a jej produkty są dostępne w ponad 80 krajach na całym świecie. Większość marek Maspexu zajmuje pozycje liderów rynkowych w swoich kategoriach, zarówno w Polsce, jak i w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Na rynku alkoholi Maspex jest obecny od 2022 roku, kiedy to zakupił firmę CEDC - lidera na rynku wódki i największego importera zagranicznych alkoholi w Polsce. W swoim portfolio posiada kultowe i historyczne marki wódki, takie jak Żubrówka - legendarna polska marka z blisko 500-letnią tradycją, zajmująca trzecie miejsce pod względem wolumenu na globalnym rynku wódki i obecna na prawie 70 rynkach. Inne znane marki to Soplica (ósma na świecie), Absolwent i Bols. W 2023 roku firma nabyła również markę Becherovka, co było jej 21. przejęciem, w tym 12. zagranicznym.
Produkty z portfolio Maspex są wytwarzane w 18 nowoczesnych zakładach produkcyjnych zlokalizowanych w Polsce i za granicą. Rocznie produkuje się w nich 2,2 miliarda litrów soków, nektarów i napojów, ponad 280 tysięcy ton makaronów, wyrobów zbożowych i produktów instant, niemal 180 tysięcy ton dżemów i przetworów oraz 155 milionów litrów alkoholi. Firma każdego roku skupuje od polskich rolników 380 tysięcy ton owoców i warzyw oraz 130 tysięcy ton pszenicy.
Silna obecność Maspexu na rynku rumuńskim
Maspex działa na rynku rumuńskim posiada cztery zakłady produkcyjne. Firma jest największym polskim inwestorem w Rumunii. Na przestrzeni lat spółka przeprowadziła tam trzy akwizycje, umacniając swoją pozycję na lokalnym rynku.
Flagowe produkty Maspexu w Rumunii cieszą się dużą popularnością wśród konsumentów. Soki marchwiowe Tedi (odpowiednik polskiego Kubusia), soki i nektary Tymbark, czekolada na gorąco i cappuccino La Festa (marka będąca w Rumunii synonimem cappuccino), woda Bucovina, a także krakersy i precle Salatini są liderami rynkowymi lub zajmują czołowe miejsca w swoich kategoriach produktowych.