Niemiecki gigant zbrojeniowy otwiera zakład w Ukrainie. Sprzęt szybko trafi na front

Niemiecki Rheinmetall i państwowy ukraiński koncern Ukroboronprom otworzyły wspólny zakład na terenie Ukrainy. Będą w nim produkowane i naprawiane pojazdy opancerzone - poinformowało we wtorek ukraińskie ministerstwo ds. strategicznych gałęzi przemysłu.

Ukraina jest w posiadaniu m.in. niemieckich czołgów Leopard - na zdjęciu ukraińscy żołnierze podczas szkolenia w NiemczechUkraina jest w posiadaniu m.in. niemieckich czołgów Leopard - na zdjęciu ukraińscy żołnierze podczas szkolenia w Niemczech
Źródło zdjęć: © Getty Images | Sean Gallup
oprac.  TOS

"W ramach partnerstwa ukraińskiego przemysłu obronnego i światowego giganta zbrojeniowego Rheinmetall działalność rozpoczął pierwszy w Ukrainie zakład naprawy i produkcji pojazdów opancerzonych w ramach wspólnego przedsięwzięcia" - czytamy w komunikacie ukraińskiego resortu. Fabryka ma obsługiwać głównie niemieckie maszyny.

Otwarcie zakładu przyspieszy remonty pojazdów bojowych i ich powrót na linię frontu, a także umożliwi wytwarzanie nowego sprzętu dla ukraińskiej armii przez producentów z tego kraju.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Polak "odkrył" ogromne złoża metali szlachetnych - Paweł Jarski - Elemental Holding w Biznes Klasie

"Ważny etap w budowaniu Arsenału Wolnego Świata"

- Staramy się rozwijać nasze zdolności produkcyjne wspólnie z naszymi sojusznikami i wierzymy, że ukraiński przemysł zbrojeniowy jest częścią europejskiego sektora zbrojeniowego. Wzmacnia to system bezpieczeństwa zbiorowego w ramach UE - oznajmił Ołeksandr Kamyszin, minister ds. strategicznych gałęzi przemysłu Ukrainy.

Zdaniem Kamyszina otwarcie wspólnego zakładu produkcyjnego z Rheinmetallem jest nie tylko krokiem w kierunku zwycięstwa Ukrainy w wojnie z Rosją, ale także "ważnym etapem w budowaniu Arsenału Wolnego Świata".

- Otwarcie pierwszego wspólnego centrum serwisowego z Rheinmetallem w Ukrainie jest niezwykle ważne dla wzmocnienia naszych zdolności obronnych. Pozwoli nam to zapewnić szybką naprawę i konserwację niemieckiego sprzętu bezpośrednio na terytorium Ukrainy, co znacznie zwiększy efektywność naszych Sił Zbrojnych - dodał Dmytro Klimenkow, wiceminister obrony Ukrainy.

- Jesteśmy wdzięczni naszym niemieckim partnerom za zaufanie i wsparcie. Pozwala nam to pewnie zmierzać do zwycięstwa i integracji z europejskim systemem bezpieczeństwa zbiorowego - podkreślił.

Ukraińscy specjaliści wykonują większość prac we wspólnym zakładzie, natomiast przedstawiciele niemieckiego partnera zapewniają nadzór techniczny.

- Ten projekt, realizowany w ramach dużego programu współpracy z Rheinmetallem, stwarza nowe możliwości dla naszych obrońców, którzy otrzymają sprzęt bojowy po naprawie i konserwacji tak szybko, jak to tylko możliwe - oznajmił z kolei dyrektor generalny Ukroboronpromu Herman Smetanin. Według niego bardzo ważny jest fakt, że dzieje się to na terytorium Ukrainy. - Nasi zagraniczni partnerzy ufają nam, naszemu profesjonalizmowi i dużemu potencjałowi krajowego przemysłu obronnego - zaakcentował Smetanin.

Niemiecko-ukraińska spółka podległa koncernowi Rheinmetall została zarejestrowana w Ukrainie 18 października 2023 roku.

Niemcy chcą mieć udział przy odbudowie Ukrainy

We wtorek doszło też do podpisania deklaracji przez ministerstwa finansów Niemiec i Ukrainy o zacieśnieniu współpracy dwustronnej na rzecz wsparcia odbudowy Ukrainy po wojnie z Rosją – podała agencja Reutera. - Nie ograniczamy się do form wsparcia, których potrzebuje Ukraina, aby wygrać wojnę – powiedział niemiecki minister finansów Christian Lindner. - Chcemy wnieść swój wkład już teraz, aby Ukraina mogła wyznaczyć kurs na przyszły wzrost poprzez odbudowę – dodał.

Jak stwierdził, pomoc ma dotyczyć nie tylko zasobów finansowych, ale także "budowania potencjału instytucjonalnego w celu wspierania prywatnych firm na Ukrainie i promowania inwestycji". Ministerstwo finansów Niemiec zleciło niemieckiemu bankowi rozwoju KfW (Kreditanstalt fuer Wiederaufbau) ocenę wykonalności projektu polegającego na doradztwie finansowym, które wesprze ministerstwo finansów Ukrainy.

Projekt ma także wspomagać Fundusz Rozwoju Biznesu (BDF), tak aby stał się on niezależną państwową instytucją finansującą, skupioną na ukraińskich małych i średnich przedsiębiorstwach.

Projekt ten będzie finansowany przez niemieckie ministerstwo finansów, a KfW będzie nadzorować jego realizację. Obie strony liczą, że do końca 2024 r. dojdzie do podpisania umowy podstawowej, która od tego momentu będzie obowiązywać. Podpisana we wtorek deklaracja nie stanowi traktatu, nie tworzy praw, ani obowiązków na mocy prawa międzynarodowego.

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE