Notino rozwija logistykę w Polsce. Magazyn w Łodzi przyspiesza dostawy w całej Europie
Polski e-commerce rośnie i – patrząc chociażby na zmieniające się nawyki zakupowe konsumentów czy rozwój nowych technologii – ma przed sobą świetlaną przyszłość. Dba o to m.in. Notino, dla którego Polska jest szczególnie ważnym rynkiem. W Głuchowie koło Łodzi od roku działa jedno z czterech centrów logistycznych europejskiego giganta e-sprzedaży kosmetyków i perfum.
Zaufanie konsumentów do zakupów online rośnie, a polski rynek e-commerce od kilku lat dynamicznie się rozwija, odgrywając coraz ważniejszą rolę w rodzimej gospodarce. Niebagatelny wpływ na to, jak wygląda ten rynek, mają nowe technologie. Płatności mobilne czy sztuczna inteligencja ułatwiają zakupy, co z kolei mobilizuje branżę do sięgania po innowacyjne rozwiązania oraz do dalszego rozwoju.
Zakupy online to dziś codzienność milionów Polaków. Jak wynika z najnowszego raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, już 100 proc. internautów ma doświadczenie z zakupami online, a 93 proc. zrobiło zakupy w sieci w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Potwierdzają to dane Gemius. Jak czytamy w raporcie "E-commerce w Polsce 2024", 78 proc. internautów deklaruje, że kupuje online. To imponujący wynik, świadczący o dojrzałości tego rynku, ale też jego potencjale do dalszego rozwoju.
Magazyn w Głuchowie ważną częścią europejskiej sieci
Szacuje się, że w kraju istnieje ok. 66 tys. sklepów internetowych, na znaczeniu zyskują też platformy marketplace, w tym zagraniczne. Polska to atrakcyjny rynek, co widać chociażby w strategii biznesowej Notino, sklepu internetowego z szeroką ofertą perfum i kosmetyków – ponad 115 tys. produktów ponad 1800 marek oraz 1,3 mld euro obrotu.
W Głuchowie koło Łodzi od roku działa nowoczesne centrum logistyczne Notino, będące ważną częścią europejskiej sieci logistycznej firmy. Dzięki tej inwestycji przesyłki są dostarczane jeszcze szybciej, a ich transport jest planowany w bardziej elastyczny sposób. Magazyn o powierzchni 25 000 mkw, w którym znajduje się ok. 9 km regałów, tylko w pierwszym roku działalności obsłużył ponad 6,5 mln zamówień.
Centrum logistyczne w Głuchowie działa na dziewięciu rynkach, a kluczową rolę odgrywa w dostawach do Polski (52 proc. wolumenu), Niemiec i Ukrainy. Jego strategiczna lokalizacja pozwoliła Notino skrócić dostawy w Polsce średnio do 1,9 dnia od momentu złożenia zamówienia. To z kolei przekłada się na wysoki wynik NPS (Net Promoter Score), który w Polsce przekracza 80 punktów.
- Polska to jeden z naszych najważniejszych rynków, który w ostatnim roku finansowym odpowiadał za 15 proc. całkowitych przychodów Notino. Magazyn w Łodzi pozwala nam lepiej obsługiwać lokalny popyt i znacząco skrócić czas dostaw. Dzięki tej inwestycji odciążamy inne centra dystrybucyjne i podnosimy poziom obsługi we wszystkich regionach Europy – zwraca uwagę Jozef Taraba, Logistics Operations Director w Notino.
Magazyn w Polsce wzmacnia obecność Notino w Europie Północnej i Wschodniej. Jest też naturalnym uzupełnieniem dla działalności centrów logistycznych Notino w Czechach (obsługuje rynki Europy Środkowej, blisko 8 mln zamówień w tym roku), Rumunii (Europa Południowo-Wschodnia i Bałkany, ok. 2,3 mln zamówień) oraz Włoszech (Europa Południowa, 1,6 mln zamówień).
Średni czas dostarczenia zamówienia w Europie – od Lizbony po Kijów – to 2,5 dnia do punktu odbioru, 2,7 dnia kurierem i 2,8 dnia do punktu partnerskiego.
Nowe technologie w służbie klientów
Oczekiwania konsumentów cały czas rosną. Chcą oni dziś m.in. odbierać zamówione przesyłki w możliwie najkrótszym czasie, także podczas takich zakupowych szczytów jak Black Friday, Walentynki czy święta. Tylko w ubiegłym roku podczas Black Friday Notino odnotowało wzrost zamówień o 29 proc. rok do roku, a magazyny wysłały ponad 3,5 mln paczek. W okresie świątecznym zamówienia wzrosły o 41 proc. Jak udaje się to firmie sprawnie obsłużyć?
- Kluczem jest skuteczne planowanie. W czasie szczytów zakupowych liczba zamówień może wzrosnąć nawet trzykrotnie, dlatego musimy być na to przygotowani.To nie tylko kwestia ludzi, ale całego ekosystemu: musimy mieć zapasy w odpowiednim czasie, zarządzać zasobami w sposób przemyślany i odpowiednio je alokować. Przed rozpoczęciem kampanii większy nacisk kładziemy na zatowarowanie, a w trakcie jej trwania zwiększamy zatrudnienie w strefach kompletowania i pakowania zamówień – zdradza Jozef Taraba.
Fundamentem działania sklepów internetowych, które chcą nadążać za potrzebami i oczekiwaniami klientów, są dziś nowe technologie oraz analiza danych. Notino doskonale zdaje sobie z tego sprawę. Firma działa w oparciu o autorski system zarządzania magazynem (WMS), który odpowiada za kluczowe operacje magazynowe: kompletację, pakowanie, pomiar wymiarów, kontrolę bezpieczeństwa oraz planowanie tras.
Co więcej, w magazynie w Głuchowie Notino stosuje nowoczesne rozwiązania: automatyczne linie pakujące, stanowiska kompletacji próbek i etykietowania, Cubiscan do optymalizacji paczek czy grawerowanie laserowe do personalizacji produktów. O doborze przewoźnika decydują algorytmy uwzględniające cel, rozmiar paczki i oczekiwaną szybkość dostawy.
- Technologia pozwala nam również ograniczać odpady, optymalizować opakowania i zmniejszać ślad środowiskowy operacji. To wszystko wspiera naszą zdolność do szybkiej i niezawodnej obsługi rosnącej liczby zamówień – tłumaczy Jozef Taraba.
Kolejne inwestycje i dalszy rozwój
Notino stale wdraża kolejne innowacje i usprawnienia picking/packing. Wszystko po to, by doświadczenie zakupowe klientów było jak najlepsze.
- Notino to nie tylko największy e-commerce z kosmetykami, to także firma technologiczna działająca jak nowoczesne centrum logistyczne. W tej chwili testujemy różne modele i technologie, które mają zwiększyć naszą elastyczność i przepustowość. Równolegle rozwijamy automatyczne linie pakujące we wszystkich centrach dystrybucyjnych w Europie. Dzięki nim możemy przyspieszyć proces pakowania, ograniczyć ręczne operacje i usprawnić dostawy "last-mile delivery" – zapowiada Jozef Taraba.
Notino to firma z ponad 20-letnim doświadczeniem na rynku. Działa w 27 europejskich krajach, oferując swoje usługi w internecie i sklepach stacjonarnych. Zaufało jej już ponad 24 mln klientów.