Notino rozwija logistykę w Polsce. Magazyn w Łodzi przyspiesza dostawy w całej Europie

Polski e-commerce rośnie i – patrząc chociażby na zmieniające się nawyki zakupowe konsumentów czy rozwój nowych technologii – ma przed sobą świetlaną przyszłość. Dba o to m.in. Notino, dla którego Polska jest szczególnie ważnym rynkiem. W Głuchowie koło Łodzi od roku działa jedno z czterech centrów logistycznych europejskiego giganta e-sprzedaży kosmetyków i perfum.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Zaufanie konsumentów do zakupów online rośnie, a polski rynek e-commerce od kilku lat dynamicznie się rozwija, odgrywając coraz ważniejszą rolę w rodzimej gospodarce. Niebagatelny wpływ na to, jak wygląda ten rynek, mają nowe technologie. Płatności mobilne czy sztuczna inteligencja ułatwiają zakupy, co z kolei mobilizuje branżę do sięgania po innowacyjne rozwiązania oraz do dalszego rozwoju.

Zakupy online to dziś codzienność milionów Polaków. Jak wynika z najnowszego raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, już 100 proc. internautów ma doświadczenie z zakupami online, a 93 proc. zrobiło zakupy w sieci w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Potwierdzają to dane Gemius. Jak czytamy w raporcie "E-commerce w Polsce 2024", 78 proc. internautów deklaruje, że kupuje online. To imponujący wynik, świadczący o dojrzałości tego rynku, ale też jego potencjale do dalszego rozwoju.

Magazyn w Głuchowie ważną częścią europejskiej sieci

Szacuje się, że w kraju istnieje ok. 66 tys. sklepów internetowych, na znaczeniu zyskują też platformy marketplace, w tym zagraniczne. Polska to atrakcyjny rynek, co widać chociażby w strategii biznesowej Notino, sklepu internetowego z szeroką ofertą perfum i kosmetyków – ponad 115 tys. produktów ponad 1800 marek oraz 1,3 mld euro obrotu.

W Głuchowie koło Łodzi od roku działa nowoczesne centrum logistyczne Notino, będące ważną częścią europejskiej sieci logistycznej firmy. Dzięki tej inwestycji przesyłki są dostarczane jeszcze szybciej, a ich transport jest planowany w bardziej elastyczny sposób. Magazyn o powierzchni 25 000 mkw, w którym znajduje się ok. 9 km regałów, tylko w pierwszym roku działalności obsłużył ponad 6,5 mln zamówień.

Centrum logistyczne w Głuchowie działa na dziewięciu rynkach, a kluczową rolę odgrywa w dostawach do Polski (52 proc. wolumenu), Niemiec i Ukrainy. Jego strategiczna lokalizacja pozwoliła Notino skrócić dostawy w Polsce średnio do 1,9 dnia od momentu złożenia zamówienia. To z kolei przekłada się na wysoki wynik NPS (Net Promoter Score), który w Polsce przekracza 80 punktów.

- Polska to jeden z naszych najważniejszych rynków, który w ostatnim roku finansowym odpowiadał za 15 proc. całkowitych przychodów Notino. Magazyn w Łodzi pozwala nam lepiej obsługiwać lokalny popyt i znacząco skrócić czas dostaw. Dzięki tej inwestycji odciążamy inne centra dystrybucyjne i podnosimy poziom obsługi we wszystkich regionach Europy – zwraca uwagę Jozef Taraba, Logistics Operations Director w Notino.

Magazyn w Polsce wzmacnia obecność Notino w Europie Północnej i Wschodniej. Jest też naturalnym uzupełnieniem dla działalności centrów logistycznych Notino w Czechach (obsługuje rynki Europy Środkowej, blisko 8 mln zamówień w tym roku), Rumunii (Europa Południowo-Wschodnia i Bałkany, ok. 2,3 mln zamówień) oraz Włoszech (Europa Południowa, 1,6 mln zamówień).

W ciągu roku magazyn w Polsce obsłużył ponad 6,5 mln zamówień. © materiały partnera

Średni czas dostarczenia zamówienia w Europie – od Lizbony po Kijów – to 2,5 dnia do punktu odbioru, 2,7 dnia kurierem i 2,8 dnia do punktu partnerskiego.

Nowe technologie w służbie klientów

Oczekiwania konsumentów cały czas rosną. Chcą oni dziś m.in. odbierać zamówione przesyłki w możliwie najkrótszym czasie, także podczas takich zakupowych szczytów jak Black Friday, Walentynki czy święta. Tylko w ubiegłym roku podczas Black Friday Notino odnotowało wzrost zamówień o 29 proc. rok do roku, a magazyny wysłały ponad 3,5 mln paczek. W okresie świątecznym zamówienia wzrosły o 41 proc. Jak udaje się to firmie sprawnie obsłużyć?

- Kluczem jest skuteczne planowanie. W czasie szczytów zakupowych liczba zamówień może wzrosnąć nawet trzykrotnie, dlatego musimy być na to przygotowani.To nie tylko kwestia ludzi, ale całego ekosystemu: musimy mieć zapasy w odpowiednim czasie, zarządzać zasobami w sposób przemyślany i odpowiednio je alokować. Przed rozpoczęciem kampanii większy nacisk kładziemy na zatowarowanie, a w trakcie jej trwania zwiększamy zatrudnienie w strefach kompletowania i pakowania zamówień – zdradza Jozef Taraba.

Fundamentem działania sklepów internetowych, które chcą nadążać za potrzebami i oczekiwaniami klientów, są dziś nowe technologie oraz analiza danych. Notino doskonale zdaje sobie z tego sprawę. Firma działa w oparciu o autorski system zarządzania magazynem (WMS), który odpowiada za kluczowe operacje magazynowe: kompletację, pakowanie, pomiar wymiarów, kontrolę bezpieczeństwa oraz planowanie tras.

Notino stale inwestuje w nowoczesne rozwiązania. © materiały partnera

Co więcej, w magazynie w Głuchowie Notino stosuje nowoczesne rozwiązania: automatyczne linie pakujące, stanowiska kompletacji próbek i etykietowania, Cubiscan do optymalizacji paczek czy grawerowanie laserowe do personalizacji produktów. O doborze przewoźnika decydują algorytmy uwzględniające cel, rozmiar paczki i oczekiwaną szybkość dostawy.

- Technologia pozwala nam również ograniczać odpady, optymalizować opakowania i zmniejszać ślad środowiskowy operacji. To wszystko wspiera naszą zdolność do szybkiej i niezawodnej obsługi rosnącej liczby zamówień – tłumaczy Jozef Taraba.

Kolejne inwestycje i dalszy rozwój

Notino stale wdraża kolejne innowacje i usprawnienia picking/packing. Wszystko po to, by doświadczenie zakupowe klientów było jak najlepsze.

- Notino to nie tylko największy e-commerce z kosmetykami, to także firma technologiczna działająca jak nowoczesne centrum logistyczne. W tej chwili testujemy różne modele i technologie, które mają zwiększyć naszą elastyczność i przepustowość. Równolegle rozwijamy automatyczne linie pakujące we wszystkich centrach dystrybucyjnych w Europie. Dzięki nim możemy przyspieszyć proces pakowania, ograniczyć ręczne operacje i usprawnić dostawy "last-mile delivery" – zapowiada Jozef Taraba.

Notino to firma z ponad 20-letnim doświadczeniem na rynku. Działa w 27 europejskich krajach, oferując swoje usługi w internecie i sklepach stacjonarnych. Zaufało jej już ponad 24 mln klientów.

Płatna współpraca z Notino
Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 4.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 4.12.2025
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Money.pl