Notowania

Nowy Krajowy System Poboru Opłat dla ciężarówek. Rząd zapowiada dużo udogodnień

Od maja 2021 r. ma wystartować nowy Krajowy System Poboru Opłat dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Ministrowie infrastruktury i cyfryzacji zapowiedzieli sporo udogodnień. Wśród nich m.in. płatność smartfonem.

Podziel się
Dodaj komentarz
(East News)
Kierowcy pojazdów powyżej 3,5 t. mają dostać sprawniejszy KSPO od 2021 r.

- Nowy Krajowy System Poboru Opłat dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t powinien zostać wprowadzony w maju 2021 r. – zapewnił dziennikarzy na konferencji prasowej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Według słów Adamczyka system ma zagwarantować kierowcom m.in. tańsze opłaty i zmniejszenie ryzyka zatorów na bramkach.

Obwodnica Częstochowy będzie droższa.
A1 zostanie dokończona, ale będzie drożej. Obwodnicą Częstochowy pojedziemy w grudniu

- Pobór opłat będzie odbywał się w oparciu o system satelitarny. Oznacza to większą wygodę dla kierowców i zmniejsza ryzyko powstawania zatorów w miejscach poboru opłat – zapewnił Adamczyk.

Obecny na spotkaniu minister cyfryzacji Marek Zagórski wskazał, że nowy system ma powstać w oparciu o najnowocześniejsze rozwiązania, które wykorzystuje się na świecie, m.in. 5G i Big Data.

Zobacz także: Euro w Polsce. "Pytanie, w jakiej perspektywie możemy dogonić Niemcy"

Wrażliwe dane kierowców mają być przechowywane na terenie Polski i będą udostępniane bezpośrednio służbom nadzorującym przestrzeganie prawa. To oznacza, że nie będzie przy tym procesie pośrednictwa firm prywatnych.

Nowością ma być też możliwość płatności smartfonem. Państwo ma zapewnić specjalnie przeznaczoną do tego aplikację, chociaż, zdaniem Zagórskiego, ma być otwarte na rozwiązania komercyjne. Innowacyjna płatność ma wystartować kilka miesięcy po starcie KSPO.

Andrzej Adamczyk sam zachęca do korzystania z aplikacji do płatności na autostradach. To będzie nowy standard
Trzy autostrady, masa problemów. Kierowcy dostali kolejny system płatności

- To będzie otwarta architektura, która będzie wzbogacana o nowe możliwości, jak np. śledzenie transportu z odpadami, czym jest zainteresowane Ministerstwo Środowiska – ocenił Zagórski. Zapewnił również, że nowy KSPO będzie współpracować z innymi systemami funkcjonującymi na terenie Unii Europejskiej.

Nowy system opłat ma objąć swoim zasięgiem autostrady A1, A2 i A4. Adamczyk zapewnił, że trwają już negocjacje w tej sprawie ze spółkami zarządzającymi tymi odcinkami. Jednocześnie minister przekonywał, że na tym porozumieniu skorzystają nie tylko kierowcy, ale również firmy sprawujące kontrolę.

Polacy nie będą musieli płacić za przejazd niemiecką autostradą
Niemcy: Opłat za autostrady nie będzie. UE mówi "stop"

Operatorem Krajowego Systemu Poboru Opłat od 3 listopada 2018 r. jest Główny Inspektor Transportu Drogowego. Dzień wcześniej wygasła umowa o realizację zamówienia publicznego na stworzenie oraz wdrożenie KSPO pomiędzy Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad a konsorcjum wykonawców.

- Od listopada ub. roku do końca czerwca tego roku, wpływy z tytułu opłat drogowych pobieranych od kierowców wyniosły 1,3 mld zł. Średnio dziennie to 5,3 mln zł – wyliczył Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego. Dodał też, że w systemie jest zarejestrowanych 1,2 mln pojazdów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
12-07-2019

tylkojedno!jedynym udogodnieniem jest likwidacja transportu ciezarowkami!

12-07-2019

kierowca autokaruJedyne co madrego mogli by złodzieje okradajacy naszych polskich kierowców zrobić to wprowadzić winiety nawet w cenach zachodu . Było by kilkanascie … Czytaj całość

13-07-2019

zcxA kiedy z tych opłat zostaną wykluczone przyczepy kampingowe i do przewożenia łodzi

Rozwiń komentarze (10)