Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

Nowy Krajowy System Poboru Opłat dla ciężarówek. Rząd zapowiada dużo udogodnień

10
Podziel się:

Od maja 2021 r. ma wystartować nowy Krajowy System Poboru Opłat dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Ministrowie infrastruktury i cyfryzacji zapowiedzieli sporo udogodnień. Wśród nich m.in. płatność smartfonem.

Kierowcy pojazdów powyżej 3,5 t. mają dostać sprawniejszy KSPO od 2021 r.
Kierowcy pojazdów powyżej 3,5 t. mają dostać sprawniejszy KSPO od 2021 r. (East News)

- Nowy Krajowy System Poboru Opłat dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t powinien zostać wprowadzony w maju 2021 r. – zapewnił dziennikarzy na konferencji prasowej minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Według słów Adamczyka system ma zagwarantować kierowcom m.in. tańsze opłaty i zmniejszenie ryzyka zatorów na bramkach.

- Pobór opłat będzie odbywał się w oparciu o system satelitarny. Oznacza to większą wygodę dla kierowców i zmniejsza ryzyko powstawania zatorów w miejscach poboru opłat – zapewnił Adamczyk.

Obecny na spotkaniu minister cyfryzacji Marek Zagórski wskazał, że nowy system ma powstać w oparciu o najnowocześniejsze rozwiązania, które wykorzystuje się na świecie, m.in. 5G i Big Data.

Zobacz także: Zobacz także: Euro w Polsce. "Pytanie, w jakiej perspektywie możemy dogonić Niemcy"

Wrażliwe dane kierowców mają być przechowywane na terenie Polski i będą udostępniane bezpośrednio służbom nadzorującym przestrzeganie prawa. To oznacza, że nie będzie przy tym procesie pośrednictwa firm prywatnych.

Nowością ma być też możliwość płatności smartfonem. Państwo ma zapewnić specjalnie przeznaczoną do tego aplikację, chociaż, zdaniem Zagórskiego, ma być otwarte na rozwiązania komercyjne. Innowacyjna płatność ma wystartować kilka miesięcy po starcie KSPO.

- To będzie otwarta architektura, która będzie wzbogacana o nowe możliwości, jak np. śledzenie transportu z odpadami, czym jest zainteresowane Ministerstwo Środowiska – ocenił Zagórski. Zapewnił również, że nowy KSPO będzie współpracować z innymi systemami funkcjonującymi na terenie Unii Europejskiej.

Nowy system opłat ma objąć swoim zasięgiem autostrady A1, A2 i A4. Adamczyk zapewnił, że trwają już negocjacje w tej sprawie ze spółkami zarządzającymi tymi odcinkami. Jednocześnie minister przekonywał, że na tym porozumieniu skorzystają nie tylko kierowcy, ale również firmy sprawujące kontrolę.

Operatorem Krajowego Systemu Poboru Opłat od 3 listopada 2018 r. jest Główny Inspektor Transportu Drogowego. Dzień wcześniej wygasła umowa o realizację zamówienia publicznego na stworzenie oraz wdrożenie KSPO pomiędzy Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad a konsorcjum wykonawców.

- Od listopada ub. roku do końca czerwca tego roku, wpływy z tytułu opłat drogowych pobieranych od kierowców wyniosły 1,3 mld zł. Średnio dziennie to 5,3 mln zł – wyliczył Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego. Dodał też, że w systemie jest zarejestrowanych 1,2 mln pojazdów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(10)
Przewoznik
5 lata temu
Ja spytam kiedy będzie zniesiony podatek drogowy. On powoduje że Polscy przewoźnicy mają dodatkowe obciążenia finansowe w porównaniu z zagranicznymi. A o ile dobrze mi wiadomo wiele Państw w Europie dla krajowych przewoźników opracowało system ulg w opłatach drogowych, u nas jest odwrotnie - to jest chore wspieranie zagranicznej konkurencji. Proponuje podnieść opłaty za drogi, doliczyć do tej opłaty VAT - który Polskie firmy będą miały zwrotny a zagranicznym jak najbardziej utrudnić jego zwrot i znieść archaiczny podatek drogowy. W ten sposób będziemy wspierali Polskie firmy, uprościmy system i pobierzemy więcej opłat, które faktycznie bardziej obciążą zagraniczne samochody.
proste
5 lata temu
będą 20 nowych systemów robić po to, by wyprowadzać jak najwięcej kasy
cb
5 lata temu
a to ciekawe ???od 20 lat pobor oplat istnieje na zachodzie i jakos 5 G nie bylo aby wam sie ten syf nie zawiesi
Jan
5 lata temu
Powinni podnieść maksymalną prędkość samochodów ciężarowych do 120 km /h możliwość wyprzedzania trzecim pasem i prawo do taranowania tych głupkow w osobowkach co jadą zbyt wolno.
Polak
5 lata temu
Niech zaczną od zakazu wyprzedzania ciężarówek na drogach ekspresowych i autostradach !!!