Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Odcinkowy pomiar prędkości będzie słono kosztował. Rynek brutalnie zweryfikował budżet inwestycji

14
Podziel się:

Główny Inspektorat Transportu Drogowego zamierza w niecałe półtora roku uruchomić odcinkowy pomiar prędkości (OPP) w co najmniej 39 nowych lokalizacjach. W tym na autostradach A1, A2, A4 oraz drogach ekspresowych S7, S11 i S14. Inwestycja będzie jednak dużo droższa, niż zakładano w GITD. Co okazało się po niedawnym otwarciu ofert w przetargu na montaż urządzeń.

Odcinkowy pomiar prędkości będzie słono kosztował. Rynek brutalnie zweryfikował budżet inwestycji
Odcinkowy pomiar prędkości (GITD)

Fotoradarami w Polsce zarządza Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, jednostka GITD. I coraz chętniej sięga po system OPP, który sprawdza, jak szybko kierowca jechał po danym fragmencie drogi. Rejestruje pojazd na początku i końcu odcinka, wyliczając średnią prędkość. Jeśli jest zbyt wysoka niż dopuszczalna — zmotoryzowany otrzyma mandat. A te z początkiem roku stały się zdecydowanie bardziej dotkliwe.

"CANARD dysponuje dziś ponad 30 odcinkowymi pomiarami prędkości. W pierwszych 10 miesięcy 2021 r. zarejestrowały one blisko 600 tys. przypadków przekroczenia przez kierujących obowiązujących ograniczeń prędkości" - informuje Monika Niżniak, rzecznik prasowa Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Pod koniec ubiegłego roku OPP pojawiło się m.in. w nowo otwartym tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy, czyli na trasie drogi ekspresowej S2. Akurat tam, na trzypasowych nitkach, obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h.

- OPP są jednym ze skuteczniejszych narzędzi dyscyplinujących kierowców. Na odcinkach, które objęliśmy kontrolami z wykorzystaniem tego rodzaju urządzeń, widoczny jest spadek liczby zdarzeń drogowych oraz ich skutków. Przede wszystkich minimalizowane — nawet do zera — jest ryzyko wystąpienia zdarzeń drogowych ze skutkiem śmiertelnym — powiedział Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur w grudniu 2021 r. przy okazji uruchomienia OPP w okolicy Stalowej Woli.

Nierealny budżet inwestycji?

GITD ma w planach objąć odcinkowym pomiarem prędkości kolejne drogi w Polsce. Każdej kategorii, w tym ekspresowe i autostrady. Przetarg na montaż urządzeń w 39 lokalizacjach ogłosił jeszcze w ubiegłym roku. Zamówienie zawiera też listę miejsc rezerwowych. To 29 kolejnych punktów.

Zwycięzca postępowania będzie miał zadanie zrealizować mniej więcej w rok i cztery miesiące. Kiedy dokładnie to nastąpi? Tego na razie nie wiadomo. Plany GITD może pokrzyżować m.in. inflacja. Budżet inwestycji ustalono na poziomie ok. 16,4 mln zł. Jedyna oferta, która wpłynęła do postępowania, jest dużo wyższa. O ponad 300 proc.

Do przetargu zgłosił się warszawski oddział firmy Sprint. Za wykonanie zadania zażyczył sobie ok. 69,1 mln zł. Wyłączając lokalizacje na liście rezerwowej, oferta wynosi 41,9 mln zł. Rywali w walce o kontrakt brak, dlatego GITD stanął przed dylematem — dokładać do inwestycji albo unieważnić postępowanie i szukać szczęścia w kolejnym?

Zobacz także: "Mamy trochę bałaganu". Wiceminister szczerze o Polskim Ładzie

Monika Niżniak na pytania o zdecydowanie wyższą ofertę niż budżet, czy też inaczej mówiąc niedoszacowaną inwestycję, na razie nie udziela odpowiedzi. W rozmowie z money.pl powiedziała, że najpierw trzeba złożone przez Sprint dokumenty sprawdzić. Czy nie mają błędów formalnych, które zdyskwalifikują oferenta. Dopiero później zostanie podjęta decyzja, czy pieniądze zostaną dołożone.

Odcinkowy pomiar prędkości na kolejnych drogach w Polsce

Na liście podstawowej lokalizacji znajdują się drogi w 13 województwach. Najwięcej, bo 5 odcinkowych pomiarów prędkości, pojawi się w woj. łódzkiego i podkarpackim, po 4 w lubuskim, mazowieckim i śląskim, 3 w kujawsko-pomorskim i dolnośląskim, po 2 w lubelskim, wielkopolskim, zachodniopomorskim oraz pomorskim, a także 1 w opolskim.

Montaż minimum 39 nowych opp to początek. Projekt "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym" zakłada zakup i montaż 358 urządzeń rejestrujących, w tym w nowych 100 lokalizacjach.

Wracając do etapu poszerzenia odcinkowego pomiaru prędkości, nad którym obecnie głowi się GITD - niżej podstawowa lista lokalizacji wytypowanych do objęcia OPP w pierwszej kolejności:

  • woj. mazowieckie, DW 719, odc. Otrębusy-Kanie
  • woj. mazowieckie, DW 579, odc. Natolin - Chrzanów Duży - Grodzisk Maz.
  • woj. mazowieckie, DK 50, odc. obwodnica miasta Mszczonów
  • woj. mazowieckie, S7, obwodnica miasta Białobrzegi
  • woj. łódzkie, A1, odc. Pomorzany-Bociany
  • woj. łódzkie, S14, odc. Dobroń-Pabianice Północ
  • woj. łódzkie, DP 1120E, Łódź, odc. Chocianowicka-Łaskowice
  • woj. łódzkie, DW 485, Bychlew-Jadwinin
  • woj. łódzkie, DK 70, odc. Mokra Prawa 2-Mokra Prawa 189A
  • woj. podkarpackie, DP 1391, Nosówka, ul. Dębicka
  • woj. podkarpackie, DK 19, Dukla, Trakt Węgierski
  • woj. podkarpackie, DK 9, Nowa Dęba, odc. Ks. Henryka Łagockiego 113-Korczaka 16
  • woj. podkarpackie, DW 835, odc. Gniewczyna Łańcucka-Gniewczyna Tryniecka
  • woj. podkarpackie, DK 77, Nisko, ul. Sandomierska
  • woj. dolnośląskie, DW 403, odc. Bierzów-Przylesie
  • woj. dolnośląskie, A4, Kostomłoty-Kąty Wrocławskie
  • woj. dolnośląskie, Wrocław, Al. Jana III Sobieskiego
  • woj. zachodniopomorskie, DK 10, odc. Piecnik-Nieradz
  • woj. zachodniopomorskie, DW 151, odc. Łubianka-Brynka
  • woj. lubuskie, DK 27, Świdnica, Obwodowa-Nowogród Bobrzański
  • woj. lubuskie, DK 32, odc. Sudoł-Radomia
  • woj. lubuskie, DK 24, odc. Ckełmsko-Przytocznia
  • woj. lubuskie, DW 132, Motylewo-Łupowo
  • woj. małopolskie, A4, Węzeł Balice-Węzeł Rudno
  • woj. małopolskie, Kęty, odc. Jana III Sobieskiego od Partyzantów do Kleparz
  • woj. śląskie, DW 902, Katowice, Braci Reńców 28
  • woj. śląskie, DW 416, odc. Kietlice-Kilisino
  • woj. śląskie, DW 929, odc. Jankowice-Świerklany
  • woj. śląskie, DK 88, Gliwice, Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego
  • woj. śląskie, DK 88, Zabrze, AL. Jana Nowaka Jeziorańskiego
  • woj. wielkopolskie, S11, odc. Tarnowo Podgórne-Poznań Ławica
  • woj. wielkopolskie, A2, Konin, odc. MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary
  • woj. lubelskie, DW 844, Hrubieszów
  • woj. lubelskie, DW 801, Gołąb
  • woj. kujawsko-pomorskie, DK 16, odc. Rogoźno Zamek-Kłódka
  • woj. kujawsko-pomorskie, A1, Węzeł Nowy Ciechocinek-MOP Kałęczynek
  • woj. kujawsko-pomorskie, DW 251, Rycerzewo
  • woj. pomorskie, A1, Peplin-Swarożyn
  • woj. pomorskie, DW 211, Borowo, odc. Gdańska 2-Turystyczna 1
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(14)
Tak powinno b...
2 lata temu
Po co nowe odcinki kamer full spiąć np. w Łodzi i Warszawie dać homologację i game over.
BPX33
2 lata temu
Dwie pierwsze pozycje na powyższej liście (DW 719 i 579) to jakiś nieśmieszny żart i totalne wyrzucanie pieniędzy w błoto! W godzinach szczytu są tam notoryczne korki, więc co będą mierzyć? Wyścigi żółwi?! XD Zresztą nic mi nie wiadomo, aby wydarzyły się tam kiedykolwiek jakieś wypadki śmiertelne. Zdarzeń drogowych (stłuczek) też tam nie widziałem zbyt dużo, a jeżdżę tamtędy już 13 lat. Typowo polska "fotopatola"!
Tak
2 lata temu
Wystarczy siedzieć w domu i tylko kolumny VIP dostaną mandaty
Na pewno
2 lata temu
Autostrada? ograniczenie prędkości do 90km/h + odcinkowy pomiar prędkości
Użyto
2 lata temu
w artykule słowa "inwestycja", czyli jest to robione dla zysku.