Onet: pół miliona rocznie od Orlenu dla spółki kumpla członka zarządu. Koncern reaguje
Do pół miliona złotych rocznie zobowiązał się płacić PKN Orlen spółce Publicon za obsługę swoich mediów społecznościowych – podaje portal Onet.pl. Przedstawiciele branży PR mówią o "bardziej niż przyzwoitej" stawce, a źródła portalu sugerują, że sprawą interesuje się NIK. Obie firmy zaprzeczyły opisywanym doniesieniom.
Onet.pl opisuje biznesowe relacje Orlenu i spółki Publicon, która – jak podaje portal – "związana jest z beneficjentem rządów Zjednoczonej Prawicy biznesmenem Radosławem Tadajewskim, prywatnie zaprzyjaźnionym z jednym z członków zarządu paliwowego giganta".
Publicon – jak opisuje Onet – funkcjonowała na rynku przez dekadę, aż pod koniec grudnia 2019 r. Szymon Sikorski – właściciel i prezes – zarejestrował w KRS drugą firmę, czyli Publicon Services. Niedługo potem nowy podmiot wchłonął poprzednika ze wszystkimi jego aktywami – czytamy.
Czysta3.VC inwestuje w Publicon Services
Cztery miesiące później, a więc w kwietniu 2020 r., w spółkę zainwestował fundusz venture capital Czysta3.VC. To z kolei spółka Radosława Tadajewskiego, biznesmena z Wrocławia. Opisywaliśmy jego sylwetkę w 2021 r., kiedy jego nazwisko pojawiło się w publikacjach "Gazety Wyborczej" o tzw. układzie wrocławskim.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czterodniowy tydzień pracy? "Nie powinniśmy iść rewolucyjnie, tylko ewolucyjnie"
Publicon Services pierwszy rok działalności po wejściu funduszu zamknął ze stratą ok. 20 tys. zł. W następnym roku jednak zanotował 823 tys. zł zysku, a przychody ze sprzedaży wzrosły ponad dwukrotnie – z 3,2 mln do blisko 7 mln zł.
Orlen wynajmuje firmę
Tuż po rejestracji nowego podmiotu Publicon Services udało się podpisać kontrakt z PKN Orlen. Portal Onet.pl opublikował pierwszą stronę dokumentu. Umowa została zawarta 30 grudnia 2019 r. na okres 24 miesięcy.
Jak można w niej wyczytać, Publicis Services ma zająć się "świadczeniem usług w zakresie realizacji zintegrowanej komunikacji (wewnątrz oraz na zewnątrz organizacji) dotyczącej prowadzonej przez PKN Orlen działalności sponsoringowej w ramach projektu Orlen Team, Sponsoringu sportowego, Sponsoringu kulturalnego i Sponsoringu społecznego za pomocą mediów tradycyjnych oraz społecznościowych, w szczególności w kanałach Facebook, Instagram, YouTube, Twitter" (pisownia oryginalna).
Według ustaleń Onetu Publicon miał zapewnione wynagrodzenie w wysokości 27 tys. zł netto miesięcznie ryczałtowo, a do tego jeszcze wynagrodzenie dodatkowe. W tym za organizację konferencji prasowej (4 tys. zł), obróbkę zdjęć i materiałów wideo (100 zł za godzinę) czy tłumaczenie tekstów na język angielski (150 zł za godzinę).
W umowie ustalono, że rocznie Orlen nie może zapłacić Publiconowi więcej niż 500 tys. zł wynagrodzenia. Poproszeni o komentarz anonimowi przedstawiciele branży wskazują, że zaoferowane stawki są atrakcyjne. – 27 tys. zł za wrzucanie miesięcznie kilkudziesięciu nawet postów to stawka bardziej niż przyzwoita – ocenia rozmówca Onetu.
Publicon współpracuje też z PZPN
Spółka-córka agencji PR, czyli Publicon-Sport od 2022 r. jest wyłącznym partnerem marketingowym Polskiego Związku Piłki Nożnej. Onet.pl sugeruje, że do zbliżenia się PZPN-u i Orlenu miało dojść właśnie za sprawą spółki Publicon.
Zaczęło się od obsługi projektu Orlen Team, a obecnie Publicon obsługuje w zakresie doradztwa strategicznego prawie cały PKN Orlen oraz podmioty przez koncern sponsorowane. To jest właśnie to, co Marian Banaś chce zbadać, a jest mu uniemożliwiane – zdradził jeden z informatorów Onetu.
Firmy wydają oświadczenia
Redakcja money.pl wysłała prośby do PKN Orlen i Publiconu o ustosunkowanie się do materiału. Koncern paliwowy za pośrednictwem Twittera wydał już oświadczenie w tej sprawie. Jak zapewnił i działania Orlen Team, i zawarcie umowy z PZPN przebiegało zgodnie z prawem. Każdy z tych celów był rozpisany w konkursach wieloetapowych i musiał uzyskać zgodę od zarządu i rady nadzorczej Orlenu. Koncern zapewnił też, że współpracuje ze wszystkimi organami, w tym z NIK.
Na doniesienia odpowiedział też Szymon Sikorski. Zapewnił, że Publicon obsługiwał nie tylko media społecznościowe, ale także m.in. na relacjach z mediami.
Komentarz Publicon
W przesłanym money.pl niedługo później komentarzu Publicon wskazuje, że firma współpracuje z Orlenem od początku 2021 r. w zakresie kompleksowej, realizowanej w trybie 24/7 obsługi komunikacyjnej projektów sponsoringowych, obejmującej między innymi współpracę z mediami, obsługę mediów społecznościowych, projektowanie graficzne czy organizację wydarzeń medialnych.
"W tym czasie zrealizowaliśmy ponad 300 projektów komunikacyjnych. Na rzecz klienta pracuje stale 5 przedstawicieli firmy, a nasze miesięczne wynagrodzenie mieści się w średniej stawek rynkowych za tego typu usługi. Minimum rzetelności dziennikarskiej pozwoliłoby zweryfikować wszystkie wyżej opisane fakty" - czytamy.
W opinii firmy, artykuł Onetu "w sposób zupełnie nieuzasadniony łączy agencję ze sprawami, z którymi nie ma ona nic wspólnego".
"Traktujemy to jako kolejną, starannie zaplanowaną próbę zdyskredytowania agencji, wskutek której podejmiemy odpowiednie kroki prawne" - głosi komentarz Publicon.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.