Projekt PiS-u wciąż niezrealizowany. Winni? "Rząd PO-PSL"

Program Batory miał przywrócić życie do Stoczni Szczecińskiej. Miały być budowane statki, a praca w okolicy miała sprowadzić do miasta nowych mieszkańców. Po 4 latach od ogłoszenia programu niewiele zrobiono, a za fiasko odpowiedzialna jest "niszczycielska siła rządów koalicji PO-PSL".

Gdansk, 21.06.2020 r. Konferencja prasowa Premiera RP Mateusza Morawieckiego przed historyczna Brama nr 2 Stoczni Gdanskiej.Co dalej z polskimi stoczniami?
Źródło zdjęć: © Lukasz Dejnarowicz / Forum | RM, Lukasz Dejnarowicz / Forum

Polskie Radio we współpracy z m.in. Orlenem zorganizowało Forum Morskie. Paronat nad wydarzeniem objął premier Mateusz Morawiecki. Wnioski? Jak informuje "Gazeta Wyborcza", dokładnie takie same, jak przed wyborami parlamentarnymi z 2015 roku. "Trzeba odbudowywać polski przemysł okrętowy", "różne opłaty powodują, że polscy armatorzy mają statki pod obcymi banderami", "morskie farmy wiatrowe szansą rozwoju".

Żadnej z zapowiadanych w 2015 roku przez Prawo i Sprawiedliwość obietnic dotyczących Stoczni w Gdański i Szczecinie nie udało się zrealizować. Jedyne morskie projekty, które są realizowane, to inwestycje portowe i szacowany początkowo na 880 mln złotych przekop Mierzei Wiślanej. Dziś już wiemy, że ta ostatnia inwestycja pochłonie około 2 mld złotych.

Burza po wpisie Joachima Brudzińskiego. Adam Bielan tłumaczy

Co z tą stępką?

W 2017 roku w szczecińskiej stoczni położono stępkę promu, czyli element niezbędny do dalszej konstrukcji kadłuba statku. Teraz temat powróciła za sprawą Małgorzaty Jacyny-Witt, radnej PiS w zachodniopomorskim sejmiku wojewódzkim oraz szefowej rady nadzorczej spółki Stocznia Szczecińska. Inwestycję w stocznię Jacyna-Witt podsumowała słowami: "Zrobiliśmy w Polsce bardzo dużo. S*ał kot tę stępkę" - podaje "GW".

Stępka i związane z nią plany na budowę promów miały być jednym z ważniejszych elementów zainaugurowanego w 2017 roku programu Batory. Mateusz Morawiecki, który opowiadał o programie, został teraz zapytany o to, na jakim etapie jest realizacja tego programu.

Minister odpowiada

Na pytania zadane przez posłów Lewicy odpowiedział Marek Gróbarczyk, były minister gospodarki morskiej, obecnie sekretarz stanu w resorcie infrastruktury. Wskazał on, że założenia są wyjątkowo ambitne, wymagają ogromnego nakładu pracy, a  to wymaga cierpliwości. I... o nikły postęp prac obwinił rząd PO-PSL.

- Odbudowa sektora stoczniowego jest niezmiernie trudnym wyzwaniem z uwagi na zgliszcza tego przemysłu, jakie Zjednoczona Prawica zastała po przejęciu od oponentów rządów (...) Doprowadzenie do ruiny trwa krótko, lecz odbudowa to bardzo skomplikowany i wymagający, długotrwały proces - przekazał Gróbarczyk. Nie wyjaśnił jednak w jaki sposób "nieudolne rządy PO" wstrzymują inwestycje zaprojektowane już przez rząd Zjednoczonej Prawicy.

Co więc zrobiono?

"GAzeta Wyborcza" sprawdziła, co dzieje się w Szczecinie. Spółka MSR Gryfia SA zleciła wykonanie dokumentacji technicznej promu konsorcjum biur projektowych, jednakże gotowa jest tylko dokumentacja dotycząca wyłącznie stępki promu. Pakiety dokumentacji Projektu Technicznego opracowano w zaledwie 30 proc., a badania kadłuba, które przeprowadza się w stoczniowym basenie nie zostały nigdy ukończone, ale jak wskazuje Gróbarczyk, przeprowadzono je w "znacznym stopniu".

Ponadto powołana została kolejna spółka - Polskie Promy, jednakże i ona ma ogromne problemy z realizacją powierzonych jej zadań. Obecnie - co wskazuje Gróbarczyk - prowadzone są analizy sprawdzające, czy nie będzie konieczne włączenie do projektu budżetu państwa.

Wybrane dla Ciebie
Paraliż komunikacyjny w USA. Tysiące odwołanych lotów i skok cen
Paraliż komunikacyjny w USA. Tysiące odwołanych lotów i skok cen
Argentyna ma budżet na 2026 rok. To pierwszy sukces Mileia w Kongresie
Argentyna ma budżet na 2026 rok. To pierwszy sukces Mileia w Kongresie
Chiński przemysł pod presją. Zyski firm gwałtownie spadają
Chiński przemysł pod presją. Zyski firm gwałtownie spadają
Wall Street: Spokojny koniec tygodnia po serii rekordów S&P 500
Wall Street: Spokojny koniec tygodnia po serii rekordów S&P 500
Szaleństwo ze srebrem. Kurs galopuje, przyspieszył przez święta
Szaleństwo ze srebrem. Kurs galopuje, przyspieszył przez święta
Demografia. Fatalny trend w Polsce się utrzymuje. Zaskakujące dane o ślubach
Demografia. Fatalny trend w Polsce się utrzymuje. Zaskakujące dane o ślubach
Była elektrociepłownia, będą hotele. Inwestor z pozwoleniem na budowę
Była elektrociepłownia, będą hotele. Inwestor z pozwoleniem na budowę
Ciężarówki z drewnem niszczą lokalne drogi. Gminy chcą zmian
Ciężarówki z drewnem niszczą lokalne drogi. Gminy chcą zmian
Leki na odchudzanie zmieniają rynek. Producenci żywności reagują
Leki na odchudzanie zmieniają rynek. Producenci żywności reagują
Jak długo trwa budowa domu? Trzy metody do własnego dachu nad głową
Jak długo trwa budowa domu? Trzy metody do własnego dachu nad głową
Niemieccy giganci zwalniają na potęgę. Koszty idą w miliardy euro
Niemieccy giganci zwalniają na potęgę. Koszty idą w miliardy euro
Koniec Santandera, początek Erste. Co to oznacza dla klientów?
Koniec Santandera, początek Erste. Co to oznacza dla klientów?