Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Bartłomiej Dwornik
|

Biznes stawia na telefonię internetową. Jest dużo taniej

0
Podziel się:

Money.pl sprawdził oferty VOiP dla firm.

Biznes stawia na telefonię internetową. Jest dużo taniej
(Dreamstime.com)

Najdynamiczniejsi operatorzy VoIP od początku roku ponad dwukrotnie powiększyli liczbę klientów biznesowych. Money.pl sprawdził oferty dostawców telefonii internetowej dla firm.

Oficjalnych statystyk wykorzystania VoIP w Polsce jak dotąd nie prowadzi żadna instytucja. Z ostrożnych szacunków, na podstawie dostępnych danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej i deklaracji operatorów, można wnioskować, że z głosowej łączności w internecie pod różną postacią korzysta dziś około 70 tysięcy spośród ponad 3,7 miliona podmiotów gospodarczych.

źródło: UKE

Operatorzy potwierdzają. Od początku roku biznesowych klientów telefonii VoIP przybywa lawinowo. _ - Liczba kont firmowych we FreecoNet w okresie od stycznia do września 2008 roku wzrosła o blisko 200 procent - _podkreśla Jan Wyrwiński, kierownik produktu FreecoNet. _ - Tak duży przyrost jest wynikiem poszerzania oferty o rozwiązania dla biznesu oraz nakierowanie strategii firmy na klientów z sektora MSP. _

Inni operatorzy również sygnalizują znaczny wzrost zainteresowania firm ich usługami. Tylko w tym roku liczba przedsiębiorstw obsługiwanych przez firmę HopIn wzrosła o 157 procent. Ponad dwukrotny wzrost - o 113 procent - odnotował również HaloNet. O jedną trzecią powiększyła się baza biznesowych klientów IPCall. Jeden z największych w Polsce operatorów VoIP - easyCALL odnotował wzrost w tym segmencie na poziomie 20 procent.

**Również Skype, który oprócz funkcji komunikatora internetowego oferuje połączenia telefoniczne, ma wzięcie u przedstawicieli polskiego biznesu. Mariusz Ilnicki z biura prasowego Skype w Polsce podkreśla, że co trzeci klient tego operatora to właśnie firma.

_ - Pewną przeszkodą są jeszcze przyzwyczajenia do tradycyjnego telefonu i błędne przekonanie, że telefonia internetowa nie jest rozwiązaniem w pełni niezawodnym _- uważa Ilnicki. Dodaje jednak, że wyraźnie widać rosnące zaufanie do VoIP.

_ - Dynamika wzrostu rynku biznesowego stosującego rozwiązania VoIP do codziennej pracy firmy jest bardzo widoczna - _ potwierdza Marcin Marciniuk z HopIn.

Firmy najchętniej korzystające z telefonii internetowej
* branża turystyczna * branża nieruchomości * importerzy i eksporterzy * usługi callcenter * spółki samorządu lokalnego * wielooddziałowe firmy handlowe

źródło: dane operatorów

_ - Firmy które jako pierwsze nauczyły się korzystać z zalet telefonii internetowej to najczęściej podmioty z branży turystycznej, nieruchomości czy też zajmujące się przede wszystkim importem i eksportem, które stale potrzebują utrzymywać relacje z Klientami poza granicami Polski _ - ocenia Mateusz Górecki z HaloNet._ - Dzisiaj zwolenników tanich rozmów przybywa nie tylko wśród młodzieży, ale również _ _ wśród poważnych międzynarodowych korporacji. _

Jak podkreślają operatorzy, tylko niewielka liczba firm przeszła na technologię VoIP w pełni. Korzystają z niej zazwyczaj częściowo: _ - Klienci często decydują się posiadać dwa numery: dotychczasowy stacjonarny oraz nowy VoIPowy - _ wyjaśnia Marciniuk. Jego zdaniem rynek usług biznesowych to dla operatorów VoIP ogromny kawałek tortu do wzięcia: _ - Wystarczy spojrzeć na ilość przedsiębiorstw aktywnie działających w Polsce. Są największym potencjałem do zagospodarowania. _

Niskie ceny to główny argument

Dzięki telefonii internetowej koszty połączeń - zwłaszcza tych międzymiastowych i międzynarodowych - spadają do kilku groszy za minutę. Dla firm prowadzących interesy na terenie większym niż jedna miejscowość oznacza to znaczne ograniczenie kosztów.

Interesująca jest też opcja dzwonienia na telefony komórkowe. VoIP umożliwia połączenie bez prezentacji numeru osoby dzwoniącej (CLIP). Operatorzy wymagają albo wybrania odpowiedniego planu taryfowego, albo poprzedzenia wybieranego numeru specjalnym prefiksem. Takie połączenie jest wówczas nawet o jedną trzecią tańsze.

Porównanie stawek wybranych operatorów VoIP za minutę połączenia w opcji pre-paid (ceny brutto)
operator Polska - stacjonarne* Polska - komórki** Niemcy Rosja Chiny
Actio 9 gr 69 - 89 gr 9 gr 27 gr 8 gr
Crowley 5-9 gr 36 - 105 gr 12 gr 22 gr 15 gr
*easyCALL * 8 gr 55 - 89 gr 8 gr 18 gr 8 gr
FreecoNet 6 - 9 gr 55 - 99 gr 8 gr 5 gr 6 gr
Gadu naGłos 8 gr 49 gr 8 gr 29 gr 8 gr
HaloNet 7 - 10 gr 46 - 87 gr 7 gr 23 gr 7 gr
HopIn 9 gr 49 - 89 gr 8 gr 24 gr 8 gr
IPCall 5 -7 gr 30 - 67 gr 5 gr 15 gr 5 gr
IPFON 9 gr 49 - 89 gr 11 gr 48 gr 20 gr
Netia 6-9 gr 55 gr 8 gr 46 gr -
Skype 8 gr 94 gr 8 gr 18 gr 8 gr
Tlenofon 9 gr 54 - 82 gr 7 gr 20 gr 7 gr
  • widełki są związane ze zróżnicowaniem stawek w poszczególnych porach dnia ** widełki wynikają z wyższych stawek połączeń do Play i opcji dzwonienia bez CLIP źródło: cenniki operatorów

Różnicę najbardziej jednak odczują te przedsiębiorstwa, które kontaktują się ze swoimi kontrahentami z zagranicy. Koszt połączeń do Niemiec, Rosji czy Chin jest nieporównywalny ze stawkami tradycyjnych operatorów.

Urząd Komunikacji Elektronicznej obliczył, że na koncie przedsiębiorstwa, które dzwoni głównie za granicę, dzięki VoIP zostanie aż 85 procent dotychczas wydawanych pieniędzy. Sami operatorzy są nieco bardziej powściągliwi, ale nie ukrywają, że tradycyjna telefonia wyraźnie przegrywa z ich ofertą.

|

_ Jeżeli firma zrezygnuje całkowicie z usług tradycyjnego operatora na rzecz telefonii internetowej, wówczas oszczędności mogą sięgać nawet 60 procent. _ Jan Wyrwiński, FreecoNet |
| --- |

Niemałe znaczenie dla tych firm, które mają kilka oddziałów jest również fakt, że w ramach sieci jednego operatora połączenia telefoniczne są całkowicie bezpłatne. Czyli łączność między oddziałami firmy albo poszczególnymi punktami sprzedaży nie kosztuje nawet złotówki.

Pre-paid, post-paid albo abonament

Doładowania konta w modelu pre-paid są jednak na dłuższą metę niewygodne. Nie mówiąc o tym, że może dojść do sytuacji, kiedy limit się wyczerpie i firma zostaje odcięta od świata do czasu uzupełnienia funduszy. Dlatego klientom biznesowym operatorzy proponują opcję płacenia post-paid, czyli miesięczne rozliczenia na podstawie faktur za faktycznie wykonane połączenia.

Sporym minusem części operatorów jest to, że na ofertę post-paid trzeba sobie zasłużyć. Liczy się staż w sieci i wysokość rachunków. Przykładowo we FreecoNet można przejść na płatności _ z dołu _ po trzech miesiącach, jeśli rachunki przekraczają 200 złotych. W IPCall poprzeczka jest wyżej - 500 złotych. Są jednak i tacy operatorzy - jak Actio czy HaloNet - którzy umowę na usługi opłacane w modelu post-paid podpisują bez takich obwarowań.

Wybrane oferty abonamentowe operatorów VoIP
usługa oferta miesięczny koszt
Crowley Teleabonament oferta przygotowywana indywidualnie
easyCALL oferta przygotowywana indywidualnie
*HaloNet BIZNES 1500 * 1500 minut 3 numery stacjonarne numer faksowy bramka VoIP połączenia przez komórkę 79,99 zł
Netia OneOffice 10 tys. minut (Polska) linia zapasowa z numerem dostęp do internetu do 2 Mbit/s router Wi-Fi od 189 zł
*Skype *- Kraj bez ograniczeń - Europa bez ograniczeń - Świat bez ograniczeń 10 tys. minut (Polska) 10 tys. minut (21 krajów Europy) 10 tys. minut (36 krajów świata) 12,59 zł 17,19 zł 40,19 zł
*TP SA biznesowa telefonia IP * 1000 minut w sieci TP integracja z usługą IP VPN tp ustalana indywidualnie
*Voxnet AleKontakt Twoja Firma 600 * 600 minut linia i numer miejski 39 zł netto

źródło: cenniki operatorów

Również w telefonii internetowej możliwe są rozliczenia na bazie abonamentu. Ponieważ z tego typu usług korzystają również duże firmy i korporacje, na scenę wkraczają także najwięksi gracze, z Telekomunikacją Polską włącznie - jednak w tym przypadku telefonia internetowa jest tylko elementem większego pakietu usług. Zaletą rozwiązań abonamentowych jest możliwość negocjowania u większości operatorów cen i stawek.

Siła VoIP to również usługi dodane

Oferta polskich operatorów VoIP wykracza dalece poza same połączenia głosowe. Standardem jest już poczta głosowa, możliwość wysyłania SMS czy - dla firm wciąż bardzo istotna - obsługa faksów. W najczęściej spotykanej opcji fax2email nadesłane na firmowy numer faksu dokumenty przekazywane są w formie elektronicznej na skrzynkę e-mail. W drugą stronę działa analogiczna opcja email2fax. Ta forma obsługi nazywana jest wirtualnym faksem i umożliwia firmom interesującą opcję faksowania masowego, czyli wysłania za pomocą jednego kliknięcia tego samego dokumentu do dowolnej liczby odbiorców.

Część operatorów telefonii internetowej zapewnia również obsługę tak zwanego *protokołu T.38 *- dzięki niemu do sieci VoIP można podłączyć tradycyjne urządzenie faksowe. _ - Zdecydowana większość klientów, powyżej 99 procent, wybiera jednak wirtualny fax, który zapewnia lepszą obsługę i przede wszystkim mobilność samej usługi oraz niższe koszty obsługi - _ tłumaczy Marcin Marciniuk.

Przydatne są oferowane przez wszystkich wiodących operatorów billingi online. Przez internet, na bieżąco można monitorować nie tylko wszystkie rozmowy przychodzące i wychodzące, ale również te nieodebrane: _ - Pozwala to każdemu managerowi szybko skalkulować czy nie opłaci się zatrudnienie kolejnego pracownika i dzięki temu zrealizowanie jeszcze większej liczby zleceń od kontrahentów - _ wyjaśnia Mateusz Górecki.

|

_ Rozwiązania VoIP będą sukcesywnie wypierać telefony stacjonarne w firmach, tradycyjni operatorzy skupią się na dostarczeniu internetu. _ Mariusz Ilnicki, Skype |
| --- |

W większych firmach sprawdzają się rozwiązania bardziej zaawansowane. IVR, czyli _ Interactive Voice Response _ to system automatycznej obsługi dzwoniącego za pomocą nagranych wcześniej komunikatów - rozmówca wybiera z tonowej klawiatury interesujące go opcje, automat odtwarza odpowiednie informacje, albo łączy z właściwą osobą po stronie firmy. Klientom biznesowym operatorzy internetowi oferują również centrale abonenckie czy obsługę call center.

Warta uwagi jest też pojawiająca się coraz częściej w ofertach operatorów możliwość przeniesienia do sieci VoIP dotychczasowych numerów stacjonarnych, co pozwala na uniknięcie zamieszania przy zmianie operatora. Taką ofertę mają już w tej chwili np. easyCALL i Tlenofon. Do końca roku ma pojawić się też we FreecoNet i HaloNet.

Ile trzeba mieć na start?

Zaletą telefonii internetowej jest fakt, że można z niej korzystać na wiele sposobów: przez komunikatory, bramki, do których podłącza się tradycyjne aparaty, specjalne telefony internetowe lub za pomocą central telefonicznych. W zależności od potrzeb firmy, pierwszy wydatek będzie się wahał od kilkudziesięciu do kilku tysięcy złotych:

  • komunikator - 0 zł
    • słuchawki z mikrofonem - od 20 do 100 zł
    • telefon IP - od 100 do 300 zł
    • bramka VoIP (na 2 linie telefoniczne) - od 150 do 200 zł
    • centrala telefoniczna (60 linii wewnętrznych, 20 linii wychodzących, nagrywanie rozmów, zapowiedzi głosowe, poczta głosowa na maila i wiele innych funkcji) - około 5000 zł

|

_ Koszt uruchomienia telefonii internetowej nie przekracza oszczędności osiągniętych już w pierwszym miesiącu korzystania z tej usługi. _ Mateusz Górecki, HaloNet |
| --- |

Niskie stawki połączeń to dla firmy ważny argument, ale nie jedyny. Telefon w firmie musi zapewniać wszystkie możliwości komunikacji potrzebne do prowadzenia interesów.

_ - Użytkownicy firmowi do technologii VoIP podchodzą w bardziej sceptycznie niż użytkownicy indywidualni - _ przyznaje Michał Jakubowski z easyCALL. _ - W dużo większej mierze zwracają uwagę na jakość połączeń czy niezawodność dostawcy, a także coraz częściej na usługi dodane. _

Wybierając operatora VoIP warto zatem zwrócić uwagę czy:

  • zapewnia połączenia z numerami specjalnymi i alarmowymi
    • oferuje obsługę połączeń faksowych (fax2emal, email2fax, T.38)
    • umożliwia przeniesienie do swojej sieci dotychczasowych numerów
    • gwarantuje wsparcie techniczne w wystarczającym zakresie
    • oferta usług dodanych (telekonferencje, wideokonferencje, IVR, call center) spełnia oczekiwania firmy

Jeśli tak - można odłączyć dotychczasowy telefon i zacząć się zastanawiać, w co zainwestować zaoszczędzone pieniądze.

| Komentarz Money.pl |
| --- |
|

Bartłomiej Dwornik Money.pl Wokół VoIP narosło wiele mitów, które operatorzy telefonii internetowej sukcesywnie usuwają z naszej świadomości. Jakość połączeń wcale nie jest niższa niż w tradycyjnych sieciach stacjonarnych, dzięki bramkom VoIP nie trzeba mieć stale włączonego komputera, obsługa połączeń z numerami alarmowymi i specjalnymi to dziś praktycznie standard. Używam VoIP od kilku lat i zerwanie się ze smyczy abonamentu bardzo sobie chwalę. Zupełnie nie tęsknię do comiesięcznych faktur i bajońskich z dzisiejszego punktu widzenia sum za rozmowy ze znajomymi i rodziną w kraju i za granicą. Oczywiście telefon w firmie to nie to samo co w domu - wymagania nawet najmniejszej firmy są znacznie większe. Dlatego jedną z najważniejszych zalet telefonii internetowej jest według mnie to, że zanim zdecyduję się na operatora, mogę za darmo, albo niewielkim kosztem potestować jego usługi. Jeśli mi nie odpowiadają - żegnam się bez bólu. I nikt
nie każe mi płacić za zerwanie umowy. |

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)