Specustawa dla wojska i portów. Inwestycje mają przyspieszyć
Rząd chce przyspieszyć inwestycje infrastrukturalne kluczowe dla wojska i bezpieczeństwa kraju. Nowa specustawa ma skrócić procedury nawet o 500 dni. Budowlani wykonawcy ostrzegają jednak, że bez wzmocnienia administracji i wyższych płac dla urzędników sama zmiana prawa niewiele da - informuje "Puls Biznesu".
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt specustawy, która ma uprościć i przyspieszyć realizację inwestycji ważnych z punktu widzenia obronności państwa. Chodzi m.in. o budowę terminali portowych, modernizację dróg i linii kolejowych prowadzących do portów oraz zwiększenie przepustowości lotnisk - podaje "Puls Biznesu".
Resort wskazuje, że dziś proces przygotowania dużych inwestycji trwa kilka lat i często wydłuża się przez długie postępowania środowiskowe, odwołania czy uzgodnienia z konserwatorami zabytków. Według oceny skutków regulacji nowe przepisy mogą dać nawet 500 dni oszczędności przy uzyskiwaniu decyzji środowiskowych i zezwoleń ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej).
Zmiany w decyzjach i pozwoleniach
Projekt przewiduje m.in.:
- skrócenie terminu wydawania ZRID-ów z 90 do 60 dni,
- redukcję terminów wydawania opinii administracyjnych z 14 i 30 dni do 7 i 14 dni,
- szybsze decyzje środowiskowe i sądowo-administracyjne,
- procedurę zgłoszenia inwestycji kolejowej zamiast pozwolenia na budowę (czas skrócony z 5 miesięcy do 14 dni).
Dzięki temu, zdaniem resortu, procesy decyzyjne przestaną blokować inwestycje drogowe, kolejowe, portowe i lotnicze.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
5 tys. zł za jeden dzień jazdy. Ujawnia kim są jego klienci
Ekspert: to świadczy o braku pomysłu
Przedstawiciele sektora budowlanego mają jednak wątpliwości. – Próby przyspieszania inwestycji za pomocą specustaw świadczą o braku pomysłu na systemowe rozwiązanie problemu – ocenia Damian Kaźmierczak, wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. Jego zdaniem kluczowe bariery to zbyt niskie wynagrodzenia urzędników i niewystarczająca liczba etatów.
Podobnie uważa Barbara Dzieciuchowicz, prezeska Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. Jak podkreśla, bez zwiększenia potencjału kadrowego organów administracyjnych skrócenie samych terminów ustawowych nie wystarczy, by faktycznie przyspieszyć realizację projektów.
Resort infrastruktury podaje przykłady przeciągających się uzgodnień – m.in. rozmowy PKP PLK z konserwatorem zabytków w Gdańsku dotyczące schodów na stacji trwały niemal cztery lata (2019–2023). Nowa specustawa ma ograniczyć ryzyko tak długich sporów.
Jak podaje "Puls Biznesu", przyspieszone procedury mają dotyczyć m.in.:
- budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu i portu zewnętrznego w Gdyni,
- rozbudowy dostępu drogowego i kolejowego do portu w Gdańsku,
- inwestycji kolejowych na trasach Szczecin–Świnoujście, Warszawa–Gdańsk i Wrocław–Szczecin,
- budowy infrastruktury pod elektrownię jądrową w rejonie Choczewa i Krokowej,
- inwestycji przeciwpowodziowych na Nysie Kłodzkiej i Wiśle,
- rozbudowy lotnisk: Chopina w Warszawie, Kraków-Balice, Rzeszów-Jasionka i Modlin.