Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|

Koniec z abonamentem, media publiczne finansowane z budżetu. Tak Czabański widzi przyszłość TVP i radia

239
Podziel się:

Jestem zwolennikiem finansowania mediów publicznych z budżetu państwa - powiedział szef Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański. Dodał, że minimalna kwota, jak co roku powinna być przeznaczana na ten cel, to 2,5 mld zł. Wtedy można by nawet pomyśleć o ograniczeniu reklam.

W tym roku telewizja Jacka Kurskiego dostała z budżetu 800 mln zł. Krzysztof Czabański chce, żeby media były w całości finansowane z budżetu.
W tym roku telewizja Jacka Kurskiego dostała z budżetu 800 mln zł. Krzysztof Czabański chce, żeby media były w całości finansowane z budżetu. (Stefan Maszewski/REPORTER)

Jestem zwolennikiem finansowania mediów publicznych z budżetu państwa - powiedział szef Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański. Dodał, że minimalna kwota, jaka co roku powinna być przeznaczana na ten cel, to 2,5 mld zł. Wtedy można by nawet pomyśleć o ograniczeniu reklam.

Czabański był w środę gościem Polskiego Radia. Pytany o przyszłość abonamentu rtv powiedział, że o szczegóły trzeba się zwracać do Ministerstwa Kultury. To właśnie resort Piotra Glińskiego odpowiada za planowane zmiany w finansowaniu publicznego radia i telewizji. - Z obecnych informacji resortu wynika, że toczą się prace nad projektem, w którym składka na media publiczne będzie odprowadzana od PIT, CIT lub KRUS - przypomniał Czabański.

Przyznał jednak, że w rządzie trwa dyskusja, czy nie lepszy byłby wariant, w którym likwiduje się abonament, a pieniądze na media przeznaczane są bezpośrednio z budżetu. - Jestem zwolennikiem tego pomysłu, pod warunkiem, że w ustawie będzie zapisane, że nie może to być mniej niż 2,5 mld zł rocznie. Po to, żeby kolejne rządy nie mogły robić oszczędności na kulturze - stwierdził Czabański.

W związku z tym został zapytany, czy stały i pewny zastrzyk gotówki będzie oznaczał, że TVP i Polskie Radio zrezygnują z reklam. - Zalecenia europejskie mówią, że dobrze by było, gdyby reklamy nie trwały dłużej niż cztery minuty w ciągu godziny. Myślę, że byłoby to dobre rozwiązanie w mediach publicznych. Ale nie od razu, najpierw trzeba by odbudować ich fundamenty finansowe - odpowiedział przewodniczący Rady Mediów Narodowych.

Zobacz także: Zobacz też: Walki w dyskontach. Oto ulubiony sport Polaków

O tym, że publiczna telewizja i radio powinny być finansowane z budżetu, Czabański mówił już w październiku. "To byłby dobry i ciekawy pomysł, nad którym trzeba się mocno zastanowić" - mówił wtedy w rozmowie z "Super Expressem".

Obecnie co miesiąc każdy właściciel telewizora powinien płacić abonament w wysokości 22,7 zł miesięcznie, a za radio - 7 zł. Ministerstwo Kultury pracuje nad rozwiązaniem, w którym składka na media publiczne byłaby płacona razem z CIT, PIT lub KRUS i miałaby wynosić 8 zł miesięcznie.

wiadomości
gospodarka
KOMENTARZE
(239)
WYRÓŻNIONE
Marta
8 lat temu
Pewnie, abonament z PIT czy CIT. Czyli w jednym gospodarstwie czworo pracujących (nawet jeżeli dzieci się uczą) to cztery abonamenty. A nieroby, klienci MOPSów, znowu nie zapłacą nic, bo przecież nie mają (oficjalnie) żadnych dochodów. 500+ nie liczy się do dochodu, a wszelkie zasiłki są też nieopodatkowane. I znowu będziemy płacić za tę leniwą patologię.
SOCJALDEMOKRA...
8 lat temu
Koncepcja dobra a czy naprawdę będą to obiektywne media Obywateli czy wyłącznie PARTYJNE ,Kto przy władzy to jego przekaz to pół biedy. Bieda i poruta jest jeśli -zaczyna uprawiać się PROPAGANDĘ -przeinaczając lub nie podając nie których zdarzeń w ogóle -jak obecnie ? Można wszystko rozważyć,bo ten stan rzeczy jaki jest obecnie jest NIEUCZCIWY -bo tylko kilkanaście % odbiorców uiszcza a reszta to zwyczajni złodzieje jak to w naszej rzeczywistości polskiej bywa.
krzys
8 lat temu
Pan prezes ktory doprowadzil prawie do bankructwa nadal jest prezesem,czemu jeszcze nie siedzi za niegosspodarnosc i dzialanie na szkode spolki!!!!?????co na to pani premier?????
...
Następna strona