Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
"Gazeta Wyborcza" dała zyski, ale Agora i tak na minusie. Wszystko przez płace minimalne i internet

"Gazeta Wyborcza" dała zyski, ale Agora i tak na minusie. Wszystko przez płace minimalne i internet

Gazeta Wyborcza mimo ostrych spadków sprzedaży w końcu zaczęła przynosić Agorze zyski. Fot. wikipedia
Gazeta Wyborcza mimo ostrych spadków sprzedaży w końcu zaczęła przynosić Agorze zyski.

Trzeciego kwartału Agora nie zaliczy do udanych. Nie dość, że znowu pojawiły się straty, to jeszcze więcej pieniędzy z grupy kapitałowej wypłynęło, niż do niej wpłynęło. Inwestycje przyśpieszyły - głównie na nośniki reklamy zewnętrznej i kina. Zyski pojawiły się w segmencie prasowym, a coraz lepiej radzą sobie stacje radiowe.

W trzecim kwartale grupa Agora straciła 2,2 mln zł. To gorzej od oczekiwań analityków, którzy w ankiecie PAP spodziewali się 1,7 mln zł na minusie. Niby różnica niewielka, ale jeszcze kwartał temu można było mieć nadzieję, że spółka najgorsze ma za sobą. Wyszło inaczej.

Spadły przychody o 8 proc., a nieznacznie poprawił się zysk operacyjny EBITDA. Niepokojące może być jednak to, że ze spółki pieniądze wypływały, a nie wpływały. Łącznie z grupy Agora ubyło w trzecim kwartale prawie 30 mln zł środków pieniężnych. Głównie z powodu inwestycji.

Wybrane wyniki finansowe grupy Agora (mln zł, dane skonsolidowane)
mln zł3 kw. 20173 kw. 2016zmiana %1-3 kwartał 20171-3 kwartał 2016zmiana %
przychody 251,4 273,4 -8,0 835,1 858,1 -2,7
wynik operacyjny EBITDA 15,5 14,9 4,0 75,8 65,8 15,2
zysk netto -2,2 -14,5 84,8 -10,0 -26,8 62,7
marża EBITDA % 6,2 5,4 0,7 9,1 7,7 1,4
marża netto % -0,9 -5,3 4,4 -1,2 -3,1 1,9
przepływy operacyjne 20,1 25,6 -21,5 44,3 36,1 22,8
przepływy inwestycyjne -51,9 22,1 -334,8 -14,7 7,6 -293,3
przepływy finansowe 2,2 -53,1 104,1 -33,0 -50,2 34,4
Źródło: raport kwartalny Agory

Nakłady inwestycyjne wzrosły w grupie Agora do 34 mln zł, czyli rok do roku o 11 mln zł. Głównie na reklamę zewnętrzną i kina, gdzie wydano odpowiednio 12 i 11 mln zł w porównaniu do 10 i 7 mln zł rok wcześniej.

Agora podała, że ma ten odpływ pieniędzy czym sfinansować. Na 30 września dysponowała środkami pieniężnymi w wysokości 125 mln zł, w tym gotówką 46,8 mln zł (z czego 24 mln zł przeznaczone na program skupu akcji własnych) oraz 78 mln zł zainwestowanych w krótkoterminowe papiery wartościowe.

Dodatkowo jest jeszcze kaucja 22 mln zł spółki zależnej AMS (reklama zewnętrzna), stanowiąca zabezpieczenie gwarancji bankowych udzielonych w związku z realizacją umowy koncesji na budowę i modernizację wiat przystankowych w Warszawie. Po finalizacji umowy kaucja wróci do spółki.

Biała Księga branży reklamowej. Firmy chcą skończyć z kanibalizacją


 

Kina Helios z droższym popcornem

Kluczowym segmentem działalności Agory od kilku lat stały się już kina, a nie wydawanie gazet, czasopism, czy działalność radiowa. Sieć Helios, do spółki z producentem filmów Next Film i Wydawnictwem Agora, czyli segment „Film i książka” dały w trzecim kwartale 10,8 mln zysku EBITDA. To o 2,1 mln zł mniej niż rok temu, mimo że przychody rosły.

Najszybciej te z reklam kinowych - do 9,3 mln zł, czyli o 29 proc. rok do roku, ale i ze sprzedaży biletów do 47,7 mln zł (+7 proc.) i sprzedaży w barach kinowych do 18,7 mln zł (+6 proc.).

To nie przeważyło rosnących kosztów. Podwyżka płacy minimalnej ewidentnie odbiła się na Agorze, bo koszty pracownicze w segmencie filmowym wzrosły o aż 31,5 proc., czyli o 2,8 mln zł. „Jest to związane ze wzrostem minimalnej stawki za godzinę pracy wprowadzonej od początku 2017 r. oraz z większej liczby sieci kin Helios” - podaje Agora w raporcie.

W górę poszedł też koszt usług obcych - to efekt płatności za kopie filmowe, przy zwiększonej sprzedaży biletów. Trzeba zaznaczyć, że płatności te rosły szybciej niż przychody ze sprzedaży biletów, co oznacza, że dystrybutorzy filmów musieli mieć silne argumenty i procentowo najprawdopodobniej zwiększyli swoje przychody w cenie biletu.

Kina rekompensowały to sobie podwyżką cen barowych, ale i zwiększoną sprzedażą popcornu, naczosów i coli. Helios miał z tego tytułu od stycznia do września o 17 proc. większe przychody, przy o 15 proc. większej wolumenowo sprzedaży biletów do kin. W samym trzecim kwartale przychody z barów rosły jednak wolniej - o zaledwie 6 proc.

Wybrane dane segmentów operacyjnych grupy Agora (mln zł)
3 kw. 20173 kw. 2016zmiana %1-3 kwartał 20171-3 kwartał 2016zmiana %
Film i książka
Sprzedaż biletów do kin 87,7 83,4 5,2 293,5 252,5 16,2
Sprzedaż barowa 18,7 17,6 6,2 58,4 50,0 16,8
Sprzedaż reklam w kinach 9,3 7,2 29,2 23,4 19,6 19,4
Koszt wynagrodzeń pracowników 11,7 8,9 31,5 36,8 26,4 39,4
Wynik EBITDA Film i Książka 10,8 12,9 -16,3 45,8 38,5 19,0
Prasa
Sprzedaż Gazety Wyborczej 22,7 24,8 -8,5 70,1 76,5 -8,4
Sprzedaż czasopism 2,9 3,6 -19,4 8,8 11,4 -22,8
Reklamy w Gazecie Wyborczej 15,3 17,9 -14,5 49,1 59,1 -16,9
Reklamy w czasopismach 6,0 5,7 5,3 18,2 17,4 4,6
Koszt wynagrodzeń pracowników 25,4 26,8 -5,2 79,0 83,1 -4,9
Wynik EBITDA segmentu Prasa 4,0 -0,5 900,0 9,4 0,5 1780,0
Reklama zewnętrzna (outdoor)
Sprzedaż reklamy zewnętrznej (Grupa AMS) 34,2 38,2 -10,5 114,7 119,6 -4,1
Wynik EBITDA Reklamy zewnętrznej 6 8 -25,0 32,3 30 7,7
Sprzedaż reklam internetowych 29,1 30,1 -3,3 92,8 94 -1,3
Koszt wynagrodzeń pracowników 13,3 12,5 6,4 39,2 38,6 1,6
Wynik EBITDA Internetu 3,9 6,4 -39,1 13,1 18,5 -29,2
Radio
Sprzedaż reklam radiowych 20,9 18,5 13,0 65,8 65,5 0,5
Koszt wynagrodzeń pracowników 7,5 6,9 8,7 22,8 22,9 -0,4
Wynik EBITDA segmentu Radio 3,9 -1,2 425,0 10,3 7,3 41,1
Druk
Sprzedaż usług drukarskich 20,4 37,9 -46,2 83 118,5 -30,0
Wynik EBITDA segmentu Druk
1,3 3,6 -63,9 8,4 12,3 -31,7
Źródło: raport kwartalny Agory

 

Zwolnienia w Wyborczej i mniej gadżetów w gazecie. Ale w końcu są zyski

Prasa została w Agorze zdetronizowana przez kino, ale powróciła do zyskowności. Niemałym kosztem. Zwolnienia grupowe pracowników, oszczędności na materiałach i usługach poligraficznych (m.in. mniejszy nakład), a także ograniczenie dodatków z gadżetami pozwoliły wyjść na plus. Nawet mimo spadku sprzedaży.

We wrześniu rozpowszechnianie płatne Gazety Wyborczej spadło o 21 proc. w porównaniu do ub.r. i był to najgorszy wynik wśród prasy ogólnopolskiej. Przychody nie spadały w takim samym tempie, bo Agora podniosła ceny egzemplarza.

W rezultacie w segmencie prasowym udało się osiągnąć zysk i to aż 4 mln zł na poziomie EBITDA.

Gorzej było w reklamie zewnętrznej. Jak pisaliśmy wyżej inwestycje wzrosły - oddano 154 wiaty przystankowe w Warszawie i zostało jeszcze 57 do finalizacji kontraktu z miastem. Licząc bez małoformatowych nośników na wiatach przystankowych grupa Agora miała 24,4 tys. nośników w porównaniu z 24,0 tys. rok wcześniej. Zyski stopniały jednak o aż jedną czwartą.

Spadki w internecie, rosnące zyski w radio

Wreszcie internet - choć Agora w swoich analizach wskazuje, że przychody branży z reklamy wzrosły o 6 proc. w trzecim kwartale i większy wzrost odnotowano tylko w radio (+6,5 proc.), to w przypadku jej serwisów nie tylko nie rosły, ale i spadły o 3,3 proc.

Tu nie dało się rekompensować cięciami wynagrodzeń, więc wynik EBITDA spadł o aż 39 proc. do 3,9 mln zł.

Pozytywnie rozwija się za to działalność radiowa. Agora nie przegapiła wzrostu wydatków na reklamę w tym segmencie rynku i zwiększyła sprzedaż reklam o aż 13 proc. Choć trzeba było podnieść świadczenia pracowników, to udało się uzyskać dość wysoki wynik EBITA 3,5 mln zł. Zaoszczędzono m.in. na promocji Radia Złote Przeboje.

Słuchalność stacji Agory doszła do 6,2 proc., z czego radio Tok FM miało 2,1 proc. słuchaczy i jego wzrostowi popularności (o 0,2 pkt. proc. rok do roku) Agora zawdzięcza większą liczbę słuchaczy.

Giełda na informacje finansowe zareagowała neutralnie, być może dlatego, że w ciągu tygodnia akcje spadły już o ponad 4 proc. Choć spółka zarobiła mniej, niż przewidywali analitycy, to utrzymała kurs z poprzedniego dnia, czyli 15,50 zł. To dość daleko od sześcioletniego maksimum - 17,80 zł, jakie akcje spółki zanotowały ostatniego dnia sierpnia.

Notowania akcji Agory w ostatnim tygodniu

Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
Baron Majgel
2017-11-12 08:15
Lubię zacząć dzień od dobrych wiadomości.
ja
2017-11-12 08:00
Wysokie podatki, coraz to nowe pomysły na nie, nowe regulacje (podatek bankowy, płaca minimalna, zakaz handlu w niedziele itp.) doprowadzą do upadku niejednej firmy i utraty pracy przez wiele osób. Ludzie muszą zrozumieć, że wszystko zależy od nich samych. Nie od rządu czy wybranych polityków, bo oni nam niewiele pomogą. Słyszeliście o ksią.ż ce "Co robic, by zawsze mieć pracę i więcej zarabiac"? Kilka zmian może zrobić wielką różnicę.
Krasawica
2017-11-11 22:01
Płace minimalne dobrej zmiany powaliły Agorę? Zamiast śmieciówek? A, to tak w praktyce wyglądała równość i dbanie o pracownika, jakże w teorii opiewane przez Gazetę Wyborczą. No to nieźle (z tym, że nie dla Agory, hi hi).
Pokaż wszystkie komentarze (21)