Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Katarzyna Kalus
|

Ekologiczne autobusy w polskich miastach. 100 mln zł na prace badawcze

44
Podziel się:

Stawiamy na bezemisyjny, przyjazny mieszkańcom polskich miast transport publiczny - podkreślił wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.

Sercem autobusów będzie napęd elektryczny, wspierany technologiami odzyskiwania energii.
Sercem autobusów będzie napęd elektryczny, wspierany technologiami odzyskiwania energii. (Adam Burakowski/REPORTER)

Nawet 600 ekologicznych autobusów nowej generacji może trafić na ulice polskich miast w 2020 r. w ramach programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju "Bezemisyjny transport publiczny". NCBR podpisało porozumienia z przedstawicielami 24 samorządów.

- Inwestujemy 100 mln zł w prace badawczo-rozwojowe, które doprowadzą do skonstruowania i produkcji pierwszej serii ekologicznych autobusów nowej generacji - poinformował dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski. - Ich parametry techniczne pozwolą nie tylko na bezpieczną i opłacalną eksploatację w momencie wyjazdu na ulice polskich miast, ale także na dalszy rozwój pojazdów, w oparciu o technologie, które dziś jeszcze nie istnieją.

- Stawiamy na bezemisyjny, przyjazny mieszkańcom polskich miast transport publiczny - podkreślił wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin. - Myślimy kompleksowo nie tylko o produkcji, ale także o eksploatacji autobusów nowej generacji i skupiamy się na realizacji konkretnych celów, które sprawią, że elektromobilność stanie się faktem. Jestem przekonany, że połączenie nowatorskiego podejścia do finansowania innowacji, ponadresortowej współpracy i bezpośredniego zaangażowania władz samorządowych sprawi, że program NCBR przyniesie zamierzone efekty - dodaje.

Zobacz także: Zobacz także: Ile kosztuje spóźnienie? Przekonał się o tym polski producent autobusów Autosan

NCBR wspólnie z przedstawicielami miast zdefiniowało konkretne potrzeby, m.in.: liczbę i rodzaj potrzebnych pojazdów, ich oczekiwany poziom wydajności oraz maksymalne koszty nowych autobusów. Porozumienia o współpracy podpisano z władzami Częstochowy, Jaworzna, Krakowa, Krosna, Lublina, Łomży, Łomianek, Mielca, Nowego Sącza, Płocka, Rzeszowa, Siedlec, Sieradza, Sosnowca, Starachowic, Szczecina, Tczewa, Tomaszowa Mazowieckiego, Torunia, Tych, Wrocławia, Zakliczyna, Żyrardowa oraz z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Ogłoszenie zamówienia w trybie partnerstwa innowacyjnego planowane jest jeszcze w tym roku.

W konstruowanych autobusach zostaną zastosowane rozwiązania modułowe. Pozwoli to znacząco poprawić ich parametry techniczne, a równocześnie ułatwi ich serwisowanie. Innowacyjne podejście do budowy autobusów pozwoli m.in. na ograniczenie kosztów eksploatacyjnych oraz szybsze dostawy pojazdów nowej generacji w przyszłości. Jak zapowiada w komunikacie prasowym NCBR, w pojazdach będzie można - wraz z rozwojem technologii - instalować nowe moduły i elementy.

Sercem autobusów będzie napęd elektryczny, wspierany technologiami odzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy. Możliwe będzie również wyposażenie autobusów w napęd wodorowy.

Oprócz skonstruowania pojazdów, program NCBR przewiduje również stworzenie niezbędnej infrastruktury, takiej jak stacje ładowania pojazdów.

Ogłoszony w styczniu tego roku program NCBR jest jednym z elementów działań w ramach rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero - i niskoemisyjnych. W programie "Bezemisyjny transport publiczny" NCBR stosuje formułę partnerstwa innowacyjnego. Jest to tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów - w tym przypadku w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu miejskiego.

wiadomości
gospodarka
gospodarka polska
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(44)
vcxv
7 lat temu
Autobusy bezemisyjne? Co za brednie. A gdzie emisja przy produkcji akumulatora i innych elementów? A emisja w elektrowni węglowej? Biorą się za coś o czym nie mają pojęcia - technologia naprawdę musi się jeszcze sporo rozwinąć zanim elektryczne pojazdy będą faktycznie bezemisyjne i ekologiczne.
Moje imię_
7 lat temu
Uzupełnienie energii w akumulatorach po przejechaniu trasy w 15min (postój na pętli)? Ciemno widzę, ale oby się udało :). No i trasa trasie nie równa, zwłaszcza np w Wwie.
xxx
7 lat temu
Doktor Judym ? Czy co
Tyszanin
7 lat temu
Tychów a nie Tych.
pawel
7 lat temu
najdroższą korwetę świata już mamy,kolej na najdroższy autobus...
...
Następna strona