Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Katarzyna Kalus
|

Budowa najdłuższego tunelu w Polsce przebiega bez opóźnień

72
Podziel się:

Drążenie tunelu jest przewidziane na dwa lata.

Budowa najdłuższego tunelu w Polsce przebiega bez opóźnień
(Jacek Bereźnicki)

Budowa najdłuższego tunelu drogowego w Polsce w ciągu popularnej Zakopianki przebiega bez opóźnień. Drążenie dwóch nitek tunelu o długości ponad 2 km zakończy się za dwa lata, a pierwsze auta przejadą nim w grudniu 2020 r. - zapowiada kierownik budowy Jarosław Kornaś.

Prawa nitka tunelu ma już 100 metrów długości, a lewa 36 metrów.

- Drążenie tunelu jest przewidziane na dwa lata. Obecnie posuwamy się do przodu z prędkością dwóch metrów na dobę i wszystko idzie zgodnie z planem. Po wydrążeniu przystąpimy do montażu niezbędnych instalacji i wykonania jezdni - powiedział Kornaś.

Metoda o nazwie Adecco RS pozwala na drążenie tunelu całą szerokością przekroju, dzięki badaniom wyprzedzającym. Polega to na wcześniejszym wierceniu otworów i pobieraniu próbek urobku. W ten sposób inżynierowie mogą przewidywać i kontrolować naprężenia oraz ruchy górotworu. Ta metoda daje odpowiedź, jakiego materiału skalnego można się spodziewać. Jeżeli pojawią się twarde skały, rozpocznie się drążenie przy użyciu materiałów wybuchowych.

- Materiał skalny jest na tyle urabialny, że na razie nie ma potrzeby stosowania materiałów wybuchowych. Są to łupki wymieszane z piaskowcem - wyjaśnił kierownik budowy.

Codziennie przy drążeniu tunelów pracuje 180 pracowników. Są to głównie Włosi. Inżynierowie współpracują z naukowcami z Akademii Górniczo - Hutniczej w Krakowie, którym dostarczane są próbki urobku. Naukowcy z AGH prowadzą monitoring parametrów drążonych skał i kontrolują naprężenia górotworu.

Na bieżąco przy drążeniu powstają odpowiednie zabezpieczenia. Wydrążone ściany pokrywane są betonem natryskowym i wzmacniane stalowymi żebrami. Pod koniec lipca zacznie się drążenie kolejnych dwóch nitek, z drugiej strony góry Luboń Mały, od strony południowej.

Nad każdym wlotem do drążonych tuneli robotnicy ustawili figury św. Barbary - patronki górników.

Drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca b.r. Inwestycję realizuje włoska firma Astaldi z Rzymu. W procedurze przetargowej zaproponowała najniższą cenę 968 mln 871 tys. zł.

Niezależnie od budowy tunelu, trwa budowa dwóch odcinków dwupasmowej Zakopianki, które połączą się tunelem. Odcinek drogi Lubień-Naprawa (do wejścia do tunelu) wykonuje polsko - ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A. z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa. Kolejny odcinek Skomielna Biała - Chabówka oraz odcinek drogi krajowej nr 47 od Rabki - Zdroju do Chabówki buduje włoska firma Salini.

wiadomości
gospodarka
gospodarka polska
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(72)
WYRÓŻNIONE
dosc
9 lat temu
No i elitki grupy bilderberg draza sobie tuneliki wszedzie.
Polak Potrafi
9 lat temu
30 ludzi pracuje w przodkach drążących po 5 na przodek na 3 zmiany 30 to obsługa i transport materiałów 20 to ciężarówki i sprzęt ciężki czyli 80 pracowników fizycznych do tego 100 inżynierów dlatego tyle to kosztuje .......
tak_ tak
9 lat temu
Wiecie dlaczego to tak dlugo trwa. Tak jak w Szwajcari. Elitki swiatowe pod pretekstem budowania tuneli buduja sobie podziemny swiat . Polaczenia prowadza juz do wielu kraji. Beda to rowniez wiezienia dla nieposlusznych lucyferowi
...
Następna strona