Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Niemcy nie przekonali się do butów z CCC. Większe zyski dzięki polskim klientom i eobuwie

Niemcy nie przekonali się do butów z CCC. Większe zyski dzięki polskim klientom i eobuwie

Polskie sklepy CCC dwukrotnie przewyższają sprzedażą niemieckie. Na Zachodzie polska sieć tylko traci Fot. CCC / materiały prasowe
Polskie sklepy CCC dwukrotnie przewyższają sprzedażą niemieckie. Na Zachodzie polska sieć tylko traci

CCC rozbudowuje sieć w wielu krajach Europy, ale mimo wielkich nakładów, zyski na razie są tylko w Polsce i krajach Europy środkowo-wschodniej. Spółka chyba zauważyła, że w Niemczech sukcesu nie będzie, bo w tym roku otworzyła tam zaledwie dwa sklepy.

CCC ma już w całej Europie łącznie 897 sklepów. W ciągu ostatniego roku przybyło ich aż 72. Z tego 15 otwarto w Polsce, a 12 w Austrii. Zaledwie sześć powstało w Niemczech, a w tym roku tylko dwa.

Wyjaśnienie spowolnienia rozwoju sieci akurat w Niemczech widać po liczbach. Sklepy CCC na zachód od Odry dają przychody o ponad połowę niższe w przeliczeniu na mkw powierzchni niż w Polsce, a koszty zatrudnienia pracowników i wynajęcia sklepu są tam o wiele wyższe. Od stycznia do września b.r. strata CCC w Niemczech i Austrii łącznie wyniosła 79 mln zł i była o 14 mln zł wyższa niż rok temu.

Dane o przychodach w poszczególnych krajach pokazują, że to nie Austria jest źródłem problemu, ale Niemcy. Przeciętny sklep CCC w tym kraju daje przychody poniżej 260 tys. zł miesięcznie i 0,3 tys. zł na mkw. W Polsce te wskaźniki są odpowiednio na poziomie 350 tys. zł i 0,7 tys. zł.

Zobacz również: Pomysł na biznes: Sklep z oryginalnymi butami

 

Efektywność punktów niemieckich jest trzecia najniższa wśród krajów, w których CCC zainwestowało. Już w Austrii jest o wiele lepiej - prawdopodobnie dlatego polska firma zdecydowała się tam właśnie wyłożyć w tym roku większe kwoty i otwarła prawie tyle samo nowych sklepów, co w Polsce.

Świetnie radzą sobie natomiast sklepy CCC w Bułgarii. Jest ich co prawda tylko dziesięć (o dwa więcej niż rok temu), ale za to ich efektywność jest wysoka - nawet dwa razy wyższa niż polskich sklepów.

Efektywność sklepów
liczba sklepów na koniec września 2017przychody na sklep miesięcznie w 1-3 kw. 2017liczba sklepów na koniec września 2016przychody na sklep miesięcznie w 1-3 kw. 2016
Polska 439 349,8 424 287,9
Czechy 85 264,7 80 227,6
Niemcy 77 257,3 71 219,4
Węgry 69 246,9 67 192,2
Rumunia 52 170,3 44 157,6
Słowacja 47 280,9 39 278,1
Austria 44 278,8 32 232,6
Chorwacja 21 272,0 20 215,0
Rosja 15 - 9 -
Słowenia 13 257,3 10 223,3
Bułgaria 10 885,6 8 866,7
Źródło: raport kwartalny CCC

 

Zyski w górę, ale poniżej oczekiwań

CCC miało 38,6 mln zł skonsolidowanego zysku netto w trzecim kwartale 2017 r. wobec 8,2 mln zł zysku rok wcześniej. To nieznacznie mniej niż wyliczono we wstępnych szacunkach, ale już sporo mniej niż 44,5 mln zł, prognozowane przez analityków giełdowych ankietowanych przez PAP sześć dni temu.

Z tego powodu od prawie tygodnia akcje spółki spadają i oddalają się tym samym od wyżyn, czyli kursu przekraczającego 300 zł na sesji 4 października. We wtorek akcje lekko odbiły w górę, ale kurs jest poniżej 270 zł.

Notowania akcji CCC we wtorek

Wybrane dane finansowe grupy CCC (mln zł)
mln zł3 kw. 20173 kw. 2016zmiana %1-3 kw. 20171-3 kw. 2016zmiana %
Przychody 987 665 48,5 2 834 2 059 37,6
Wynik operacyjny EBIT 52 25 107,5 216 156 38,6
EBITDA 82 47 74,7 285 207 38,1
zysk netto 41 10 303,9 154 123 25,1
marża EBITDA % 8,3 7,0 1,2 10,1 10,0 0,0
marża netto % 4,2 1,5 2,6 5,4 6,0 -0,5
przepływy operacyjne -88 -189 53,3 -235 -163 -44,5
przepływy inwestycyjne -45 -30 -49,7 -138 -324 57,5
przepływy finansowe -91 125 -172,4 334 307 8,9
Źródło: raport kwartalny CCC

 

"Na wzrost sprzedaży zasadniczy wpływ miał rozwój działalności i ekspansja na poszczególnych rynkach detalicznych oraz sprzedaż w kanale e-commerce" - podaje spółka w raporcie.

Za 75 proc. akcji sklepu internetowego eobuwie CCC zapłaciło w ubiegłym roku 236 mln zł. Czas zwrotu wydatków na inwestycję nie będzie długi. W pierwszych trzech kwartałach b.r. eobuwie dało CCC 64 mln zł zysku operacyjnego. Co prawda marże brutto na sprzedaży są tam niższe o około 10 pkt. proc., ale też i koszty nie te same, co w sklepach stacjonarnych.

Przychody eobuwie wzrosły w tym roku do 407 mln zł z 182 mln zł rok temu. Marża brutto na sprzedaży wynosi 41 proc., podczas gdy w sklepach stacjonarnych w Polsce jest to 51 proc., a w Europie zachodniej i środkowo-wschodniej poziom rzędu 58 proc.

Wzrosty sprzedaży w placówkach porównywalnych odnotowano na wszystkich rynkach (Polska +18,1 proc.; Europa Środkowo-Wsch. +11,1 proc.; Europa Zachodnia +6,9 proc.), podano w komunikacie.

Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
Z branży
2017-11-16 23:19
Proszę Państwa dziwię się że tak znana marka weszła na rynek Niemiecki bez znajomości gustów tejże klienteli. Pomijając jakość naszej marki /chociaż uważam że cena jest adekwatna do jakości / to gusta nasze Polaków są zupełnie inne od ich upodobań Niemców .Pracuję w tej branży 34 lata . Prawdziwy Niemiec nie kupi u nas porfela ,butów ,paska do spodni ,torebki damskiej bo one im się najzupełniej w świecie nie podobają /i vice versa/. Problem nie leży nawet w jakości bo oni do niej nie zdaźyli się przekonać a w gustach . Polakom bliżej jest pod tym względem do Włoch Francji. Znam też rynek Niemiecki I mogę powiedzieć że ich buty ,torebki też nigdy się nigdy u nas nie przyjmą z entuzjazmem. Prawdziwy Niemiec kupi nasz towar tylko jeżeli cena bo przekona a nie dlatego ze nasz towar mu się podoba. Chcąc wejść na rynek Niemiecki trzeba robić to czego oni oczekują A nie z tym co się u nas sprzedaje. ...........
Kora
2017-11-16 11:54
Czytam komentarze i jestem pod wrażeniem. Prawdziwi Polacy!!! Hejt na polską markę!!! Wolicie adidas, nike, puma i tym podobne? Szmelc z daschmana? Ja od lat kupuję buty Lasockiego, zawsze jestem zadowolona. A reklamacja w CCC? Jak wszędzie. Ja jestem dumna, że polska marka zaistniała za granicą.
Tom
2017-11-16 11:17
CCC nie uwzględnia reklamacji obuwia!!! Żona zakupiła tam buty lasocky i po miesiącu użytkowania zaczęły skrzypiec oraz porozklejały się. Oddaliśmy je do reklamacji, po nabraniu dwutygodniowe mocy urzędowej zostały nam zwrócone nienaprawione. Dostaliśmy także odmowę reklamacji na zwykłym światku papieru z nieczytelne pieczątką i podpisem niewiadomą kogo. Ekspedientka twierdziła że to pismo od producenta obuwia. Dodam tylko że buty kosztowały ponad 300 zł i były skórzane. Odradzam kupowania obuwia w sklepach ccc.
Pokaż wszystkie komentarze (100)