Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Droga ekspresowa Mrągowo-Ełk nieco bliżej. "Przez wiele lat to wydawało się rzeczą niemożliwą"

42
Podziel się:

- Przez wiele lat wydawało się rzeczą niemożliwą, by doprowadzić do wybudowania drogi nr 16 na wschód od Mrągowa do Ełku - ocenił Szmit.

Pierwsze plany budowy drogi S16 z Mrągowa do Ełku powstały już 10 lat temu.
Pierwsze plany budowy drogi S16 z Mrągowa do Ełku powstały już 10 lat temu. (mat. Strabag)
bEsokUKt

Budowa drogi ekspresowej S16 Mrągowo-Ełk coraz bliżej. W poniedziałek w Olsztynie podpisano umowę na wykonanie dokumentacji projektowej nowej trasy o długości 74 kilometrów.

Dokumentacja środowiskowa i programowa kosztować będzie 12,9 mln zł. Wykona ją w ciągu 37 miesięcy konsorcjum firm: Europrojekt Gdańsk oraz Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem.

- Część drogi S16 jest już zmodernizowana, na pewnych odcinkach wybudowana na nowo powiedział obecny przy podpisaniu umowy wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit.- Dzisiejszy dzień jest spełnieniem marzeń, wieńczącym ogromne wysiłki wielu środowisk, by doprowadzić do modernizacji, a tak naprawdę do budowy drogi - dodał.

bEsokUKv

Wiceszef resortu infrastruktury przypomniał, że prace przygotowawcze do modernizacji drogi między Mrągowem a Ełkiem trwały kilka lat, opracowano wiele wariantów przebiegu trasy, ale spiętrzenie konfliktów dotyczące poprowadzenia drogi było tak duże, że nie udało się zrealizować dotąd inwestycji.

Wideo: Powstaje najdłuższy tunel drogowy w Polsce

- Przez wiele lat wydawało się rzeczą niemożliwą, by doprowadzić do wybudowania drogi nr 16 na wschód od Mrągowa do Ełku - ocenił.

bEsokUKB

Szmit wyraził nadzieję, że podpisana umowa na opracowanie dokumentacji zakończy się porozumieniem i uzgodnieniem przebiegu trasy. - Jeżeli chcemy mieć drogę do środkowej części Mazur, to przyszedł dla nas ten czas - oznajmił. - Jeśli nie wydyskutujemy przebiegu tej drogi, to ona nie powstanie, mówię to otwarcie po raz kolejny, byśmy wszyscy mieli tego świadomość - dodał.

Dyrektor olsztyńskiego oddziału GDDKiA Mirosław Nicewicz przypomniał, że prace, które miały na celu opracowanie i modernizację trasy Mrągowo-Ełk rozpoczęły się ponad 10 lat temu.

- Przebadano teren o długości ok. 80 km ze wschodu na zachód i szerokości 20 km od północy na południe. Było ponad 40 wariantów poprowadzenia drogi, które jednak ostatecznie nie zakończyły się złożeniem wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Mamy jednak wielką szansę, by tego dorobku nie zmarnotrawić i realizować, choćby w etapach inwestycję - wyjaśnił dyrektor Nicewicz.

bEsokUKC

Źródło: GDDKiA

Podkreślił, że teren, przez który przebiega droga nr 16 jest najtrudniejszym w Polsce, ze względu na uwarunkowania geograficzne - jeziora oraz przyrodnicze z uwagi na obszary Natura 2000.

W przeszłości, gdy dyskutowano nad poprowadzeniem trasy brano pod uwagę nawet budowę 350-metrowej estakady przez jezioro Tałty koło Mikołajek. Chciano także maksymalnie odsunąć trasę od obszarów objętych ochroną. Obecnie przebieg S16 stanowi północną granicę Mazurskiego Parku Krajobrazowego.

bEsokUKD

Nicewicz podał, że do kwietnia 2018 roku zakończy się opracowywanie dokumentacji na 20-kilometrowy odcinek Borki Wielkie - Mrągowo, który w przypadku zapewnienia finansowania, umożliwi ogłoszenie przetargu w trybie "projektuj i zbuduj".

bEsokUKW
wiadomości
gospodarka
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(42)
Norm
4 lata temu
Tylko ze czlowiek tez jest czescia natury. Nie wzielismy sie z kosmosu, prawda? Nie jestesmy najezdzcami. Jestesmy taka sama czescia przyrody jak bocian czy zubr. Zwierzeta tez zmieniaja krajobraz, ba, rosliny tez zmieniaja. Ale to sie nazywa natura. Jak czlowiek zmienia, to juz nie jest natura. Przypadki wytepienia jakiegos gatunku przez inny gatunek zwierzat sa tysiac razy liczniejsze, niz wytepienie jakiegos gatunku przez czlowieka. Ale to pierwsze to natura, to drugie to nie. Bardzo ciekawe rozumowanie. Czlowiek, jak kazde zwierze na tej planecie, ma prawo tu zyc, plodzic sie, zabijac to, co mu zagraza, zabijac to, co, co chce zjesc.
Dbamy o Polsk...
4 lata temu
Tylko aby to budowały polskie kapitałowo i właścicielsko firmy, zgodnie z ciągle przypominanym hasłem o rozwoju polskiej gospodarki i polskich firm. No i potrzeba minimalnej ingerencji w środowisko przyrodnicze, tym pod wzglęem estetycznym, KOLORSTYCZNYM doborze matariałów - np. infrastyruktury towarzyszącej. Chcemy, żeby dobrze się żyło w Polsce, to przestrzeń musi być też spójna, harmonijna, w tym za sprawą współgrania wzajemnego różnych elementów środowiska, koloru, kształtu, wysokości zabudowy względem sąsiedniej i nieco dalszej zabudowy, także względem dróg, budynków kolejowych, lasów, rzek, jezior itd. Niestety w Polsce buduję się fatalnie pod tymi względami - kolorystyka, wysokość, szerokość, położenie względem np. drogi - raz skośne, raz kalenicą raz czymś innym, zabudowa pojedynczych długich i wąskich działekm w polu, brak spójności ulic nan nowych osiedlach, np. brak poprzecznych połaczeń, rozlewanie się zabudowy, luźno rozrzuconej, nowe ulice nie są dostatecznie szerokei dla komunikacji autobusowej, stąd nowe osiedla i domy jednorodzinne są częśto oddalone o kilkaset, albo nawet kilka kilometrów od przystanków autobusowych, nie mówiąc już o kolejowych, bo poprzednie rządy zlikwidowały tysiące kilometrów lokalnych linii kolejowych...
egon
4 lata temu
Ekolodzy już szykują łańcuchy
bEsokUKX
kierowca
4 lata temu
teraz najwyższy czas na zmianę Konstytucji, skasowanie KRUS, dokonanie lustracji w mediach i służbach mundurowych, likwidacje SENATU, NFZ
kierowca
4 lata temu
Spoko, przyjdą ekolodzy i zablokuja drogę.
...
Następna strona