Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Mieszko Rozpędowski
|

Infrastruktura transportowa w Polsce. Przeniesiemy centrum logistyczne Europy z Niemiec?

0
Podziel się:

Poprawiająca się infrastruktura transportowa w Polsce oraz niskie koszty pracy wpływają na proces przesuwania się centrum logistycznego Europy z Niemiec do Polski - wynika z badań firmy PwC. Głównym źródłem inwestycji w infrastrukturę transportową w Polsce są fundusze unijne.

Infrastruktura transportowa w Polsce. Przeniesiemy centrum logistyczne Europy z Niemiec?
(rasica)

Poprawiająca się infrastruktura transportowa w Polsce oraz niskie koszty pracy sprawiają, że centrum logistycznego Europy przesuwa się z Niemiec do Polski – wynika z badań firmy PwC. Duża w tym zasługa funduszy unijnych.

W ciągu 10 lat inwestycje w infrastrukturę transportową na świecie będą rosły w średnim rocznym tempie ok. 5 proc. – wynika z raportu „Ocena światowego runku infrastruktury transportowej” PwC. Najszybszy wzrost odnotują porty morskie (średnio 5,8 proc. w skali roku). Tempo inwestycji w portach lotniczych obniży się do 2,6 proc.

Największym obszarem dla rynków rozwijających się pozostaną drogi. Wynika to częściowo ze wzrostu PKB, a tym samym liczby samochodów w krajach rozwijających się. W przypadku kolei prognozowany jest stosunkowo silny wzrost w gospodarkach rozwiniętych z dojrzałymi rynkami transportowymi (Europa Zachodnia), w których transport publiczny staje się coraz bardziej popularny.

Infrastruktura transportowa w Polsce

Lokalizacja Polski ma duże znaczenie dla tranzytu pomiędzy Europą Zachodnią a Wschodnią. Niski koszt pracy oraz poprawiająca się infrastruktura powoduje przesuwanie się centrum logistycznego Europy z Niemiec do Polski – uważają eksperci PwC.

Głównym źródłem inwestycji w infrastrukturę transportową w Polsce są fundusze unijne. Zgodnie z niedawno uchwalonym „Wieloletnim Programem Inwestycji Kolejowych 2023” o łącznym budżecie 284 miliardów złotych, w samym 2015 przeznaczono ok. 9 miliardów złotych dotacji rządowych. Inwestycje unijne w latach 2014-2020 w transport morski sięgają 6,5 miliarda złotych, to ponad 2,5-krotny wzrost w porównaniu z perspektywą w latach 2007-2013.

Wzrost w Europie Środkowo-Wschodniej

Kraje Europy Środkowo-Wschodniej przeznaczają obecnie mniejszy procent inwestycji infrastrukturalnych na transport niż średnia światowa, ale ma to się zmienić w ciągu najbliższych 10 lat. Dla większości krajów byłego ZSRR inwestycje w sprawne sieci transportowe są nadal kluczowe ze względu na transport produktów przemysłu wydobywczego na inne rynki. W okresie od 2014 r. do 2025 r. nastąpi wzrost wydatków na cele związane z portami na poziomie wynoszącym średnio 10 proc. rocznie.

Zachód stabilny

Wzrost inwestycji w infrastrukturę transportową w Europie Zachodniej w najbliższej przyszłości będzie umiarkowany. Wpływają na to zarówno dobrze rozwinięte sieci transportowe w wielu krajach, jak i utrzymujące się ograniczenia budżetowe oraz wysokie zapotrzebowanie na rozwój infrastruktury społecznej. Wydatki na cele infrastrukturalne będą prawdopodobnie ograniczone do celowych planów usuwania utrudnień w ruchu.

Przewidywany jest wzrost inwestycji kolejowych. Po sześciu latach stagnacji w Hiszpanii wznowione zostaną w latach 2016–2025. Przy tym układzie inwestycji w poszczególnych podsektorach prognozuje się, że udział Europy Zachodniej w globalnych wydatkach na cele infrastruktury transportowej pozostanie na prawie niezmienionym poziomie od 11 proc. w 2014 r. do 10 proc. w 2025 r.

Zobacz także: Zobacz także:
wiadomości
gospodarka
najważniejsze
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)