Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Modernizacja kolei. PKP Intercity zainwestują ok. 2,5 mld zł

5
Podziel się:

PKP Intercity przeznaczą do 2020 r. ok. 2,5 mld zł na zakup i modernizację 510 wagonów i 60 lokomotyw oraz unowocześnienie 15 stacji serwisowych, zakłada strategia taborowa przewoźnika - poinformował członek zarządu Intercity Jarosław Oniszczuk.

Modernizacja kolei. PKP Intercity zainwestują ok. 2,5 mld zł
(hakzelf/Flickr (CC BY 2.0))

Pieniądze na realizację strategii mają pochodzić ze środków, którymi dokapitalizowało przewoźnika PKP SA (chodzi o 1 mld zł z prywatyzacji PKP Energetyka), funduszy własnych spółki oraz wsparcia unijnego.

Strategia taborowa na lata 2016-2020 zakłada modernizację 455 wagonów oraz kupno 55 nowych. Dodatkowo przewoźnik kupi 40 lokomotyw - 30 elektrycznych i 10 spalinowo-elektrycznych, a kolejnych 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 w ramach modernizacji będzie przystosowanych do prędkości 160 km/h.

Jak wyjaśnił Oniszczuk, nowa strategia taborowa ma przyczynić się do jeszcze większego wzrostu liczby pasażerów korzystających z usług PKP Intercity.

- Nowa strategia taborowa to przede wszystkim efekt dynamicznego rozwoju rynku przewozów pasażerskich. Ma ona także służyć zbudowaniu przewagi konkurencyjnej wobec innych przewoźników. Stąd tak duży nacisk kładziemy na odnowę naszego parku taborowego - powiedział Oniszczuk.

Strategia taborowa zakłada także modernizację 15 stacji postojowych, w których wagony spółki są m.in. myte i naprawiane. Część stacji (w Warszawie, Lublinie, Kołobrzegu, Olsztynie czy Szczecinie) zostanie wyposażonych m.in. w całoroczne myjnie z zamkniętym obiegiem wody oraz w urządzenia do podgrzewania rozjazdów w zimie.

W 2015 r. PKP Intercity zakończyło program inwestycji w tabor na kwotę blisko 5,5 mld zł. W ramach projektów kupiono m.in. nowe pociągi, FLIRT3 i PesaDART.

Od stycznia do sierpnia br. PKP Intercity przewiozły 25,6 mln pasażerów. To o ponad 5 mln więcej niż a analogicznym okresie 2015 r., co stanowi wzrost o 26 proc. Spółka prognozuje, że w całym 2016 roku przewiezie ok. 37 mln pasażerów. W całym 2015 r. PKP Intercity przewiozły 31,2 mln pasażerów.

PKP Intercity zanotowały w 2015 r. 1,54 mld zł przychodów przewozowych, czyli o 278 mln zł więcej niż w 2014 r. Przychody rok do roku wzrosły o 22 proc. Spółka w ciągu 12 miesięcy 2015 r. miała przychody rzędu 2,1 mld zł - to o 321 mln zł więcej, niż w 2014 roku kiedy kwota ta wyniosła 1,7 mld zł.

PKP Intercity to spółka akcyjna grupy PKP, obsługująca kolejowe dalekobieżne przewozy pasażerskie.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(5)
Anna
8 lat temu
I wagon typy wars zeby nie bylo na tak dlugim odcinku jak np gdynia -zakopane to zart i kpina! W tym roku po raz pierwszy zdecydowalismy sie jechac pociagiem i ostatni!! W takich warunkach masskra tylko druga klasa wagony pelne zero powietrza tragedia, a gdzie wagony pierwszej klasy??ja wolalabym zaplacic wiecej ale podruzowaj z klasa i sadze ze wielu ludzi ma podobne zdanie.
Anna
8 lat temu
Powinni wprowadzic obcje z wagonami w pierwszej klasie zeby ten kto chce i kogo stac mogl jechac w dogodnych warunkach a nie np ns trasie gdynia zakopane sama druga klasa zaladowana na maxa ,tragedia i jeszcze raz tragedia wstyd zeby podrozowac w takich warunkach w 21 wieku!!!!@
henry
8 lat temu
PKP nie inwestuje tylko wydaje pieniądze z budżetu, czemu piszecie nieprawdę? To tak jak z LOT.
Wojtek
8 lat temu
A co z 10 letnimi pociągami, które rdzewieją na bocznicach różnych miast?. Czy stać nas na to, żeby 10 letnie pociągi odstawiać na bocznice, zamiast je remontować?
TFZ
8 lat temu
Ciekawe, czy w końcu pojawią się nowe wagony sypialne