Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Kolejarze inwestują w poprawę dostępu do portów morskich. Inwestycja za 4 mld zł

Kolejarze inwestują w poprawę dostępu do portów morskich. Inwestycja za 4 mld zł

Lepsze połączenie z portami to jeden z priorytetów PKP PLK Fot. Konrad Żelazowski/WP
Lepsze połączenie z portami to jeden z priorytetów PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają do końca 2020 r. zrealizować tzw. program portowy, obejmujący porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Będzie też zmodernizowana trasa Bydgoszcz-Trójmiasto. Wartość inwestycji to ok. 4 mld zł.

Poprawa dostępu do portów morskich to cel PKP PLK. Dzięki inwestycjom zwiększy się przepustowość linii, a czas przewozu ładunków się skróci.

PLK podpisały już umowy z wykonawcami projektów obejmujących poprawę dostępu kolejowego do portów w Gdańsku i Gdyni. Zakończenie tych prac zaplanowano na pierwszą połowę 2018 roku. Na lata 2020-2022 zaplanowano realizację prac na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz-Trójmiasto. PLK podpisały umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla odcinków: Kościerzyna-Gdynia, Somonino-Kartuzy i Glincz-Kartuzy. Następnie będzie realizowana inwestycja o wartości blisko 900 mln zł do 2022 roku.

Zobacz też: Pendolino wreszcie się przyda. Przybywa linii, gdzie można jechać szybciej


 

Jak wyjaśniają PLK, inwestycje wokół portów w Gdyni i Gdańsku oraz prace na trasie Bydgoszcz-Trójmiasto przyczynią się do poprawy warunków obsługi towarowych przewozów intermodalnych. Zwiększy to sprawność i bezpieczeństwo ruchu na liniach tworzących korytarz Morze Bałtyckie-Morze Adriatyckie. Poprawa połączenia Trójmiasto-Bydgoszcz będzie również korzystne dla pasażerów. Skróci się czas podróży, poprawi się punktualności pociągów i płynność prowadzenia ruchu.

- PKP Polskie Linie Kolejowe w obecnej perspektywie zakładają znaczącą poprawę dla przewozów towarowych. To m.in. dobre połączenie do bałtyckich portów i sprawne wyjazdy ze Śląska. Poprawa trasy Trójmiasto-Bydgoszcz zapewni zarówno sprawniejszy przewóz towarów jak i lepsze połączenia aglomeracyjne - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Dzięki dobudowie dodatkowych torów oraz elektryfikacji odcinka Maksymilianowo-Gdynia Główna, na linii łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem powstanie nowa możliwość - alternatywny korytarz dla transportu towarowego, obsługującego port morski w Gdyni. Takie rozwiązanie uwolni linię średnicową Gdynia-Gdańsk od ruchu towarowego i usprawni kolejową komunikację.

Jak zapewniają PLK, efekty planowanych prac to wygodniejsza i szybsza podróż. Pociągi w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna pojadą o ok. 16 minut krócej niż obecnie (czas skróci się z 1 godz. 16 min do ok. 1 godz.). Podobnie, dzięki dobudowie dodatkowych torów na najbardziej obciążonych odcinkach oraz podniesieniu prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/godz., o 15 minut skróci się czas dojazdu na trasie Gdynia Główna - Słupsk. O ok. 13 min skróci się czas podróży na trasie Szczecinek - Słupsk (z 1 godz. 49 min do ok. 1 godz. 36 min). Krócej o ok. 20 minut pojadą pociągi na trasie Grudziądz - Malbork (z 1 godz. 30 min do ok. 1 godz. 10 min). Szybciej o 10 minut pojadą pociągi w relacji Lębork - Łeba (z 42 min, do ok. 32 min).

PLK informują, że same tylko projekty za blisko 1,5 mld zł, których realizację przewidziano do 2020 roku, obejmują modernizację, budowę i rozbudowę infrastruktury kolejowej oraz inwestycje umożliwiające obsługę rosnącego transportu morskiego z wykorzystaniem transportu kolejowego. Projekty portowe obejmujące prace na liniach kolejowych w Gdyni, Świnoujściu i Szczecinie zostały złożone w drugim naborze CEF (instrument "Łącząc Europę").

Efektem prac za 850 mln zł na stacji kolejowej Gdynia Port będzie dostosowanie parametrów infrastruktury do standardów sieci bazowej TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa) dla ruchu towarowego poprzez kompleksową przebudowę torów (z możliwością wjazdu cięższych pociągów), możliwością obsługi pociągów o długości 740 m.

Podobne efekty zakłada kompleksowa modernizacja portów w Szczecinie i Świnoujściu. Planowane roboty budowlane obejmują swoim zakresem zarówno stację Szczecin Port Centralny jak i odcinki linii kolejowych bezpośrednio powiązane ze stacją, a także grupy terminala kontenerowego Ostrów Grabowski i stację Świnoujście wraz z powiązaną infrastrukturą.

Prace za ponad 600 mln zł zakładają m.in. kompleksową przebudowę układu torowego stacji Szczecin Port Centralny i Świnoujście (ok. 38 km torów), przebudowę systemu sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń telekomunikacyjnych, przebudowę dwóch wiaduktów kolejowych, mostu kolejowego, elektryfikację linii.

Z kolei, w Gdańsku zmodernizowanych zostanie 46 km torów za blisko 600 mln zł na stacjach Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa, Gdańsk Wiślany.

Łukasz Pawłowski

PAP
Czytaj także
Polecane galerie
Donald
2017-10-23 00:14
Czy warto wejść w inwestowanie z Hot forex?
observer
2017-10-22 09:28
tzw. program portowy, obejmujący porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Będzie też zmodernizowana trasa Bydgoszcz-Trójmiasto. Wartość inwestycji to ok. 4 mld zł.
A o połączeniu portu w Elblągu aby wyjść naprzeciw planowanej tj równolegle z przekopaniem mierzei wiślanej - niestety CISZA - a może pójdą jeszcze po rozum do głowy i w miarę szybko wrócą?
Bronislaw MO
2017-10-21 22:04
Czy jak wróci PO to rozbiora te pisowskie tory? Mam nadzieję że tak. Tak samoprzywroca mi UB cka emeryturę 8000 netto. Bo za 2000 to nie można wyżyć.
Pokaż wszystkie komentarze (4)