Wyniki za trzeci kwartał Multimedia Polska pokazują, że rynek operatorów kablowych robi się coraz trudniejszy. Z korzyścią dla klienta. Mimo że liczba użytkowników wzrosła, to coraz trudniej na nich zarabiać. Zyski w trzecim kwartale spadły o 26 procent. Spadła liczba użytkowników telefonów stacjonarnych, potroiła się za to liczba odbiorców gazu i energii.
Multimedia Polska, trzeci co do wielkości operator kablowy w Polsce, podała wyniki za trzeci kwartał. Zysk netto spadł o 26 proc. do 10,2 mln zł, mimo zwiększenia przychodów o 4,5 proc.
Wybrane wyniki Multimedia Polska (mln zł) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
mln zł | 3 kw. 2016 | 3 kw. 2015 | zmiana % | 1-3 kw. 2016 | 1-3 kw. 2015 | zmiana % |
Przychody | 185 | 177 | 4,5 | 550 | 527 | 4,4 |
Wynik operacyjny EBIT | 30 | 34 | -9,7 | 88 | 99 | -10,5 |
EBITDA | 83 | 87 | -4,0 | 246 | 257 | -4,4 |
zysk netto | 10 | 14 | -26,0 | 22 | 38 | -42,0 |
marża EBITDA % | 45,11 | 49,10 | -4,0 | 44,72 | 48,81 | -4,1 |
marża netto % | 5,55 | 7,84 | -2,3 | 3,99 | 7,18 | -3,2 |
przepływy operacyjne | 66 | 83 | -19,9 | 208 | 216 | -3,9 |
przepływy inwestycyjne | -22 | -87 | 74,7 | -152 | -269 | 43,4 |
przepływy finansowe | 23 | 12 | 99,4 | -50 | -108 | 53,8 |
Źródło: raport kwartalny spółki |
Liczba sprzedanych usług wzrosła w ciągu roku o 85 tysięcy, ale głównie w segmencie tzw. „pozostałych usług”, do którego zalicza się głównie sprzedaż gazu i energii. W ciągu roku z tej nowej oferty skorzystało o 60 tysięcy nowych klientów i łącznie jest ich ponad 88 tysięcy.
Rośnie również liczba użytkowników usług telewizji kablowej (+45 tysięcy rok do roku do łącznie 847 tysięcy), spadek odnotowano natomiast w usługach internetowych (-5 tysięcy rok do roku do 530 tysięcy) i w usługach telefonii stacjonarnej (-16 tysięcy rok do roku do 270 tysięcy).
W segmencie „pozostałych usług” przychody w trzecim kwartale wzrosły do poziomu 15 mln zł, czyli o 188 proc. więcej niż rok wcześniej. Zyski na użytkownikach energii i gazu są jednak dużo mniejsze niż w podstawowej działalności i stanowią tylko ułamek tego, co udaje się zarobić na pozostałych usługach.
W trzecim kwartale 2016 r. zysk operacyjny EBITDA grupy Multimedia Polska wyniósł niecałe 85 mln zł (o 3 proc. mniej niż rok temu), w tym segment telewizji stanowił 44 proc., internet 46 proc., telefonia stacjonarna 8 proc., a "energia i gaz" dawały zaledwie 2 proc. Do tego, mimo dynamicznego przyrostu klientów, zyski w ostatnim segmencie spadły rok do roku o 11,5 proc.
Zyski operacyjne EBITDA grupy Multimedia Polska w podziale na segmenty (mln zł) | |||||
---|---|---|---|---|---|
telewizja | internet | telefonia | pozostałe usługi (w tym gaz i energia) | razem | |
3 kw. 2016 | 37,0 | 39,3 | 6,7 | 1,6 | 84,7 |
3 kw. 2015 | 36,2 | 40,7 | 8,3 | 1,8 | 87,1 |
dynamika (proc.) | 2,2 | -3,3 | -19,7 | -11,5 | -2,8 |
struktura w 3 kw. 2015 r. | 43,7 | 46,4 | 7,9 | 1,9 | 100,0 |
Źródło: raport kwartalny spółki |
W pierwszych trzech kwartałach 2016 r. Grupa poniosła nakłady inwestycyjne w wysokości 169 mln zł. Na koniec września grupa Multimedia Polska sprzedawała usługi ponad 835 tys. klientów.