Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Przejęcie Multimedia Polska przez UPC. UOKiK ma zastrzeżenia

Przejęcie Multimedia Polska przez UPC. UOKiK ma zastrzeżenia

UPC musi jeszcze poczekać na decyzję UOKiK. Urząd ma zastrzeżenia w sprawie przejęcia Multimedia Polska Fot. UPC
UPC musi jeszcze poczekać na decyzję UOKiK. Urząd ma zastrzeżenia w sprawie przejęcia Multimedia Polska

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na razie nie zgodził się na przejęcie sieci telewizji kablowej Multimedia Polska przez jej dotychczasowego konkurenta UPC. Ma podejrzenia, że ograniczy to konkurencję w kilkunastu miastach.

UOKiK ma zastrzeżenia do przejęcia przez UPC kontroli nad Multimedia Polska. Uznał, że koncentracja może ograniczać konkurencję w kilkunastu miastach w Polsce. Podkreślił jednocześnie, że zastrzeżenia nie przesądzają o końcowej decyzji w tej sprawie.

Postępowanie trwało od stycznia, tj. jego drugi etap. Urząd musiał zdefiniował rynki, na które koncentracja wywiera wpływ oraz zbadać udziały UPC i Multimediów Polska.

- Analiza UOKiK wykazała, że koncentracja może doprowadzić do ograniczenia konkurencji na rynkach dostępu do płatnej telewizji i internetu stacjonarnego w kilkunastu miastach w Polsce - powiedział Marek Niechciał, prezes UOKiK. - Dlatego przedstawiliśmy UPC zastrzeżenia do koncentracji. Przedsiębiorca ma teraz 14 dni na odpowiedź. Może ten termin wydłużyć o kolejne dwa tygodnie.

Statistica: ponad tysiąc złotych oszczędności na rachunkach. Policzyliśmy jak to zrobić


 

Badanie urzędu pokazało, że przedsiębiorcy rywalizują z dostawcami innych rodzajów płatnej telewizji, m.in. satelitarnej czy IPTV, nie konkurują natomiast z naziemną telewizją cyfrową.

O tym, że te usługi są odrębne, świadczyć ma fakt, że po wprowadzeniu darmowej telewizji naziemnej, operatorzy kablowi nie zanotowali masowej straty klientów. "Taka sytuacja miałaby miejsce, gdyby te dwie usługi rywalizowały ze sobą, ponieważ polscy konsumenci przy wyborze produktu, kierują się głównie ceną" - wskazano w komunikacie.

Rynkiem, na którym operatorzy telewizji kablowej konkurują z innymi dostawcami usług płatnej telewizji, jest obszar geograficzny, konkretnej miejscowości.

"Biorąc pod uwagę siłę uczestników koncentracji na lokalnych rynkach dostępu do płatnej telewizji, urząd uznał, że koncentracja może doprowadzić do znacznego wzmocnienia pozycji UPC i ograniczenia konkurencji w piętnastu miastach w Polsce" - napisano w komunikacie.

Internet mobilny to nie to samo co stacjonarny

Podobnie ma być w przypadku internetu. Tu też UOKiK zgłosił wątpliwości w sprawie naruszenia konkurencji w 15 miejscowościach. Czy urząd nie zauważył, że w międzyczasie rozwinął się internet mobilny?

"Analiza UOKiK wykazała, że trzeba rozróżnić rynki stacjonarnego i mobilnego dostępu do sieci. Wynika to m.in. z prędkość, jakość i stałość łącza oraz preferencji konsumentów, którzy nie chcą zastępować jednej usługi drugą. Jako powód podają m.in. chęć korzystania z internetu poza domem (internet mobilny) lub brak limitów danych (w przypadku stałego łącza)" - wskazano w komunikacie.

Zgodnie z przepisami przedsiębiorcy mają 14 dni na odniesienie się do zastrzeżeń. Ten termin może zostać wydłużony na ich wniosek o kolejne dwa tygodnie.

UPC Polska złożyło do UOKiK wniosek w sprawie przejęcia kontroli nad spółką Multimedia Polska pod koniec listopada 2016 r.

Już w połowie października 2016 r. akcjonariusze Multimedia Polska zawarli przedwstępną umowę sprzedaży 91 764 808 akcji, stanowiących 100 proc. w kapitale zakładowym spółki, na rzecz UPC Polska.

Grupa Multimedia Polska została wyceniona w transakcji na 3 mld zł (enterprise value). Ostateczna cena będzie uzależniona od poziomu podstawowych wskaźników operacyjnych i finansowych biznesu telekomunikacyjnego (RGU, przychody, EBITDA) na dzień zamknięcia transakcji.

UPC należy do grupy kapitałowej Liberty Global, działającej w ponad 30 krajach w Europie, Ameryce Łacińskiej i na Karaibach.


telekomunikacja, upc, mmp, multimedia polska, telewizja kablowa, sieci kablowe
ISB
Czytaj także
Polecane galerie
doradca.
2017-10-19 19:49
Niech UOKiK lepiej dokładnie przeczyta umowy Multimedia zawierane z klientami i orzeknie czy są one pod każdym względem zgodne z prawem konsumenta !!!
A są tak namotane ,że konia z rzędem temu kto jest wstanie je przeczytać i zrozumie w krótkim czasie podczas podpisywania tejże.