Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Okno na świat dla małych i średnich firm. 130 krajów w zasięgu ręki

Okno na świat dla małych i średnich firm. 130 krajów w zasięgu ręki

W Polsce działa prawie 2 mln małych i średnich firm, wypracowują one co drugą złotówkę PKB i zatrudniają 6,4 mln ludzi, ale za granicę wychodzą ciągle nieśmiało. Zmienić ma to Platforma Wsparcia Eksportu.

Według wstępnych danych GUS, w okresie I-III kw. 2017 r. eksport Polski osiągnął 149,3 mld euro, zwiększając się o 9,8 proc. r/r, a import wyniósł 147,8 mld euro i było to 10,9 proc. więcej niż przed rokiem. Dodatnie saldo handlu zagranicznego w pierwszych dziewięciu miesiącach 2017 roku ukształtowało się na poziomie blisko 1,9 mld euro.

Pierwszą trójkę krajów odbiorców polskiego eksportu stanowiły: Niemcy (z udziałem 27,4 proc., tyle samo, co w I-III kw. 2016 r.), Czechy (z udziałem 6,4 proc. wobec 6,6 proc. przed rokiem) oraz Wielka Brytania (z udziałem 6,3 proc. wobec 6,6 proc).

Ekspansja polskich firm za granicą stanowi wyzwanie także dla polskiego rządu. Umiędzynarodowienie polskiej gospodarki to cel, który postawił sobie również wicepremier Mateusz Morawiecki.

Wszystko, co musisz wiedzieć o eksporcie

Teraz pomóc ma w tym m.in. nowe narzędzie dostępne dla przedsiębiorców. To bezpłatna Platforma Wsparcia Eksportu, którą można znaleźć pod adresem wspieramyeksport.pl.

Platforma to nie tylko baza wiedzy, lecz także narzędzie analityczne. Skierowana jest zarówno do firm, które dotąd działały jedynie na polskim rynku i chciałyby rozpocząć zagraniczną ekspansję, jak i do tych, które obecne są ze swoimi produktami na innych rynkach, ale chciałyby wejść na kolejne.

Na Platformie Wsparcia Eksportu firmy znajdą przede wszystkim wizytówki 130 krajów wraz z informacjami o specyfice danego rynku, z czego 33 to analizy rozszerzone, w których firmy znajdą również wskaźniki ostrzegawcze, jak roczna dynamika importu, wskaźniki PMI, fazy cyklu koniunkturalnego czy globalny i lokalny indeks niepewności politycznej.

Przedsiębiorca na platformie znajdzie również informacje na temat warunków zakładania i prowadzenia firmy w danym kraju, informację o tym, czy bank ma nawiązane relacje korespondencyjno-rozliczeniowe w lokalnej walucie.

Poza analizą rynków dostępne są również analizy branżowe – obecnie dla pięciu istotnych eksportowo branż: meblarskiej, tworzyw sztucznych, odzieżowej, produktów farmaceutycznych oraz kosmetycznej.

- Duże korporacje stać na to, żeby kupić sobie wiedzę na temat rynku, małe i średnie przedsiębiorstwa często takich możliwości nie mają, dlatego specjalnie dla nich stworzyliśmy miejsce, które pomoże im wyjść na zagraniczne rynki – powiedział Maks Kraczkowski, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego, prezentując PWE.

Bank jest tu przewodnikiem eksportera, który początkującym pokaże, jak stawiać pierwsze kroki, jak opracować strategię eksportu w firmie, jak wybrać odpowiedni rynek, znaleźć partnerów za granicą, jak poradzić sobie z marketingiem w eksporcie oraz kwestiami prawnymi, celnymi i podatkowymi. Podpowie też, jak dobrać odpowiednie narzędzia finansowania działalności eksportowej i zabezpieczenia ryzyka.

Dlaczego właśnie małe i średnie firmy stają się oczkiem w głowie PKO Banku Polskiego? - Bo sektor MSP to aż 1,9 mln firm, które zatrudniają 6,4 mln ludzi w Polsce. To one wypracowują co drugą złotówkę PKB – podkreśla wiceprezes PKO BP.

Platforma Wsparcia Eksportu pozwoli firmom również znaleźć za jej pośrednictwem kontrahenta za granicą.

- W jednym miejscu dostępne będą informacje o wydarzeniach branżowych na całym świecie, o targach, mamy również bazę zamówień publicznych z zagranicznych rynków oraz bazę portali e-commerce – dodaje Robert Zmiejko, dyrektor Pionu Rozwoju Zagranicznego PKO Banku Polskiego.

Wiedza dla wszystkich

wspieramyeksport.pl będzie narzędziem dostępnym dla wszystkich, nie tylko dla klientów banku.

Spośród prawie 2 mln małych i średnich firm w Polsce 437 tys. było w trzecim kwartale 2017 roku klientami PKO Banku Polskiego. Jak wiele z nich to eksporterzy?

- Może i wszyscy, tylko że niektórzy jeszcze o tym sami nie wiedzą – odpowiada żartem wiceprezes PKO BP.

Jego zdaniem problemem w zagranicznej ekspansji nie jest to, że firma ze swoim produktem nie jest konkurencyjna za granicą, ale jako mały przedsiębiorca ma barierę w postaci przygotowania się do wejścia na obcy rynek. I to właśnie PKO Bank Polski chce polskim firmom ułatwić.

Uruchomienie Platformy Wsparcia Eksportu to już kolejny krok banku, ułatwiający wyjście za granicę klientom. PKO Bank Polski w ciągu ostatnich lat uruchomił zagraniczne oddziały we Frankfurcie nad Menem oraz czeskiej Pradze, prowadzi działalność w Szwecji, a na Ukrainie działa we współpracy z Kredobankiem, należącym do Grupy Kapitałowej PKO.

Czytaj także
Polecane galerie
sklave
2017-12-01 07:49
Gdzie te 2 miliony małych i średnich firm jest w tej Polsce? Jakoś ich nie widać, zakład zatrudniający ponad 100 osób to już wielki kombinat przemysłowy a 10 osób to już duża firma.
Więcej na sklave.aktualnosci