Notowania

mierzeja wiślana
12.10.2016 12:41

Kaczyński z ministrem skontrolowali Mierzeję Wiślaną. Kiedy ruszy przekop?

Przy okazji przekopu Mierzei Wiślanej państwo będzie mogło nieźle zarobić na tym, co znajdzie pod ziemią.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Gerard/REPORTER)

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej sprawdziło w środę, na jakim etapie są przygotowania do budowy kanału na Mierzei Wiślanej. Oprócz ministra gospodarki morskiej Marka Gróbarczyka Elbląg odwiedził prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński. - To wielkie i ważne wydarzenie. Elbląg zyskał poważne wsparcie dla swojego rozwoju - powiedział prezes PiS. Przy okazji przekopu Mierzei Wiślanej państwo będzie mogło nieźle zarobić na tym, co znajdzie pod ziemią.

Aktualizacja: 15:57

- Przeprawa przez Mierzeję Wiślaną będzie gotowa za 6 lat - zapowiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Jak dodał, jej przekopanie jest wskazane w kontekście sytuacji geostrategicznej i bezpieczeństwa Polski, pozwoli bowiem uniezależnić region od Rosji. Minister zaznaczył, że przygotowany projekt na pewno zgodny będzie zarówno z prawem unijnym, jak i ekspertyzami środowiskowymi.

- Dowiedzieliśmy się, że Rosja będzie protestować przeciw tej inwestycji z powodów ekologicznych - zaznaczył z kolei minister Marek Gróbarczyk podczas konferencji, na której zaprezentowano plany budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną.

Zdaniem Jarosława Kaczyńskiego, projekt stanowi szansę dla Elbląga na powrót do rodziny miast morskich. Lider Prawa i Sprawiedliwości mówił, że inwestycja niesie korzyści dla całego regionu polegające na jego reindustrializacji.

Ministerstwo przygotowało trzy alternatywne lokalizacje przekopu mierzei. Wybór najefektywniejszego projektu ma być zależny od kubatury robót ziemnych, długości toru podejścia oraz długości samej przeprawy. Będzie on zakładał dwa mosty zwodzone czynne alternatywnie, by przeprawa nie paraliżowała ruchu na drodze krajowej 501.
Dzięki przeprawie czas przepływu z Elbląga do portów Gdańska skróci się o 50 mil morskich.

Według zapewnień ministerstwa, projekt budowlany ma być gotowy pod koniec przyszłego roku. Konkurs na jego realizację zostanie rozpisany za dwa lata.

Na początku października Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na budowę kanału łączącego Zalew Wiślany i Zatokę Gdańską. Z rozpisanego przetargu na projekt wynika, że koszt będzie stanowić 60 proc. punktów przyznanych w przetargu. Pozostałe 40 proc. będzie dotyczyć nadzoru nad budową.

Kanał łączący Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym ma kosztować około 800 milionów złotych. Według planu kanał ma mieć 60 metrów szerokości i około 1 kilometra 300 metrów długości. - Elbląg zyskał poważne wsparcie dla swojego rozwoju - powiedział prezes PiS Jarosław Kaczyński, dziękując wszystkim zaangażowanym za zaangażowanie w projekt. - Przekop mierzei wpisuje się w szerszy obraz polityki gospodarczej i społecznej.

Jak pisaliśmy już w money.pl, przekop Mierzei Wiślanej może dać Polsce więcej korzyści niż się wydaje. A to za sprawą tego, co znajduje się pod ziemią. - Przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej poinformowali nas, że prawdopodobnie - tak się szacuje - ten dosyć głęboki przekop spowoduje, że wydobędziemy tony bursztynu z tego miejsca - mówił Radiu Gdańsk pod koniec lipca Jarosław Sellin, wiceminister kultury. Zasugerował również, że państwo mogłoby się na tym wzbogacić o około 880 mln zł, czyli dokładnie tyle, ile ma kosztować sama operacja przekopania mierzei.

Ile bursztynu kryje mierzeja?

Eksperci potwierdzają, że pod ziemią można znaleźć sporo jantaru, ale na pewno nie aż tyle, ile sugeruje przedstawiciel rządu. - Te wyliczenia to kompletne wróżenie z fusów, nikt nie jest w stanie oszacować tego, co uda się znaleźć przy przekopywaniu Mierzei Wiślanej, choć niewątpliwie bursztynu jest tam sporo - komentował w rozmowie z money.pl Michał Kosior, dyrektor biura Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników i przyznaje, że to właśnie ta instytucja pół roku temu zainteresowała wiceministra Sellina oraz wojewodę pomorskiego tą sprawą. - Nie chcemy, żeby przekop został zrobiony "na szybko", tylko żeby wykorzystać to, co uda się tam znaleźć.

Ekspert dodał, że mówienie o milionowych zyskach z tego tytułu jest bardzo optymistyczne, ale na pytanie, "ile bursztynu może zostać wydobyte przy przekopywaniu mierzei?", nie chce odpowiadać. - To tak, jakby zapytać, ile jest grzybów w lesie. Może ich być 5, a równie dobrze może być 500. Pamiętajmy, że bursztyn trafił tam dobrych 10 tys. lat temu. Jego dokładną ilość poznamy dopiero, gdy go wydobędziemy - podkreślał Michał Kosior.

Złoża bursztynu w Polsce
Nazwa złoża Województwo Zasoby (w tonach)
Górka Lubartowska lubelskie 1088
Możdżanowo pomorskie 10
Przeróbka - SL pomorskie 17
Wiślinka I Pomorskie 3
Źródło: Państwowy Instytut Geologiczny

Z danych Państwowego Instytutu Geologicznego wynika, że w Polsce jest obecnie ponad 1100 ton jantaru w czterech miejscach kraju. Najbogatsza pod tym względem jest Lubelszczyzna, jednak tam nie rozpoczęto jeszcze wydobycia. - PIG mówi o złożach, czyli czymś, co jest bardzo dobrze udokumentowane - twierdzi Michał Kosior. - W przypadku Mierzei Wiślanej nie możemy nazywać tych pokładów złożami, bo nie wiemy dokładnie, co tam znajdziemy.

Według szacunków PIG sprzed kilku lat, w Polsce może znajdować się nawet 700 tys. ton bursztynu, najwięcej oczywiście na Pomorzu, ale też na północnej Lubelszczyźnie.

Mimo to, Polska wciąż jest jednym z największych importerów bursztynu, który sprowadzany jest do Polski ze wschodu. Mowa tu przede wszystkim o Ukrainie i Rosji. - Wbrew pozorom znaczną część surowca przywozimy z zagranicy - zapewnił przedstawiciel Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników. - Polska jest potentatem, jeśli chodzi o eksport, ale już gotowych produktów z bursztynu, nie zaś samego surowca.

Gotowe za 6 lat

Połączenie Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską to główny cel zaplanowanego na lata 2016-2022 programu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Rząd podjął uchwałę w tej sprawie pod koniec maja.

O przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego od lat zabiegają samorządowcy z Warmii i Mazur, zwłaszcza władze Elbląga. Przeciwni są mieszkańcy Krynicy Morskiej, a także ekolodzy, wskazujący na potrzebę ochrony cennych siedlisk.

Plany zakładają, że kanał będzie miał 1,3 km długości i 5 m głębokości. Powstanie śluza o długości 200 metrów, dzięki której różnica w poziomach wód w Zalewie Wiślanym i w Bałtyku będzie wyrównywana. Będzie ona także zapobiegać mieszaniu się wód z obu akwenów i zanieczyszczeniu bałtyckich plaż. W kanale będzie także stanowisko postojowe dla jednostek, które będą czekać na wejście do śluzy.

Według planów kanał umożliwi wpływanie do Morskiego Portu Elbląg jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

Budowa kanału zostanie sfinansowana z budżetu państwa i ma kosztować 880 mln zł. KPRM podkreśla przy tym, że "inicjatywa wpisuje się w plan odtworzenia transportu morskiego, zapowiedziany przez premier Beatę Szydło w expose".

Według ministerstwa gospodarki morskiej, budowa drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną i Zalew Wiślany umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego będących portami Unii Europejskiej.

Tagi: mierzeja wiślana, wiadomości, gospodarka, najważniejsze, gospodarka polska
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
12-10-2016

zbychta inwestycja to tylko kiełbasa wyborcza PiSu. od kilku lat to obiecują licząc na głosy mieszkańców tego regionu , i tak za 3 lata wybory przegrają, … Czytaj całość

12-10-2016

sailor_frajerPrędzej mi przyslowiowy kaktus na dloni wyrosnie za mojego żywota jak zostanie to przekopane lub jak rosja otworzy swobodny dostep do ciesniny i … Czytaj całość

12-10-2016

kitkto bzdurny pomysl dali by te pieniadze emerytom a nie 10 zl niepotrafia rzadzic ,przegraja wybory rydzyk um niepomoze bo mamy dosc kleru bedziemy … Czytaj całość

Rozwiń komentarze (70)