Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Rosyjski gigant naftowy kontra gazeta. Spółka żąda 50 mld dolarów

3
Podziel się:

Powodem powództwa jest artykuł "RBK" z kwietnia zatytułowany "Sieczyn poprosił rząd, by obronił Rosnieft przed BP" i oparta na nim audycja w stacji telewizyjnej należącej do holdingu RBK.

Rosyjski gigant naftowy kontra gazeta. Spółka żąda 50 mld dolarów
(Paweł Kozioł/Reporter)
bETJSVGZ

Sąd w Moskwie przystąpił w poniedziałek do rozpoznawania powództwa koncernu naftowego Rosnieft przeciwko gazecie "RBK". Koncern pozwał "RBK" za straty dla reputacji biznesowej firmy, szacując je na prawie 3,2 mld rubli (obecnie - ponad 50 mln dolarów).

Pierwsza rozprawa odbyła się w listopadzie, jednak po rozpatrzeniu kilku wniosków sąd przełożył rozprawę na 12 grudnia.

Powodem powództwa jest artykuł "RBK" z kwietnia zatytułowany "Sieczyn poprosił rząd, by obronił Rosnieft przed BP" i oparta na nim audycja w stacji telewizyjnej należącej do holdingu RBK. Pozwanymi są dziennikarze "RBK", sama gazeta (tj. spółka, która jest jej założycielem) i stacja RBK, łącznie sześć osób fizycznych i prawnych.

bETJSVHb

W artykule znalazły się twierdzenia, że szef koncernu Igor Sieczyn poprosił, by w trakcie planowanej prywatyzacji części akcji Rosnieftu zablokowano możliwość zwiększenia udziałów jednego z obecnych współwłaścicieli - BP, która posiada 19,75 proc. akcji rosyjskiej firmy.

Rosnieft najpierw nazwał artykuł kłamliwym i zażądał sprostowania, a później domagał się rekompensaty finansowej. Powództwo dotyczy przy tym nie realnych strat poniesionych w wyniku publikacji artykułu, ale potencjalnego ryzyka utraty głównego kontrahenta, czyli BP.

Podczas poniedziałkowej rozprawy adwokaci "RBK" argumentowali, że nie ma dowodów, by publikacja spowodowała straty dla Rosnieftu. Prawnicy "RBK" podważają również ekspertyzę, na której opiera się wycena potencjalnych szkód.

Na pierwszym posiedzeniu w listopadzie sąd oddalił wniosek "RBK", by jako stronę trzecią powołać samą BP; wnioskowi sprzeciwili się prawnicy Rosnieftu. Podnieśli oni też nieznacznie kwotę żądanej rekompensaty i obecnie wynosi ona 3,179 mld rubli. Kwotę tę uznają oni za "minimalną wartość szkód dla reputacji" koncernu.

bETJSVHh

Jak przypomina "RBK" w poniedziałkowym wydaniu, żądana suma jest bezprecedensowa na skalę Rosji. Do tej pory najwyższe odszkodowanie za szkody dla reputacji firmy orzekł sąd w procesie wytoczonym dziennikowi "Kommiersant" przez Alfa Bank. W sprawie z 2004 roku chodziło o równowartość 10 mln dolarów. Po apelacji "Kommiersanta" w 2005 roku sąd wyższej instancji zmniejszył tę sumę dziesięciokrotnie.

Wcześniej w tym roku szef Rosnieftu wygrał dwie sprawy przeciwko gazetom - gospodarczemu dziennikowi "Wiedomosti" oraz niezależnej "Nowej Gaziecie". W listopadzie obie gazety przegrały apelacje w sądach wyższej instancji. W dwóch odrębnych pozwach dotyczących ochrony dóbr osobistych Sieczyn nie wysuwał roszczeń finansowych.

Holding medialny RBK należy do grupy Oneksim, której właścicielem jest miliarder Michaił Prochorow. W maju z holdingu zwolnieni zostali główni redaktorzy. Wcześniej, w kwietniu, w firmach wchodzących w skład grupy Oneksim rosyjskie służby bezpieczeństwa przeprowadziły rewizje.

Według danych RBK w holdingu pracuje obecnie około 1500 osób, a liczba odbiorców należących do RBK mediów (portalu, stacji TV, gazety i periodyku) to około 30 mln osób.

bETJSVHi

oprac.: Katarzyna Kalus

bETJSVHC
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(3)
fdsfds
5 lata temu
Gimbaza pisze artykuły dla nich mld i mln to to samo buhahahha. Spadam z tego portalu. nei bede czytać taki szmacianych art
m
5 lata temu
mld a mln to bez różnicy ? skarbówka ma zawsze racje tak -bo tak , nie -bo nie już nawet nie wykonuje wyroków sądu .Tak długo jak nie osobiście nie będą odpowiadać za błędy razem z naczelnikiem nic się nie zmieni a za 56 lat dowalą marynarzom odsetki karne za brak zaświadczeń z wysp Boa .
poiu
5 lata temu
money - mld a mln to bez różnicy ?
bETJSVHD