Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Standardy reklamy w branży finansowej. Nowe zasady zwalczą nieuczciwe praktyki?

0
Podziel się:

Największym problemem nie jest zła czy nieuczciwa reklama, ale niezrozumiały przekaz. Obywatel bardzo często w ogóle nie rozumie, jak działają produkty finansowe.

Standardy reklamy w branży finansowej. Nowe zasady zwalczą nieuczciwe praktyki?
(Newseria)

Organizacje i firmy z branży finansowej utworzyły grupę roboczą, która ma się zająć opracowaniem nowych standardów w reklamie. To o tyle istotne, że sprzedawane produkty i usługi finansowe stają się coraz bardziej skomplikowane, a ich wybór przez konsumenta często ma przełożenie na jego przyszłość. Pierwszą firmą sektora finansowego, która włączyła się w te prace i poddała swoje reklamy pod ocenę Rady Reklamy, jest Provident Polska.

- Wprowadzenie standardów w reklamie usług finansowych jest istotne, ponieważ, po pierwsze, są one niezwykle ważne dla konsumentów i mają znaczenie dla jego przyszłości. To nie jest jednorazowy zakup produktu żywnościowego czy nawet samochodu, ale wybór usługi finansowej, który wpływa na wiele lat życia konsumenta po jednokrotnej decyzji - wyjaśnia Jacek Barankiewicz, prezes Rady Reklamy.

Druga kwestia to coraz większy stopień skomplikowania dostępnych na rynku produktów i usług. Zasady, na jakich działają, często są niezrozumiałe dla przeciętnego klienta. Reklama jest często pierwszym kontaktem klienta z danym produktem, dlatego powinna być prosta w odbiorze. Tym bardziej, że branża finansowa jest mocno reprezentowana w blokach reklamowych w różnych mediach - według Instytutu Monitorowania Mediów tylko w II kwartale 2015 roku na promocję firmy z tego sektora przeznaczyły 437 mln zł.

- Największym problemem nie jest nawet zła czy nieuczciwa reklama, choć oczywiście takie przypadki się zdarzają, ale niezrozumiały przekaz. Obywatel bardzo często w ogóle nie rozumie, jak działają produkty finansowe. Mamy wymóg prawny, żeby w komunikacie podawano RRSO, czyli rzeczywistą roczną stopę oprocentowania, ale większość obywateli nie rozumie, co to znaczy. Nie ważne, czy napiszemy skrót, czy jego rozwinięcie - mówi Jacek Barankiewicz.

RRSO jest kluczowe przy wyborze produktu finansowego, bo decyduje o koszcie, jaki się z nim wiąże. Jak podkreśla Barankiewicz, trzeba po pierwsze edukować Polaków z zakresu finansów, ale z drugiej strony warto odpowiednio podchodzić do sposobu reklamowania tych usług i produktów. Nie chodzi o zwiększanie ilości podawanych informacji, bo może to utrudnić zrozumienie. Rada Reklamy wraz z firmą Provident Polska proponuje więc stworzenie kompleksowego standardu reklamy instytucji finansowych w ramach Kodeksu Etyki Reklamy. Do prac nad nowymi zasadami zachęca samych zainteresowanych, czyli firmy z branży finansowej.

- Najpierw zawsze należy dać szansę samoregulacji, ponieważ nikt tak dobrze nie wie, jak regulować reklamę, jak ci, którzy tę reklamę robią - wyjaśnia prezes Rady Reklamy. - Samoregulacja to zasady, które dana branża przyjmuje jako obowiązujące dla siebie w odniesieniu do reklamy, żeby mogła ona być oceniana jako reklama przyzwoita, etyczna. Z punktu widzenia konsumenta jest to reklama mówiąca prawdę, a więc niewprowadzająca w błąd, niestrasząca i nieodwołująca się do złych emocji.

W ramach Kodeksu Etyki Reklamy od kilku lat funkcjonują zapisy dotyczące reklamy piwa, a także żywności skierowanej do dzieci. Provident Polska jest pierwszą firmą finansową, która została sygnatariuszem Kodeksu i tym samym poddaje swoje reklamy pod ocenę Rady Reklamy.

- Etyczne podejście do biznesu i rzetelne informowanie klientów o naszym produkcie jest jedną z podstawowych wartości, którą się kierujemy w biznesie. Dlatego chcemy razem z Radą Reklamy stworzyć kodeks najlepszych praktyk przy tworzeniu przekazów reklamowych - mówi Katarzyna Szerling, dyrektor marketingu Provident Polska. - Ten przekaz przede wszystkim powinien być rzetelny, informować klienta w sposób jasny, precyzyjny o produkcie. To leży w interesie obu stron, zarówno klienta, jak i firmy.

Jak podkreśla, odpowiedni przekaz reklamowy to pierwszy krok w edukowaniu klientów w zakresie odpowiedzialnego pożyczania. Na tym jednak zadanie firmy pożyczkowej się nie kończy.

- Potrzebna jest jeszcze rzetelna ocena zdolności kredytowej klienta w naszym przypadku, taki pogłębiony wywiad z klientem, zrozumienie jego potrzeb, ale też możliwości. Przy naszym bardzo indywidualnym podejściu do każdego klienta jesteśmy pewni, że tę funkcję spełniamy - zapewnia Szerling. - Druga sprawa to wspieranie naszych klientów w zarządzaniu tymi produktami - jak radzić sobie z tym, żeby regularnie spłacać i jaki produkt wybrać.

Pierwsze posiedzenie grupy roboczej, która będzie zajmować się opracowywaniem standardów reklamy finansowej, odbyło się 25 listopada. Wzięli w nim udział m.in. przedstawiciele Związku Banków Polskich, Związku Firm Pożyczkowych, Izby Domów Maklerskich, Polskiej Izby Ubezpieczeń i poszczególnych firm.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Newseria
KOMENTARZE
(0)