Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Ustawa o transporcie drogowym w kształcie zaproponowanym przez Senat

15
Podziel się:

Utworzenie Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego zakłada nowela ustawy o transporcie drogowym, do której Sejm przyjął w piątek poprawki Senatu. Rejestr ma poprawić bezpieczeństwo i konkurencję w transporcie drogowym.

Ustawa o transporcie drogowym w kształcie zaproponowanym przez Senat
(Shutterstock/Jaroslav Pachy sr)

Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.

Poprawki senatorów, które w całości zyskały akceptację Sejmu, miały w większości charakter porządkujący i doprecyzowujący. Jedna z nich zakłada, że do wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego dołączane byłoby zaświadczenie o niekaralności zamiast własnego oświadczenia w tej sprawie. Posłowie przyjęli także poprawkę skracającą o miesiąc wejście w życie przepisów o Krajowym Rejestrze Elektronicznym Przedsiębiorców Transportu Drogowego.

Kolejna poprawka dotyczy nałożenia na organ dokonujący oceny dobrej reputacji przedsiębiorcy obowiązek zasięgnięcia opinii polskiej organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszającej przewoźników drogowych, która działa od co najmniej 3 lat, a której przedsiębiorca jest członkiem.

Ustawa ma na celu wypełnienie przez Polskę zobowiązań nałożonych przez Unię Europejską w zakresie utworzenia i prowadzenia krajowego rejestru elektronicznego przedsiębiorców transportu drogowego, którzy od właściwego organu uzyskali zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Ustawę przygotowało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.

"Dostęp do aktualnych danych przedsiębiorców transportu drogowego poprawi bezpieczeństwo transportu drogowego i obrotu transportowego poprzez wyeliminowanie nieuczciwych przedsiębiorców oraz stworzy warunki do uczciwej konkurencji przewoźników" - podkreślono w ocenie skutków regulacji.

Nowelizacja zakłada, że rejestr zostanie zbudowany na bazie rejestrów funkcjonujących w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego (GITD) oraz ewidencji przewoźników drogowych prowadzonych w starostwach oraz miastach na prawach powiatu.

Ma on być prowadzony w systemie teleinformatycznym przez GITD i ma się składać z trzech ewidencji: przedsiębiorców, którzy mają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego; poważnych naruszeń przepisów dotyczących obowiązków lub warunków przewozów drogowych; osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi - do czasu przywrócenia dobrej reputacji.

Utworzony rejestr przez punkt kontaktowy zostanie połączony z rejestrami innych państw członkowskich UE, co ma umożliwić wymianę danych między krajami unijnymi.

Dane gromadzone w ewidencji przedsiębiorców, którzy mają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, będą jawne i publicznie dostępne, z wyjątkiem m.in. danych dotyczących daty i miejsca urodzenia oraz adresu zamieszkania przedsiębiorcy.

Natomiast dane gromadzone w ewidencji poważnych naruszeń oraz ewidencji osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi będą udostępniane na wniosek - w niezbędnym zakresie - upoważnionym organom: starostom, wojewódzkim inspektorom transportu drogowego, wojewódzkim komendantom policji, komendantowi głównemu Straży Granicznej, komendantom oddziałów Straży Granicznej, dyrektorom izb celnych, Głównemu Inspektorowi Pracy, zarządcom dróg i sądom oraz szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Na początku października podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit mówił, że utworzenie elektronicznego rejestru ma na celu wypełnienie przez Polskę zobowiązań wobec Unii Europejskiej. "Mamy już cztery lata opóźnienia we wdrażaniu tych przepisów" - powiedział wówczas Szmit. Termin wdrożenia unijnych przepisów minął 31 grudnia 2012 r.

Większość przepisów ustawy wchodzi w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia. Przepis, który dotyczy powołania Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego wejdzie w życie 30 listopada 2017 r. Zaś przepisy, które nakładają na Głównego Inspektora Transportu Drogowego obowiązek podjęcia działań zmierzających do utworzenia Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(15)
scoti
7 lat temu
Elektroniczny rejest, a nie elektroniczny przedsiębiorca. Szkółka się kłania, ci za dzuadowskie dziennikarstwo
loli
7 lat temu
na stronie senatu pojawiła się opinia ministerstwa finansów; 1) wzrost z akcyzy o około 800mln zł po zmianach 2) ministerstwo finansów też nie zauważa za w przypadku proponowanych zakresów pojemności jest luka pojemności 1199 (silniki PSA mają między innymi taką pojemność czyli akcyzy na te nie będzie) 3) założeniem prac Peczkisa nad podatkiem akcyzowym miało być zmniejszenie podatku a w niektórych przypadkach jest zwyżka o 100% - jak na człowieka z tytułem doktora trochę dużo pomyłek na jednej stronie A4 4) Czy zakup pojazdu 11 letniego jest zakupem dóbr luksusowych i musi być obciążony podatkiem od dóbr luksusowych czyli podatkiem akcyzowym 5) Czy wprowadzenie podatku od pojazdów o DMC do 3,5t czyli tak zwanych dostawczych jest słusznym podatkiem od dóbr luksusowych!!!! TO JEST GRANDA, lepszy projekt napisałaby każdy celnik z okienka, każdy obywatel prowadzący działalność. czy ktoś się pytał tych ludzi o opinię - czy nie za bardzo ich to dociśnie? Przed chwila policzyłem: skoro zakładany wpływ do kasy państwa z tytułu akcyzy za samochód ma się zwiększyć o 0,8 mln (2,4 zakładany po zmianach, 1,6 zakładany dotychczas na rok 2015 choć będzie mniejszy) to 800 000 000 / 40 000 000 (liczbę wszystkich obywateli kraju daje składkę roczną 20zł od głowy (wliczając osoby starsze i dzieci) niby nic ale rodzina 4 osobowa to już 80zł (czyli w prosty sposób zabrali 16% dotacji 500+)
johndonard
7 lat temu
będziemy współpracować firma pożyczki, którzy oferują krótki, średni i długi okres kredytu dla inwestycji w przemyśle, handlu, rolnictwa i innych istotnych projektu, które są niezbędne dla rozwoju gospodarczego i indywidualnych i bardzo niskim oprocentowaniu. Jeśli chcesz zastosować w via johndonardloanfirm@gmail.com. Dzięki MOTTO: zadowolenie klientów jest naszym priorytetem.
Hih
7 lat temu
Amerykańskie z androidem ( Google ) do śledzenia poczynań.
nowy
7 lat temu
zamknięcie sklepów w niedzielę spowoduje że ludziska zamiast do galerii pójdą do kościoła z tego założenia wychodzą sukienkowi i sypną na tacę ?Tylko dlaczego kościól jest finansowany z budżetu ?