Zaufanie do polskiej gospodarki rośnie. Na jakie wsparcie mogą liczyć eksporterzy i inwestorzy?
Rosnący eksport, stabilne nastroje przedsiębiorców i rekordowe wyniki inwestycyjne pokazują, że Polska umacnia pozycję w globalnej gospodarce. Coraz większą rolę odgrywa także systemowe wsparcie oferowane eksporterom i inwestorom.
Według prognoz Międzynarodowego Funduszu Walutowego, PKB Polski w 2025 r. przekroczy próg 1 bln USD, co plasuje nasz kraj na 20. miejscu w światowym rankingu gospodarek. To nie tylko historyczne osiągnięcie, ale też – jak podkreślają komentatorzy – dobry punkt wyjścia do dalszego umacniania pozycji Polski w globalnej gospodarce.
W tym kontekście rosnąca aktywność polskich przedsiębiorców, w tym gotowość do dywersyfikacji przychodów, wychodzenia na rynki pozaunijne – do Azji, Afryki czy Ameryki oraz inwestowania za granicą – nabiera strategicznego znaczenia. Najnowsza publikacja Krajowej Izby Gospodarczej [1] pokazuje wyraźną poprawę nastrojów wśród polskich eksporterów. Wartość eksportu rośnie – według prognoz KIG w 2025 r. o ok. 2 proc., a w 2026 r. nawet o ponad 5 proc., a firmy z większym optymizmem patrzą w przyszłość. Kluczowymi czynnikami wzrostu są: stabilny kurs złotego, rosnący popyt w Europie oraz odbudowująca się dynamika zamówień zagranicznych.
Jednocześnie dane z rynku inwestycyjnego potwierdzają wzrost zaufania do polskiej gospodarki. Polska Agencja Inwestycji i Handlu, instytucja odpowiedzialna za promocję gospodarczą kraju, wspierająca firmy w zagranicznej ekspansji, ogłosiła rekordowe wyniki za III kw. 2025 r. [2]. Rośnie zarówno wartość inwestycji wspieranych przez PAIH – do ok. 3,12 mld euro, jak i liczba nowych miejsc pracy tworzonych dzięki inwestorom zagranicznym – ponad 4000. Polska jest dziś postrzegana przez inwestorów jako rynek stabilny, przewidywalny i konkurencyjny.
Mocne filary wizerunku Polski za granicą
Wizerunek Polski na arenie międzynarodowej przeszedł w ostatnich latach dużą zmianę. – Jeszcze 5-10 lat temu do Polski przyjeżdżali inwestorzy, którzy szukali przede wszystkim taniej siły roboczej. To, co dziś przyciąga globalne koncerny, to świetnie wykształcona kadra młodych ludzi – zauważa Marcin Graczyk, rzecznik prasowy PAIH. I dodaje: – W Polsce inwestor znajdzie również doskonale przygotowane tereny inwestycyjne i ekosystem, który go wspiera.
Rosnące kompetencje technologiczne, innowacyjność oraz profesjonalizacja oferty eksportowej sprawiają, że Polska, ale też rodzime firmy stają się dla inwestorów partnerami pierwszego wyboru w coraz większej liczbie branż.
Zmiana ta w dużej mierze jest rezultatem działań systemowych – promocji Marki Polskiej Gospodarki, rozbudowanej sieci zagranicznych biur handlowych oraz programów, które ułatwiają ekspansję firm z sektora MŚP, a także wspierają inwestorów.
Rolę kluczowego integratora wsparcia dla eksporterów i inwestorów od lat pełni PAIH. Misją agencji jest budowanie silnej pozycji polskich firm na rynkach światowych oraz tworzenie warunków przyciągających inwestycje o wysokiej wartości dodanej.
W jaki sposób? Eksperci PAIH doradzają i pomagają firmom w wejściu na rynki zagraniczne oraz wspierają inwestorów na każdym etapie procesu inwestycyjnego. PAIH promuje polskie produkty i usługi za granicą, a także aktywizuje przedsiębiorców w projektach edukacyjnych i networkingowych. Więcej szczegółów na ich temat za chwilę.
Działania PAIH przekładają się na rosnącą rozpoznawalność Polski jako ośrodka nowoczesnych technologii, innowacji, a także doświadczonego partnera biznesowego.
Kluczowe narzędzia wsparcia dla eksporterów
PAIH oferuje przedsiębiorcom konkretne programy wsparcia. Wśród nich są Polskie Mosty Technologiczne (PMT). Program umożliwia przedsiębiorcom z kluczowych sektorów wejście na rynki pozaunijne. Firmy mogą liczyć na indywidualne doradztwo, analizy rynkowe oraz dofinansowanie kosztów ekspansji. Program przyciąga głównie firmy technologiczne i przemysłowe, które chcą rozwijać swoją działalność na rynkach o największym potencjale wzrostu. Co ważne, właśnie ruszył tegoroczny nabór wniosków. Każdy przedsiębiorca, który działa w jednej z siedmiu objętych wsparciem branż, powinien zajrzeć na stronę programu i sprawdzić, czy spełnia wymogi ubiegania się o grant. Warto się pospieszyć – wnioski można składać do 7 stycznia.
Marka Polskiej Gospodarki to z kolei szeroko zakrojone działania promocyjne, które budują jednolity, silny wizerunek Polski w kluczowych centrach biznesowych. Szczególne znaczenie ma tu projekt Brand Hub. Pozwala on firmom uczestniczyć w prestiżowych targach branżowych na całym świecie i prezentować swoją ofertę na stoiskach narodowych. W ten sposób polskie przedsiębiorstwa zyskują dostęp do osób decydujących o zakupach, partnerów technologicznych oraz globalnych kontraktów. Jeśli jesteś przedsiębiorcą i interesuje cię udział w projekcie zajrzyj tutaj i sprawdź, czy twoja branża jest objęta wsparciem programu.
Jednym z przykładów udanej promocji innowacyjności był udział Polski w Expo 2025 w japońskiej Osace. Polski pawilon, nagrodzony Złotą Nagrodą Międzynarodowego Biura Wystaw, przyciągnął ponad 1,3 mln odwiedzających. W wydarzeniach uczestniczyli globalni inwestorzy oraz partnerzy technologiczni. A jednym z najgłośniejszych sukcesów polskiej obecności na Expo było porozumienie między firmą ASTOR i Kawasaki Heavy Industry, dotyczące rozwoju robota edukacyjnego Astorino – projektu wspieranego przez PAIH i prezentowanego w Japonii.
Miejsce, gdzie kontakty zmieniają się w kontrakty
Sukcesem okazała się również tegoroczna edycja PAIH Forum Biznesu, w którym uczestniczyła rekordowa liczba ponad pięciu tysięcy przedsiębiorców oraz inwestorów. Największą wartością wydarzenia jest możliwość bezpośrednich konsultacji z ekspertami PAIH pracującymi na całym świecie. To właśnie te spotkania często otwierają firmom drogę do ekspansji na najbardziej perspektywiczne rynki. Podczas wydarzenia PAIH podpisał porozumienie z japońskim instytutem ATR, co otwiera nowe możliwości współpracy w zaawansowanych technologiach, sektorze kluczowym dla polskiego eksportu i inwestycji – szczególnie dla polskich start-upów.
Wsparcie biznesu wymaga koordynacji działań wielu instytucji. Dlatego PAIH współtworzy Team Poland – platformę łączącą najważniejsze instytucje rozwojowe, w tym Polski Fundusz Rozwoju, Bank Gospodarstwa Krajowego czy Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych. Cel? Wsparcie polskich firm w ich ekspansji zagranicznej. Jedną z flagowych inicjatyw tego projektu jest Team Poland for Ukraine, ułatwiająca polskim przedsiębiorcom wejście na rynek ukraiński oraz ich udział w procesie odbudowy tego kraju. Każdy, kto jest zainteresowany tym kierunkiem swojego biznesu, powinien zajrzeć na stronę Grupy PFR.
Polska przyciąga projekty o wysokiej wartości
Wyniki PAIH za III kwartały 2025 r. i wcześniejsze dane za pierwsze półrocze potwierdzają, że Polska pozostaje jednym z najbardziej atrakcyjnych miejsc do lokowania kapitału w Europie. Inwestorzy dostrzegają potencjał polskiego rynku, dostęp do talentów oraz konkurencyjność kosztową.
Do najważniejszych instrumentów zwiększających atrakcyjność Polski należą zachęty inwestycyjne oferowane w ramach Polskiej Strefy Inwestycji oraz Generator Ofert Inwestycyjnych PAIH oferujący dostęp do rozbudowanej bazy ofert. Istotną rolę odgrywają również: konkurs "Grunt na Medal", promujący najlepiej przygotowane tereny pod inwestycje oraz kompleksowe doradztwo inwestycyjne, obejmujące analizę rynku, wsparcie formalne oraz obsługę powdrożeniową. Tak skonstruowany zestaw narzędzi minimalizuje ryzyko i skraca czas niezbędny do uruchomienia projektów.
PAIH rozwija także działalność edukacyjną. Regularnie organizuje webinary dotyczące eksportu i inwestycji, udostępnia publikacje branżowe dla eksporterów i inwestorów, prowadzi działania informacyjne w mediach i kanałach społecznościowych. Dzięki temu przedsiębiorcy otrzymują zarówno praktyczne know-how, jak i aktualne analizy rynków.
Silna gospodarka potrzebuje silnego wsparcia
Połączenie pozytywnych nastrojów eksporterów, rosnącego popytu w Europie, stabilnej waluty i rekordowych inwestycji sprawia, że Polska wchodzi w kolejny etap rozwoju gospodarczego.
Dzięki narzędziom oferowanym przez PAIH – od projektów unijnych wspierających polskich przedsiębiorców, po innowacyjne projekty inwestycyjne – przedsiębiorcy mogą działać globalnie, a inwestorzy zyskują bezpieczne i sprzyjające warunki do realizacji projektów o strategicznym znaczeniu.
Polska gospodarka jest dziś nie tylko coraz silniejsza, ale i coraz bardziej widoczna w świecie. I wszystko wskazuje na to, że jej pozycja będzie dalej rosnąć.
[1] Źródło: https://kig.pl/aktualnosc-ekonomicz/eksport-w-gore-lepsze-nastroje-stabilny-zloty-i-wiekszy-popyt-w-europie/