Zielone PKP Intercity
PKP Intercity od kilku lat kupuje nowoczesne lokomotywy, składy i wagony oraz buduje przyjazną środowisku infrastrukturę postojową.
Kolej emituje 4 razy mniej CO2 niż transport drogowy i blisko 5 razy mniej niż transport lotniczy. Powyżej 80% taboru PKP Intercity wcale nie emituje spalin. A już w 2026 roku spółka planuje wykorzystywać 100% prądu z odnawialnych źródeł energii w zapleczach technicznych, warsztatach i innych budynkach. Z zielonej energii będą korzystały niedługo także pociągi przewoźnika.
Nowoczesny, ekologiczny tabor
Flotę przewoźnika zasilają już i zasilą w przyszłości nowe pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2. PKP Intercity oczekuje m.in. na dostawę 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych od nowosądeckiego Newagu. To pociągi, które pozwolą na ograniczenie używania silników spalinowych. W trakcie jest także postępowanie na 42 piętrowe energooszczędne elektryczne zespoły trakcyjne, z możliwością rozszerzenia zamówienia o następne 30 pojazdów.
Rozwiązania opierające się na odnawialnych źródłach energii mają umożliwić PKP Intercity wykorzystywanie na większą skalę w przewozach pasażerskich energii elektrycznej wyprodukowanej z OZE. Już w 2026 roku spółka planuje, by 25% energii trakcyjnej, czyli tej wykorzystywanej do ruchu pojazdów przewoźnika, pochodziła właśnie z OZE. Warto podkreślić, że udział procentowy energii z OZE będzie stale rósł, aby w 2030 roku stanowić 50% całości.
OZE nie tylko w trakcji
PKP Intercity stale rozwija sieć stacji postojowych oraz zapleczy technicznych, które mają bardzo duży wpływ m.in. na utrzymanie taboru. Obecnie PKP Intercity dysponuje blisko 20 stacjami postojowymi, które każdego dnia zapewniają odpowiednie wsparcie techniczne.
W minionym roku spółka zakończyła inwestycje związane z przebudową infrastruktury własnej w Krakowie, Szczecinie czy Wrocławiu. Powstały m.in. dwie nowoczesne, ekologiczne myjnie. Wykonując modernizacje bądź rozbudowę swoich stacji postojowych PKP Intercity uwzględnia rozwój instalacji fotowoltaicznych, które produkują energię z odnawialnych źródeł wykorzystywaną na potrzeby własne przewoźnika. Takie działanie pozwala m.in. optymalizować koszty. Wybudowane myjnie zostały także wyposażone m.in. w oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej, pozwalającym na wielokrotne wykorzystywanie wody z mycia oraz system zbierania deszczówki.
Nowoczesne zaplecza techniczne to redukcja negatywnego wpływu na otoczenie poprzez mniejszą emisję spalin, hałasu czy szkodliwych substancji. Plany spółki zakładają, że już w przyszłym roku 100% energii dla zapleczy technicznych będzie pochodziło z odnawialnych źródeł energii.